На 23 юни, в 22:10 часа българско време, първият национален геостационарен комуникационен сателит на "Булсатком" BulgariaSat-1 беше изстрелян в от компанията SpaceX. Спътникът излетя от космическия център "Кенеди" във Флорида с една от обновените ракети Falcon 9.
BulgariaSat-1 ще бъде разположен на българската орбитална позиция и ще осигурява телевизионни и комуникационни услуги на Балканите и в други европейски региони.
Два дена по късно SpaceX изпратиха от Калифорния към космоса десет по-малки сателита използвайки нова версия на същата ракета.
Това постижение показва, че частната космическа компания е по-близко от когато и да е било да осъществи направата на конкурентно струващи ракети, които са способни да сменят рязко посоката си.
Още от създаването си SpaceX имаше за цел да превърне частния космически полет в печелившо начинание, а основна част от тяхната амбиция беше ракетата за многократна употреба - едно от най-важните открития в технологиите за 2016 година.
С изстрелването, кацането и подновяването на краткотрайно-горящи двигателни ракети, също познати като като бустери, компанията се надява значително да намали разходите за поставяне на спътници в космоса.
Но също така се надява да генерира максимално количество приходи чрез увеличаване честотата на изстрелванията.
През март те демонстрираха, че първата от тези цели е постижима, а честотата на изстрелванията им този уикенд показва, че те се справят отлично и с втората част. Сега SpaceX увеличиха броя на успешните си мисии до 9 за година.
Въпреки че 2017 е едва преполовена, предишни календарни години не е достигано до този успех. Фирмата вече успя да приземи 13 от своите ракети след изпращане в космоса, а мисията в петък маркира втория път, когато успешно се използва ракета повторно.
Междувременно останалата част от космическата индустрия просто наблюдава с удивление, коментира Business Insider.
Докато много организации се опитват да разработят начини за намаляване на разходите, никой засега не е достигнал успеха на SpaceX.
Нейният президент Гуин Шотуел заяви по-рано тази година, че разходите за изпращането в орбита на ремонтирана двигателна ракета са потенциално по-малко от половината от разходите за изграждане на нова за всяко изстрелване.
Също така, главеният изпълнителен директор, Илoн Мъск знае от опит, че тези успехи поставят SpaceX в позиция да се превърне в ключова сила в бъдещето на космическите изследвания.
"Представете си, че сме авиокомпания, която продава самолети, които могат да бъдат ползвани многократно, а всички останали продават самолети, които могат да бъдат ползвани веднъж", каза той след първото успешно повторно използване на SpaceX ракета.
"Искам да кажа, че това не е много конкурентна позиция".
Действително на този етап изглежда сякаш SpaceX е абсолютният доминант в космическите начинания сред частните компании - и не се вижда кой би могъл да я замести засега.
"морално остаряла руска разработка от 60-те" - това вече искрено ме разсмя .Руските хибридни разработки са истински царе на комедията
Har-чо, че си трол го знаем всички.Ама айде вместо да дрънкаш, да дадеш малко факти за глупостите които пишеш.. Аз лично знам къде, кой, и кога е разработил двигателя за тази ракета.Нещо, което не можаха да направят руснаците, па и държавната НАСА.Не биха могли без да похарчат едни много пари, а НАСА е с кръцнат бюджет, па за руснаците да не говорим - те една самобръсначка електрическа не могат да разработят вече..
Забравих - ако си мислиш, че SpaceX ползва руския двигател РД-180, си в много, ама много голяма гррешка. Този двигател е ползван от една друга американска компания за частни изстрелвания, която лекинко фалира след два-три неуспешни старта (експлозии).
"...SpaceX вече няма конкуренция..." Хайде сега (подобно на Гугъл, Майкрософт и т.н.) да му "напляскат" глоби за монополист