Ще ни струва ли повече Висшата лига от следващия сезон?

Докато българите си честитяхме Нова година, някъде в Лондон е подписвана мащабна спортна сделка, която може да окаже много сериозно влияние на пазара на платена телевизия у нас.

Преди дни компанията International Managment Group (IMG) съобщи, че е придобила правата за телевизионното излъчване на мачовете от английската футболна Висша лига, т.нар. Премиерлийг, за 27 пазара в Централна и Източна Европа и в Централна Азия. Една от държавите е България, а останалите са Армения, Беларус, Босна, Хърватия, Чехия, Естония, Грузия, Унгария, Косово, Латвия, Литва, Македония, Молдова, Черна гора, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения, Украйна, Афганистан, Азербайджан, Казахстан, Киргистан, Таджикистан, Тюркменистан и Узбекистан. Договорът влиза в сила от следващия футболен сезон - есента на 2016 година, и е със срок три години.

Засега финансови параметри на контракта не се съобщават. Според информация от спортни медии предстои IMG да започне преговори в България с телевизиите, които имат интерес да излъчват двубоите през следващите три сезона, като най-вероятно между тях ще бъде организиран търг.

През последните десетина години правата на английското футболно първенство неизменно бяха в ръцете на телевизии "Диема", които в момента са част от медийната група на Нова телевизия - "Нова броудкастинг груп". Говори се, че освен Нова желание да придобият правата вече са заявили още четири медийни групи и че битката за бъдещото партньорство с IMG се очертава като много ожесточена.

Новината за новия собственик на правата на английския футбол в България е важна за футболните фенове, защото при определено стечение на обстоятелствата сделката на IMG може дори да пренареди пазара на кабелна и на сателитна телевизия. Ако предстоящият търг бъде спечелен от телевизионна група от рода на Нова телевизия или на конкурентната bTV, или пък БНТ, това няма да промени качествено ситуацията. Досега Премиерлийг е излъчвана от телевизии "Диема", през следващите три години ще върви по "бТВ екшън" или по БНТ HD. Ако обаче правата влязат в ръцете на медия, свързана с кабелна или със спътникова мрежа, положението става наистина много различно.

В момента така са разположени правата на испанската Примера дивизион. Те са в ръцете на телевизии F plus и Sport F plus, които може да се гледат в мрежата на провайдъра "Булсатком". Точно с купуването на тези права съвпадна и възходът на "Булсатком", който от редови доставчик на платени програми постепенно се превърна в най-големия оператор в страната с над 1 000 000 домакинства.

В случай че предстоящото наддаване се спечели например от "Мтел", "Виваком" или друг провайдър, неговите абонати също със сигурност ще започнат да растат. На кабелния и на сателитния пазар пък ще стане доста горещо, защото конкурентите му ще трябва да вземат спешни мерки да задържат своите. От друга страна, най-запалените футболни фенове ще бъдат поставени в сложна ситуация - или да избират между испанския и английския футбол, или да инсталират по няколко доставчика в дома си.

А как ще се отрази всичко това на цената, която зрителите ще трябва да плащат за английския футбол?

Към момента това също трудно може да се прогнозира. Не е логично да се прогнозира, че с допускането на нов доставчик у нас цената ще се понижи. През последните 12 месеца въпросната цена вече се качи с 4 лева, когато собственикът на правата на Премиерлийг в момента - "Нова броудкастинг груп", пусна допълнително платените си канали "Диема спорт" и "Диема спорт 2".

В новата ситуация бъдещето на тези две телевизии изглежда под въпрос, ако от новия сезон "Нова броудкастинг груп" не продължи традицията да излъчва ексклузивно британски футбол. Което не означава автоматически, че таксата от 4 лева ще отпадне. Напротив - тя може и да се увеличи, защото фирмите, които купуват и продават телевизионни права, стават повече.

Това може да означава, че пролетта на 2016 г. е била последната, в която българските зрители са гледали английски футбол на сравнително поносими цени

и че от есента и България ще се присъедини към другите страни от ЕС, в които таксите за излъчване на дербита от рода на "Ливърпул" - "Манчестър" (Юн) и "Челси" - "Арсенал" са доста високи.

През седмицата от Нова телевизия не пожелаха да отговорят на въпросите на "Сега" дали медийната група ще преговаря с IMG и какво ще е бъдещето на pay-per-view пакета "Диема екстра" (в които влизат платените канали "Диема спорт" и "Диема спорт 2"), ако Нова не спечели предстоящото наддаване за Премиерлийг.

Подгряване

"Нова броудкастинг груп" започва да подгрява зрителите за предстоящото европейско първенство по футбол, което ще се излъчи във Франция от 10 юни до 10 юли. В България мачовете от него ще се излъчват както по БНТ, така и по телевизии "Диема", след като "Нова броудкастинг груп" спечели правото да излъчва първенството на Стария континент за втори път след 2008 г. За целта по платения канал "Диема спорт" стартира поредица от 12 епизода "Пътят към УЕФА Евро 2016". Предаването има за цел да запознае зрителите с финалистите в турнира, да припомни пътя им от групите до заключителния етап, да разкаже за треньорите и за най-големите звезди във всеки от националните отбори.

Новините

Най-четените