Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Boeing върви от зле към кошмарно, ще се изправи ли след годината на гръмки провали

Проблемите на компанията се отразяват не само на икономиката на САЩ Снимка: Getty Images
Проблемите на компанията се отразяват не само на икономиката на САЩ

За американския авиационен гигант Boeing годината започна много лошо и засега изглежда, че ще приключи направо кошмарно.

От инциденти със самолети, през разследвания и скандали до провал в Космоса, замряло производство заради стачка и огромни загуби - облаците над компанията все повече се сгъстяват.

30 000 служители на Boeing стачкуват от средата на септември и наскоро за втори път отхвърлиха предложение на ръководството на компанията за увеличение на заплатите. Това пък означава, че производството на едни от най-търсените самолети на фирмата остава на пауза, а загубите ще продължат да се трупат.

Работниците в заводите край Сиатъл и Портланд настояват за 40% ръст на възнагражденията в следващите 4 години. Последното предложение на ръководството беше за 35 на сто, но беше отхвърлено.

Така клиентите на Boeing ще продължат да чакат поръчаните самолети, включително и най-продаваните 737.

Компанията пък ще продължи да губи по 100 млн. долара на ден.

Всъщност именно "бестселърът" 737 MAX е и в основата на кризата за самолетопроизводителя.

Загубите започнаха да се трупат след двете катастрофи на този модел от 2018 и 2019 г. с общо 346 жертви. Те бяха последвани от близо 2 годишно принудително приземяване на всички самолети от този модел по цял свят.

После дойде пандемията и тоталното спиране на цялата авиоиндустрия.

Годината започна със страховит инцидент. Снимка: Getty Images
Годината започна със страховит инцидент.

Положението се влоши допълнително, след като през януари т.г. отново имаше инцидент със същия модел. По време на полет на Alaska Airlines панел от фюзелажа 737 MAX се отпра и в корпуса зейна дупка.

Последваха приземяване на модела от ред авиокомпании и още ограничения в производството, плюс нови разследвания и скандали за сериозни пропуски в сигурността и контрола на качеството.

През лятото за кратко изглеждаше, че нещата може да тръгнат в по-благоприятна посока, след като Boeing - след дълги отлагания - най-накрая успя да прати за пръв път хора в Космоса с кораба си Starliner.

След това обаче се оказа, че заради технически проблеми и изтичане на хелий не е безопасно двамата астронавти да се върнат с машината на Boeing.

След доста забавяне капсулата беше върната на Земята без екипаж.

Епопеята на астронавтите пък още продължава - те още са на Международната космическа станция и ще се върнат на Земята чак през 2025 г., и то с апарат на компанията SpaceX.

Starliner се оказа още един провал. Снимка: Getty Images
Starliner се оказа още един провал.

Фиаското с космическата програма на Boeing пък продължи с разпадането на сателит на компанията преди дни, което доведе до комуникационни проблеми за потребители от цял свят.

Неслучайно наскоро изпълнителният директор на фирмата Кели Ортбърг обяви, че Boeing е на кръстопът. Самият Ортбърг е на поста от едва месеци, след като заради всички проблеми предишният шеф Дейв Калхун се оттегли от поста.

Компанията обяви загуби за третото четиримесечие на 2024 г. от 6 млрд. долара, а според анализатори загубите само от стачката са по 100 млн. долара дневно.

В последните години загубата на Boeing е над 30 млрд. долара.

Ортбърг увери, че работи трескаво за стабилизирането на авиогиганта и поправяне на огромните репутационни щети. "Това е голям кораб и отнема време да завие, но когато го направи, има капацитета да бъде отново велик", коментира той.

Една от причините за оптимизъм е, че позициите на компанията остават силни - поръчките за самолети са около 5400.

Оздравителният план включва и съкращения на 10% на персонала по цял свят, или 17 000 души, както и заеми и продажба на дългове и нови акции.

Стачката забавя сериозно производството на пътнически самолети. Снимка: Getty Images
Стачката забавя сериозно производството на пътнически самолети.

Проблемът с липсата на продажби заради забавеното производство обаче засега остават. Освен че Boeing не получават пари от доставки, липсата на нови самолети може да бъде проблем за доста пътници по цял свят. Според данни, цитирани от Fortune, за първите 2 седмици на октомври компанията е успяла да достави точно два самолета.

По принцип липсата на нови машини води до намаляване на капацитета на флотилиите на авиолиниите. По-малкото предлагани места пък водят до ръст на цените при наличие на по-голямо търсене.

За България това също може да бъде проблем - Ryanair е клиент на Boeing, и превозвачът има сериозна поръчка именно за 737 MAX.

Още през февруари оттам предупредиха, че забавянето на новите попълнения във флотилията им може да доведе до ръст на цените за лятото.

Цените на билетите обаче зависят от редица фактори, включително и от търсенето, и липсата на нови машини сама по себе си не е задължително да доведе до по-високи цени. Затова и например по-късно през годината от нискотарифния превозвач обявиха, че ще намалят цените, тъй като печалбите им за първите месеци на годината се свиха.

Проблемите на Boeing обаче имат доста сериозно влияние и върху още редица бизнеси и изобщо върху икономиката на САЩ.

Проблемите на Boeing са проблем и за американската икономика. Снимка: Getty Images
Проблемите на Boeing са проблем и за американската икономика.

Например заради стачката на работниците един от доставчиците на Boeing - компанията Spirit AeroSystems, която произвежда корпуси на самолети, пусна в отпуск 700 служители заради липса на работа, и предупреди, че ако липсата на поръчки продължи, може да се стигне и до съкращения.

Това е само малък пример - Boeing е най-големият износител от САЩ и има 10 000 доставчици.

Годишният принос на компанията към икономиката на страната е 79 милиарда долара плюс 1,6 млн. работни места - на директно или индиректно свързани с компанията бизнеси.

Компанията е важна и за военната индустрия на Америка - Boeing произвежда изтребителите F15, F-18 и F-22, които пък са от огромно значение за американските военновъздушни сили. В портфолиото ѝ има и армейски самолети, вертолети и ракети.

Само за един месец от стачката на работниците отрицателният ефект се изчислява на 5 млрд. долара - загуби за наетите в Boeing, доставчиците, самата компания и местните власти в засегнатите щати.

Кредитният рейтинг на компанията може да бъде понижен до ниво "боклук", което пък оскъпява заемите, води до още финансови проблеми и е ясен сигнал за повишен риск от неплатежоспособност и дори фалит.

Това, естествено, далеч не означава край за компанията - обявяването на банкрут може да се използва за изчистване на някои дългове, и не е нещо невиждано в САЩ.

Така че засега не изглежда - въпреки огромните проблеми - че това е краят на самолетопроизводителя. Boeing все още е едната от двете големи компании, които захранват пътническата авиоиндустрия (заедно с европейската Airbus) и за момента няма някой, който да е в състояние да я измести от пазара, колкото и разклатена да е.

И е прекалено важна за САЩ.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените