Новият самолет на "Боинг" (Boeing) се отправи към небесата като лъч надежда за изправената пред сериозни затруднения американска авиокомпания.
Boeing 777-9X е най-големият и дълъг пътнически самолет с два двигателя в света. Ако в главата ви изниква гигантският Airbus A380, веднага подчертаваме, че той е с четири.
Новата машина на "Боинг" успя да направи своя първи полет след дни на лошо време и две отлагания. Условията около фабриката на "Боинг" в Пейн Фийлд, северно от американския град Сиатъл, бяха подходящи за излитането на гиганта едва в събота, 25 януари.
На фона на дъга - може би добър знак според CNN - и под заглушените от двигателите аплодисменти на хората, събрали се да наблюдават полета, машината се издигна във въздуха и пое на няколкочасов тестови полет над незаселени райони в щата Вашингтон по маршрут, специално подбран във връзка с безопасността.
Повече места, по-малко вредни емисии
777-9X се очаква да се превърне в един от основните самолети на "Боинг" в идните години. Предвиден е да превозва до 425 пасажери на разстояние от 7600 морски мили, равняващи се на малко над 14 хиляди километра - напълно достатъчно за повечето маршрути.
Програмата 777X беше стартирана през ноември 2013 г. Тя е наследник на един от най-популярните пътнически самолети изобщо - Boeing 777, който е в употреба от почти четвърт век. Ето защо сравненията са неизбежни - новият самолет побира повече пътници, по-дълъг е и може да измине над 400 км повече от популярния модел 777-330ER, който би трябвало да замени.
Дължината определено е гордост за новия "Боинг" - неговите 76 метра го правят най-дългият пътнически самолет, построяван някога (по-дълъг и от A380).
За издигането на максималната допустима тежест от 351 тона Boeing 777-9X разчита на криле с размах от 70 метра. Самите крила са изградени от полимер, подсилен с въглеродни нишки.
За пръв път при пътнически самолет налице са и сгъващи се краища на крилете - технология разпространена сред военните машини. Краищата се сгъват преди кацане, за да може самолетът да се възползва от гейтовете, предвидени за 770-330ER.
Под крилата се намират най-мощните двигатели, използвани някога в пътнически самолет - General Electric GE9X, който изгаря с 10 процента по-малко гориво от предния модел.
Всичко това няма как да не повдигне въпроса за това колко ефективен и "еко" е новият самолет. Все пак все по-разпространени стават тенденциите хора да бъдат съдени за това, че използват авиотранспорт (заради Грета Тунберг и нейните призиви, но не само). Според "Боинг" емисиите на новата машина са с 29 процента по-малко от тези на 777-300ER.
Какви обаче са ползите за пасажерите?
По-добро изживяване се обещава не само на тези, които плащат най-много, но и за пътуващите в по-евтина класа. Като за начало самолетът разполага с по-широки прозорци и - по-важното - по-широки седалки. А заради намалянето налягане се понижават и ефектите на замайване и джет лаг, които пасажерите изпитват. В допълнение налице са по-чист въздух, по-висока влажност на въздуха и по-малко шум.
Всичко това звучи много добре, но остава въпросът кога всъщност пасажерите ще могат не само да четат за новия самолет, но и сами да го изпробват. От "Боинг" се целят към края на 2021 г. с първия клиент за 777-9X - "Луфтханза". На опашката са и Emirates, Etihad, Qatar, British Airways и още няколко авиокомпании, като вече са поръчани 309 самолетa.
Всеки 777-9X е на цена от 440 милиона долара, макар да има възможност тя да падне наполовина при определени условия.
Друго очакване на компанията е поръчките да станат повече към средата на това десетилетие. Сред специалисти от бранша обаче съществува притеснение, че новият самолет е твърде голям за съвременния пазар, в който сякаш се обръща повече внимание на по-малки машини като Airbus A350 и Boeing 787.
А и 777X ще трябва да се справи с последствията върху репутацията на "Боинг", оставени от проблемите със 737 MAX.
Турбулентна ситуация
Дебютът на новата машина идва в труден момент за компанията. В световен мащаб бяха спрени полетите на популярната серия самолети 737MAX след два смъртоносни инцидента - един в Индонезия през октомври 2018 г. и един в Етиопия миналия март. Това не е малък проблем, тъй като има информации, че точно този самолет стои зад около 40 процента от приходите на компанията.
Последствията се усетиха в индустрията и дори в американската икономика. Изчислено е, че в краткосрочен план спирането на полетите със 737MAX ще доведе до загуба от една трета от процент до половин процент от брутния вътрешен продукт на Щатите. И това е само краткосрочно последствие.
По-рано тази седмица от компанията съобщиха, че не очакват американската Федерална авиационна служба да издаде нов сертификат за MAX преди юни или юли тази година. Към момента компанията няма обявени напълно нови модели, които да се задават отвъд големия 77X, а пътят на един чисто нов самолет до пазара отнема най-малко от пет до седем години.
Ето защо 777-9X е повод за надежда за "Боинг". Но един тестови полет е само началото от поредица такива, преди машината да бъде сертифицирана за пътнически полети. А ще са нужни най-малкото 18 месеца, за да се стигне до този момент.
Ами успех, да не забравят, че космонафтите се броят напролет.
се па вре, с два по-големи двигателя може пък да е по-добре,отколкото с четири по-малки! Така навремето хората са мислели,че кораба с гребен винт,(колело),е най-добрият,но витловият го е победил...
Деф, колегата много точно е наблегнал - нали се сещаш какво ще стане ако един от два двигателя откаже - минус 50% мощност и тоя слон започва да пропада. Друго си е един от четири
Кольо, виж в нета снимки на самолет Еърбъс А330. Той също е със само два гигантски двигателя. Някой с големи познания по самолетите да каже,но може би и с един работещ двигател е възможно да бъде приземен такъв самолет.
Боинг са една твърде самодоволна компания, която както показа сагата със 737MAX пренебрегва дори безопасността на полетите. 787 има доста абсурдни решения примерно в електрическата система. Дано пазарът да си каже тежката дума.
Деф, и защо да гледам снимки, това какво ще промени? Хай сети се колко се натоварват два (само) двигателя на тоя летящ дирек и колко четири при дълги полети и колко им е амортизацията? Твоята работа е като във вица: "...комшу твоите прасета пушат ли? Ми не - му казал! Ами значи ти гори кочината..." Та на автобуса няма какво да му гледам и в нета и извън нета...