Рутер, който същевременно е и високоговорител. Огледало, което е и лампа. Рамка за снимки, която зарежда вашия смартфон. Добре дошли в революцията на хибридните джаджи! Наполовина швейцарско ножче, наполовина "Островът на д-р Моро"*.
Конвергенцията отдавна се смята за знак за прогрес - от мултифункционални инструменти, през кухненски приспособления до всеки втори продукт, показван по телешопинг сегментите по телевизията.
А със сигурност някой средновековен лъконосец е използвал лъка си и като чесалка за гръб.
Но през последните година-две подобни комбинации се появяват по-бързо и стават както все по-абсурдни, така и потресаващо полезни. За това можете да благодарите на (или да кълнете, в зависимост от поносимостта ви към новости) съчетанието от много фактори.
Да започнем с напредъка, за който вече вероятно сте се досетили: гласовият асистент на Amazon - Alexa. Всъщност гласовите помощници като цяло, но Amazon са тези, които най-агресивно ухажваха производителите на хардуер като им предоставиха отворен пакет за софтуерна разработка през август 2017-а. Чрез него добавянето на Alexa към каквото и да е се превърна в детска игра.
Преди година, около 50 външни устройства имаха вградена Alexa. Към декември 2018-а този брой се е удвоил. Добавете към тях и 28 000 умни устройства за дома, които работят с гласовия помощник на Amazon — в смисъл, те самите не могат да говорят, но можете да кажете на вашето Echo да ги включи или изключи — и се получава доста солидна менажерия. Освен всичко друго, тя включва и микровълнова печка, и тоалетна.
Да, "интелигентната" тоалетна Kohler Numi 2.0 ще ви слуша, когато ѝ говорите, и се намира в най-екстремния спектър на хибридния тренд.
Тя въвежда необичайни технологични възможности - вградени пространствени високоговорители и LED осветление, отразяващо настроението ви — в тоалетната. Нужна ли ви е тоалетна, която ви слуша? Склонни ли сте да платите 7000 долара за това удоволствие?
Numi 2.0 разбираемо беше повод за доста шеги, когато дебютира на технологичното изложение CES. И все пак дори сред тези висоти на видима абсурдност, има аргументи в защита на идеята.
Джонатан Брадли, продуктов мениджър в компанията Kohler, коментира, че 80 процента от потребителите носят телефон или таблет в тоалетната. По данни на компанията 13 процента вече използват в някаква степен и гласови команди. Това води до навлизането на такива гласови команди в тоалетната, просто защото "потребителите вече го правят".
Kohler също така са добавили Alexa, както и Google Assistant, в гама от огледала за баня, и продават смесител с гласови команди за кухненска мивка. От компанията си представят свят, в който можете да разговаряте с всичките си вещи. Въпреки че това изглежда като максималистично затрупване с технологии, Kohler твърдят, че всъщност имат точно противоположните намерения.
Брадли описва банята като среда, подобна спа център - тя е място за отдих, релакс и отмора. Според него е странно е да се опитваш да почиваш и да релаксираш, докато същевременно се занимаваш с технологии. Целта на компанията е да опита да автоматизираме задачите, така че да не се налага хората да носят телефона си в банята.
Друга демонстрация на същия принцип идва от Simplehuman със Sensor Mirror Hi-Fi, което съчетава огледало, лампа и високоговорител. Може да бъде направен и ъпгрейд до работещ с Google Assistant модел.
Там контурите на конвергенцията започват да придобиват по-интуитивен смисъл. Приятно е да проверите какво ще е времето или да слушате интернет радио като част от утринното ежедневие; същевременно е полезно да имате солидно осветление, когато си слагате фондьотен. И като цяло е удобно да не се налага да използвате ръцете си или да претрупвате шкафчето си, за да постигнете всичко това.
Да вземем например присъствието на Google Assistant. От една страна, това премахва нуждата от отделно Google Home устройство, което означава и едно устройство по-малко и един кабел по-малко около мивката. Но изборът на Assistant вместо Alexa също е съзнателен избор, въпреки че Amazon прави гласовата интеграция по-лесна.
Създателите на Sensor Mirror Hi-Fi умишлено са избрали Google Assistant – според тях много други неща в дома вече могат да включват осветлението или да помогнат на потребителя да провери кой е на вратата. Тяхната цел е била "магическото огледало" да изпълнява други задачи – да посочва кога е време да се тръгне за дадена среща, докато човек се реши или гримира.
Гласовите команди представляват само един компонент от сложен пъзел. Необходимите компоненти впрочем наскоро са станали много по-евтини - Sensor Mirror Hi-Fi е можело да бъде създадено и преди години, но на цена, която никой разумен потребител не би платил.
Сега Франкенщайн-джаджите не само са реализуеми, но и относително достъпни.
Освен това, колкото и вездесъща да е станала категорията на "продукти, които освен другото могат и да говорят", спирането дотам вероятно би опростило прекалено по-нюансирания начин, по който се случва конвергенцията на джаджите.
Пример за това е TwelveSouth PowerPic, дебютиращ през есента, който крие съвместимо с iPhone безжично Qi зарядно в много приятна на вид рамка за фотографии. Единственото, което го издава, е че рамката има собствен захранващ кабел. Извън това не жертвате нищо, което харесвате в рамките за снимки — тази изглежда непретенциозно, побира снимка 13 x 18 см и помага за бързо допълване на заряда на батерията на смартфона, в което и да е помещение на дома.
А най-приятната многофункционална джаджа, показана на CES, вероятно е мощният Bluetooth мастодонт-високоговорител на Sony, чиято горна част се разгъва, за да разкрие четири стойки за чаши. Отлична придобивка за партита с алкохол и музика от отворените багажници на колите, например.
Или както посочва анализаторът от Forrester Research Джеймс Маккуиви:
Тези продукти със сигурност са безполезни, но са безполезни по прекрасно иновативен начин.
Някои от тях са и красиви. Като Barisieur, който е дело на дизайнера Джош Ренуф. Става дума за комбинация между кафе-машина и будилник. Стартирало като Indiegogo проект през 2016-а, това устройство вече съществува като реален продукт, съчетаващ две функции по начин, който издига на ново ниво и двете, поне от естетична гледна точка.
Според дизайнера Ренуф идеята е "да проектирате продукта по начин, който не изглежда сякаш просто сте 'омесили' два продукта, а сте го сторили по деликатен, универсален начин".
Това е и основното предизвикателство пред джаджите тип "швейцарско ножче" — не само като дизайн, но и като функции. Не всяка компания ще се издигне до такива висоти. Възможността да съберете на едно място многобройни функции не означава, че непременно трябва да го правите, въпреки че със сигурност ще се намери все някой да опита.
Когато се добавя нова функция, винаги трябва да се обмисля дали негативите надделяват над позитивите. За момента например трудно се среща успешно съчетание между огледало и дисплей – нещо, което сме виждали в холивудските филми. Просто двете неща сякаш не могат да се комбинират на достатъчно високо ниво. А и накрая всичко опира до простичкия въпрос: защо е нужно подобно нещо?
С течение на времето очаквайте все повече хора да намират отговор на този фундаментален въпрос. Защо би ви било нужно? Защото е забавно. И защото ви дава едно нещо по-малко, за което да се притеснявате.
* Бел. ред. "Островът на доктор Моро" е научнофантастичен роман на Хърбърт Уелс от 1896 г. и разказва за остров, обитаван от човекоподобни животни - дело на експериментите на учения д-р Моро.
От цялата тази мимикрия на иновации лъха една огромна нищета на въображението. Бизнесът с дигиталните технологии явно вече е изчерпан и последното спасение се търси в тривиалното, да не кажем досадното му вмъкване там, където не му е мястото. Market-driven R&D няма да е бъдещето, отсега става ясно.