Възможно ли е това да е краят на стюардесите? Или поне на стюардесите от плът и кръв?
Катарските авиолинии се разработили и представят на второ поредно туристическо изложение "дигитален кабинен екипаж", който помага на пътниците на летищата и на борда на самолетите.
Нарича се Сама 2.0, или в превод от арабски "небе".
За пръв път беше представена на международно туристическо изложение в Берлин по-рано през годината, а сега ще участва и в подобно събитие за арабския пазар в Дубай, като посетителите и участниците могат лично да говорят с дигиталната стюардеса.
@ITB_Berlin Day 2 is off to a great start!#QatarAirways Chief Commercial Officer, Thierry Antinori, welcomed the German State Secretary of the Senate Department of Finance, Wolfgang Schyrocki, and his team to meet Sama and experience the new #QatarAirways stand.#ITBTogether pic.twitter.com/UMB31jmozY
— Qatar Airways (@qatarairways) March 6, 2024
Според "работодателя" на Сама Qatar Airways, виртулният член на екипажа е първият подобен асистент, разработен на базата на изкуствен интелект. Дигиталният помощник е съчетание от "технология с емпатия и персонализация" и предлага общуване, което е отражение на човешки разговор.
Холограмната стюардеса е програмирана да се учи от поведението на пътниците чрез "подробни визуални взаимодействия", за да им помага за по-доброто преживяване при полет.
Сама е част от дигиталната платформа на авиокомпанията Qverse. През нея или през приложението на превозвача виртуалният помощник може да отговаря на въпроси за багаж, чек ин и с указания за летищата.
Разговорът е в реално време - с говор или с писане в чат.
Идеята е това да е нещо като лична енциклопедия за полета - с отговори за основни неща като час на кацане до по-детайлна информация - разрешен багаж, храна на борда и т.н.
Подобна технология вероятно бележи нова стъпка в авиацията с осигуряване на по-персонализирани пътувания. Сама например си служи с технология, наречена Обработка на естествен език, чрез която разбира въпросите на пътниците и отговаря по ясен и точен начин.
Виртуалната стюардеса е в състояние да отговаря на въпроси за полета - промени в реално време на гейт, час на бординг, прекачвания; за дестинацията - времето там, обмяна на валута и интересни забележителности, както и за услуги на борда - храна, забавления, удобства.
Технологията позволява на виртуалния асистент да учи и да се развива постоянно чрез анализ на взаимодействието си с пътниците и съответно да може да дава адекватни и персонализирани отговори.
Засега Сама владее само английски, но скоро ще може да говори и други езици.
Все още услугата не е налична на всички полети на Катарските авиолинии, но постепенно се "качва" на все повече маршрути.
Но колкото и да учи Сама, бъдете спокойни - дигиталните стюардеси едва ли някога ще изместят реалните. Изкуственият интелект дава много възможности, но в област като авиацията реалните хора ще продължат да играят водещата роля. Основна част от работата на стюардесите е да се грижат за безопасността на пътниците, включително и да умеят да реагират в спешни или неочаквани ситуации.
Затова вероятно холограмните стюардеси само ще допълват ролята на реалните, но няма да я изземат напълно.