Противопоставянето на Audi срещу Peugeot в битката за титлата в легендарното състезание „24-те часа на Льо Ман" достигна връхната си точка броени часове преди началото на 79-ото издание на надпреварата. Защото се оказа, че възможностите на дизеловите прототипи на двата заводски тима - R18 TDI и 908 са повече от изравнени, а трите квалификации в сряда и четвъртък завършиха с разлики между тях, характерни за спринтови надпревари, а не за преследване по трасе с дължина над 13 километра.
На всички е известно от какво се подхранва митът за Льо Ман - безмилостно състезание, което изцежда силите и уменията на пилотите и поставя понякога непреодолими препятствия пред състезателните автомобили. Миналогодишният крах на Peugeot в тази надпревара е типичен пример за това - прототипите на френската компания бяха окупирали челото, когато през няколко часа започнаха да спират заради повреди в двигателите. В началото сълзите не можеше да сдържи само спортният шеф на PSA Оливие Кенел, но когато спря и последния 908 HDI на Oreca, който имаше надежди за място на подиума, провалът беше пълен.
Двата големи автомобилни производители, които се състезават на върха на класирането в Льо Ман водят пряк двубой помежду си от 2007 година насам и сега за първи път в рамките на едно състезание цикъла на подмяна на болидите им съвпадна - новия R18 TDI срещу новия 908.
На тестовия ден през април на пистата „Сарт", там където утре следобед стартира и самото състезание разликата между най-бързите обиколки на пилотите на Audi и Peugeot беше едва 0,2 секунди. В първата квалификация в сряда най-бързия екипаж на Audi изпревари колегите си с 0,010 секунди, но в края на сесията Стефан Саразен донесе първото място на Peugeot, след като изпревари триото на немската марка с 0,9 секунди, а колегите му обявиха, че той е направил „перфектната обиколка" в гъстия трафик по пистата и броени минути преди полунощ местно време.
В крайна сметка обаче първата позиция на старта утре ще е за Беноа Трелюе, който щурмува полпозишъна 40 минути преди края на финалната сесия в четвъртък и се справи с трафика. След него се наредиха победителите от миналата година Рокенфелер/Дюма/Бернхард, като разликата между двете коли на Audi е 0,061 секунди. Най-бързият екипаж на Peugeot остана на трето място, а опитите на пилотите на френската компания да си върнат лидерството в снощната квалификация останаха напразни, тъй като те загубиха много време, отново заради трафик.
От началото на сезона Peugeot има предимство пред Audi - досега са минали две състезания в Европа и новият 908 се представи отлично, но големият тест започва утре.
При създаването на двата нови прототипа конструкторите са приложили сравнително различни концепции - новият 908 е прототип със сравнително слабо притискане към пистата, което го прави по-труден за каране, с по-семпла, но ефективна аеродинамика и в същото време така колата има по-висока максимална скорост. 908 буквално е създаден за „Сарт", където има четири спринта между завоите, където скоростта на прототипите надхвърля 300 км/ч - по-точно, стига 340 км/ч. На пръв поглед последното поколение на 908 прилича много на своите предшественици, но техническият директор на тима Бруно Фамен твърди, че концепцията на колата е напълно нова.
R18 TDI е олицетворение на концепцията Audi Ultra на германския автомобилен концерн - болид, който е по-натиснат към пистата от аеродинамиката, с някои революционни идеи що се отнася до управлението на въздушните потоци, обтичащи колата отстрани и отдолу и масирано използване на най-леките възможни материали, които са на разположение на конструкторите при сглобяването на състезателен автомобил. По-сериозното притискане на колата към пистата означава по-ниска скорост на правите, но по-добро поведение в завоите и по-висока скорост там.
Предполага се, че при двигателите двата тима имат паритет - 3,7-литрови турбодизели с мощност около 550 конски сили и максимален въртящ момент около 1000 Nm. Но решаваща ще е издръжливостта на тези мотори, а не динамичните им качества - все пак двигателят на Peugeot демонстрира, че е малко по-икономичен - в свободните тренировки екипажите на френския тим правеха серии от обиколки с един тур по-дълги от тези на Audi - на пръв поглед не е много, но за 24 часа състезание разликата става доста сериозна.
Двата тима запазиха пилотите си от миналата година, така че по този показател изненади няма да има.
Големите фаворити Audi и Peugeot вече са на старт и са готови за битката на годината - кой ще спечели първото място в „24-те часа н Льо Ман"? За останалите екипажи и тимове остават по-обикновените радости от живота - битка за първото място в отделните класове, борба с техническите проблеми и надеждата, че ще стигнеш до финала. А тези, които успеят да го направят ще се чувстват дори по-радостни от колегите им, които са на подиума, защото по-назад в колоната битката е по-трудно - тя не е само срещу прекия ти съперник, но буквално срещу всичко - другите пилоти, техниката, времето, застигащите те по-бързи болиди и т.н.
Но това е Льо Ман, тук всичко е възможно, тук се раждат красивите и драматични истории в автомобилния спорт.