Битка за справедливост

Какво според вас може да накара някои от най-популярните български автомобилни пилоти да свикват пресконференции, да се бунтуват срещу Българската федерация по автомобилен спорт и най-общо, да търсят справедливост?

За съжаление, отговорът е твърде лесен - защото справедливост няма, а родните пилоти живеят и се състезават в състезания, които на практика се провеждат без наличие на правила. Правила, които трябва да бъдат създадени от БФАС, но това за сезон 2010 не е станало.

Това дава възможност на федерацията да „нагласява" класиранията от всяко едно състезание, според своите интереси и интересите на тези, които БФАС подкрепя. Звучи скандално и дори е по-зле от това, което обикновено се случва в българския футбол, който е на дъното на професионалния спорт.

Част от българските състезатели - Ясен Попов, Петър Гьошев, Димитър Спасов, Тихомир Стратиев, Катя Стратиева, Николай Златков, Турал Метков и Игнат Исаев поискаха от БФАС няколко неща, които са толкова ясни и основни, че обикновено се приемат за даденост. Но всъщност не е така.

Какво искат пилотите?

Първо, яснота относно правилата, по които е направено класирането на нашите пилоти в рали „България". Защото се оказа, че в БФАС са „натъкмили" класирането, използвайки правила от три различни шампионата - от българския, от световния и от европейския. Прецедент в автомобилния спорт, който обаче не може да бъде обяснен разумно. Затова и на награждаването на нашите пилоти, няколко дни след рали „България", представителите на федерацията подсмърчаха смутено и си гледаха в обувките, защото вече бяха наясно, че пак са свършили глупост и явно пробваха дали поредната им шмекерия ще мине. Да се надяваме, че това няма да стане защото класирането от рали „България" е идеален пример за това какво се прави, за да бъде угодено на всички, или почти на всички, без да се обръща внимание на правилата.

Вече стана банално да се повтаря как беше нарушена забраната за използване на системата „Супер рали" в нашия шампионат или пък решението да не се дават бонус точки на екипажите в рали „България", въпреки че има изрично решение на УС на БФАС по този въпрос. Банално, обаче показателно - има правила, но няма кой да ги спазва.

„Сега бихме искали да знаем по кои точно правила ще продължи българският рали шампионат", попита навигаторът на Петър Гьошев Димитър Спасов. „На финала на рали „България" бяха приложени правила от три шампионата, класирането беше наредено на сбирка на УС на БФАС, така ли ще продължаваме?"

Второ, пилотите искат повече професионализъм от страна на БФАС, което звучи утопично, но все пак - по-ранно обявяване на календара за предстоящия сезон и да се спре разместването на състезанията. Тук нещата са пределно ясни - големите, както и малките тимове, участващи в нашия шампионат сформират бюджети за всеки един сезон, преговарят със спонсори, събират пари и т.н. И ако знаят през октомври-ноември 2010 какъв ще е календарът за 2011, битката им ще е по-лесна. А при нас се получава точно обратното - през март не се знае кога точно ще почне сезонът и колко точно ще са състезанията. Все пак, най-атрактивните за публиката пилоти, карат с по-сериозни бюджети и едно рали им струва поста пари. Което означава, че като го извадиш от календара или го включиш изненадващо - пример за това е сагата с „Хеброс", което отива натам да стане едно чудесно новогодишно състезание - това се отразява на бюджета, както и на спонсорите, които как да погледнат с добри очи на пилота, който не знае в колко точно надпревари ще кара в съответния сезон. Но за това не са виновни пилотите, а БФАС и организаторите на състезанията, които заедно редят календара. И все не успяват да се справят.

И накрая, българските пилоти са недоволни от това, че БФАС се напрегна и успя да урони престижа ми така сякаш цялата организация е била създадена с тази цел. Абсурдно, но факт - БФАС е органът, който трябва да защитава и помага на българските пилоти, а не да ги закопава. Но стана точно това - БФАС се подигра с родните пилоти и в дните на рали „България" някои от тях браха най-големия срам в цялата си кариера. След това подхлъзване от страна на БФАС, медиите услужливо поеха топката и обявиха българите за мошеници, нарушители и т.н, а както става у нас - ходи после да обясняваш, че нямаш сестра.

„През цялата ми кариера, която все пак започна преди 20 години, не съм се чувствал по-унизен", заяви на пресконференцията миналата седмица Ясен Попов, който има зад гърба си балкански и национални титли и е сред най-популярните наши звезди по отсечките. „Рали „България" се оказа най-лошото състезание за тези 20 години, а трябваше да е най-хубавото. Чувствахме се като престъпници, стюардите на ФИА ни преследваха, снимаха ни, после започнаха наказанията. Знаете за проблемите преди старта - не се знаеше по кои правила ще се кара в рали „България" и се появиха спънките с гумите и горивото. Имах устното уверение на шефа на БФАС Георги Янакиев и на Борис Капев, директор на рали „България", че проблемите ще бъдат решени. После знаете какво стана."

Вече сме писали за това откъде дойдоха проблемите на българските пилоти, но да повторим - нашите участници карат в най-голямото ни състезание по правилата за нашия шампионат - основно що се отнася до зоните и начините за зареждане с гориво. Но нашите правила се различават от тези в световния рали шампионат, а този, който не спазва WRC правилата, го изключват от състезанието.

„След цялата тази история ние излизаме като мошеници, като престъпници, което се отразява на авторитета ни пред феновете, които идват по състезанията, за да ни гледат", обясни Тихомир Стратиев.

„В сервизната зона в Долна баня българските пилоти бяха сврени в единия ъгъл на поляната, точно като циганчета", допълни Петър Гьошев, който беше класиран на първо място сред нашите пилоти в рали „България". „След това състезание стана ясно, че БФАС много ясно подкрепя някои отбори. Няма ясни правила и затова това става възможно. Състезанията на практика се решават след финала, а не в отсечките. Повечето решение на БФАС се взимат устно и по телефона, няма документи. И да ви кажа за купите за българските пилоти, които бяха в кашони близо до финалната естакада в Боровец, но се оказа, че не са платени от БФАС на производителя и ние само се снимахме с тях, след което ги върнахме в кашоните.

Както разбирате, нещата са сериозни. А кои са облагодетелстваните от пируетите на БФАС? Двата тима, които не бяха представени на пресконференцията на недоволните - Vivacom, за който кара Димитър Илиев и Дончев-Спорт на шампиона Крум Дончев. С класирането от рали „България", където двамата се озоваха, след като продължиха по системата „Супер рали", която се прилага в световния рали шампионат, но не и в нашия, Илиев и Дончев останаха в битката за националната рали титла. Иначе Гьошев, особено ако си беше получил и бонус точките, щеше да се откъсне доста напред в класирането. Но явно БФАС няма да позволи това. Или поне ще се опита да нагласи резултатите, отново.

Но пилотите не обвиняват Дончев и Илиев, те не са виновни за настоящото оплетено състояние, просто печелят от него, от бъркотията, създадена от БФАС.  

Всъщност, циганията на БФАС трябва да започне да се разплита от утре, когато има заседание на УС на федерацията и тогава ще видим каква ще е реакцията на недоволството на пилотите.

Както и да разберем какво се случва с оставките на виновните, особено на тези, които се канеха да ги хвърлят преди рали „България", а сега явно са размислили. Но дали имат право на това?

Новините

Най-четените