Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Китайският пътнически самолет, който ще конкурира Boeing и Airbus

С919 беше представен на изложение в Сингапур Снимка: БГНЕС
С919 беше представен на изложение в Сингапур

Едва ли има по-добър момент за международен дебют на нов самолет в областта на пътническата авиация. Особено за китайска компания.

В началото на януари в корпуса на машина на един от основните производители - Boeing, се отвори широка дупка по време на полет, на борда на който имаше 171 пътници.

Част от фюзелажа на Boeing 737 MAX 9 се откъсна, докато самолетът беше във въздуха, и само по щастливо стечение на обстоятелствата нямаше жертви.

И макар впоследствие да се оказа, че става дума за липсващи болтове, редица авиокомпании приземиха временно машините си от този модел. Сега американският производител тепърва ще трябва да се справя с поредната порция репутационни щети.

А това - малко или много - открехва вратата за нови играчи.

Един от малкото, които могат да влязат в тази ниша, е китайската държавна компания COMAC - Commercial Aircraft Corporation of China.

Страната не крие амбициите си за навлизане и на този, силно ограничен откъм конкуренция пазар на пътнически самолети, доминиран от западните Boeing и Airbus. Целта на Пекин е разширяване на политическото и икономическо влияние на страната, но и разделяне със зависимостта от Запада за доставки на важни технологии.

Засега погледите са насочени към самолета С919 - най-голямата машина на COMAC. Той е първият голям китайски пътнически самолет. Може да превозва до 190 пътници и лети на разстояние до 5500 километра.

С919 е най-големият китайски пътнически самолет. Снимка: БГНЕС
С919 е най-големият китайски пътнически самолет.

С919 направи първия си редовен пътнически полет през пролетта на 2023 г. От тогава е част от флотилията на China Eastern Airlines и засега има сертификат да лети единствено в континенталната част на Китай.

China Eastern вече има 4 самолета от местния производител и обяви, че ще купи още 100 С919 в сделка за близо 10 милиарда долара. От самата COMAC пък твърдят, че се получили поръчки за 1200 машини, най-вече от местни авиолинии.

През декември 2023 г. С919 направи и демонстрационен полет до Хонг Конг - първият извън континенталната част на Китай.

Появата на машината на авиоизложението в Сингапур наскоро обаче ясно показва плановете на Китай.

Това беше и първият път, в който С919 лети извън територията на страната - макар и с демонстрационна цел.

Изложението в Сингапур е едно от най-големите в света и според някои експерти - най-значимото в Азия. То събира правителствени и военни делегации, както и висши представители на индустрията от цял свят.

С919 направи демонстрационен полет на изложението в Сингапур. Снимка: БГНЕС
С919 направи демонстрационен полет на изложението в Сингапур.

На форума С919 получи и поръчка - макар и от китайските държавни Тибетски авиолинии, които ще купят 40 самолета за флотилията си, плюс още 10 от по-малкия модел на COMAC ARJ21, който е за под 100 пътници.

Това определено е крачка към целта на Пекин да се съревновава с големите в бранша, а С919 е най-внимателно следеният самолет на изложението.

"Има голям интерес да се види самолета, как се представя и как се държи в полет", коментира пред Си Ен Ен Шукор Юсуф от анализаторската компания Endau Analytics, която следи авиоиндустрията.

Това е разбираемо предвид висшия пилотаж, който представлява производството на самолети и високата летва на нужните технически възможности, пари и време за подобна инвестиция.

Пътнически самолети за комерсиални граждански полети произвеждат основно Boeing и Airbus. Първата компания е американска, а зад другата стоят няколко европейски страни, включително Нидерландия, Франция, Германия, Испания и Великобритания.

Бразилия също има производител - Embraer - третата по големина компания за граждански самолети в света. Тя е фокусирана основно върху машини за кратки и средно дълги полети. Русия също произвежда пътнически самолети - основно за собствените си нужди.

Останалите самолетни компании, сред които Lockheed Martin, General Dynamics, Textron, Bombardier и Dassault правят само военни и/или по-малки бизнес самолети като "Чесна" и "Фалкон".

Инвестицията в пътническа авиация е огромна. Снимка: Getty Images
Инвестицията в пътническа авиация е огромна.

За разработката и производството на С919 например се смята че са отишли близо 50 милиарда долара, макар че това са изчисления на Центъра за стратегически проучвания във Вашингтон, а не официални данни от Пекин.

Малко вероятно е на този етап обаче китайският самолет да намери пазар на Запад. Той не е сертифициран от авиационните регулатори в САЩ и Европа, а и обтегнатите политически отношения между Пекин и Вашингтон едва ли ще помогнат особено.

Капацитетът на самия самолет не позволява презокеански полети. Той може да лети до 6 часа, което го прави идеален за регионални маршрути.

Потенциалът на С919 е да е привлекателен за страни в Югоизточна Азия, Африка и Централна Азия, които така или иначе имат по-добри отношения с Китай, смята Шукор Юсуф.

През 2023 г. индонезийската лоу кост компания TransNusa стана и първият чуждестранен клиент на COMAC с поръчка на по-малките ARJ21.

Според анализатора китайският самолет ще бъде конкуренция в по-малък мащаб, но не и в лигата на Airbus и Boeing.

Поне от Airbus също смятат така. Европейският производител приема COMAC за конкурент в бъдеще, но според един от изпълнителните директори на компанията Кристиан Шерер С919 "няма да разклати лодката значително".

"Изглежда малко като Airbus" и не е "много различен" от това, което Airbus и Boeing вече имат на пазара, допълни той пред медиите на изложението в Сингапур.

Все пак пазарът е достатъчно голям за конкуренция и ние я приветстваме - не искаме да заравяме глава в пясъка, каза още Шерер.

По-добре да не го правят, наистина.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените