Световният шампион във Формула 1 Себастиан Фетел си върна инициативата в сезон 2011, след като беше начело от старта до финала в Гран при на Европа по улиците на Валенсия. Това беше шеста победа за Фетел от осем старта този сезон.
Фетел се откъсна напред още в началото - авансът му достигна 3 секунди за няколко обиколки, успя да съхрани тази крехка преднина при първите си две спирания в бокса, а след третата смяна на гуми атакува сериозно, записа най-бърза обиколка и спечели с аванс от 10,8 секунди пред Фернандо Алонсо.
Испанската звезда на Ferrari зарадва сънародниците си във Валенсия с място на подиума, а трети остана другият пилот на Red Bull Марк Уебър.
На старта и двамата пилоти на Скудерията успяха да изпреварят тръгналия трети Люис Хамилтън, а Маса се вклини между Хамилтън и Алонсо и дори се опита да атакува Марк Уебър за второто място на спирането за втория завой. Но бразилецът трябваше да върне газта и се оказа затворен от Алонсо, който го изпревари на влизането в завоя.
След това Алонсо преследва отблизо Уебър, като в 21 обиколка го атакува успешно на спирането за завой №12, което му донесе втората позиция. Но Алонсо не успя да се откъсне от Марк и при вторите смени на гуми Уебър си върна втората позиция.
Битката между двамата далеч не беше приключила - при последните спирания в бокса Алонсо изкара три обиколки повече на пистата с меките гуми на Pirelli. Това му позволи да се върне точно пред Уебър, като австралиецът беше забавен и от трафика в последните си турове преди решаващата смяна на гуми. Почти веднага Марк получи и повреда в скоростната кутия и от бокса го предупредиха да върне газта, за да си гарантира третото място.
Хамилтън и Маса останаха четвърти и пети, а победителят от Канада Дженсън Бътън завърши едва шести. На старта Бътън беше задминат от Нико Розберг, но в шестата обиколка атакува агресивно германеца на спирането за завой №2 и си върна позицията. По-късно Бътън имаше проблеми с прегряващата система KERS в колата му и така и нямаше шанс да се опита да догони лидерите пред него.
На финала Розберг завърши седми, точно пред каралия изключително силно Хайме Алгерсуари. Испанецът стартира 18-и, но направи само две спирания в бокса и това му помогна да се изкачи до осмото място на финала. В последните обиколки Хайме удържа на атаките на Адриан Сутил, а последната точка беше за Ник Хайдфелд.
Мексиканският дебютант на Sauber Серхио Перес кара единствен с едно спиране в бокса и завърши 11-и, като малко не му достигна, за да прескочи и Ник и да вземе точки.
7-кратният световен шампион Михаел Шумахер отново имаше труден ден - той се удари с Виталий Петров веднага след първата си смяна на гуми. След последвалото посещение при механиците той се върна на пистата едва 17-и, а оттам нататък нямаше как да догони пилотите в Топ 10.
Гран при на Европа влезе в историята като четвъртото състезание във Формула 1, в което финишираха всички стартирали и надпреварата, в която за завършили най-много коли - 24. Т.е нито един пилот не отпадна във Валенсия.