Ако някоя от българските телевизии закупи правата за излъчване на китайското първенство, няма да сбърка. Китайската Суперлига привлече толкова звезди в последните дни, че в рамките на само 10 счупи трансферния си рекорд на три пъти.
Цзянсу Сунин първо плати 32,5 млн. евро на Челси за Рамирес, след което Гуанджоу Евъргранде привлече Джаксън Мартинес от Атлетико (Мадрид) срещу 42 млн. евро и само два дни по-късно трансферна цел №1 на Ливърпул през зимата Алекс Тейшейра премина от Шахтьор (Донецк) в Цзянсу Сунин срещу 50 млн. евро.
(В галерията може да видите останалите бивши звезди на европейския футбол, които вече се състезават в Китай, както и най-новите имена, спрягани за трансфер на изток.)
И това са само последните големи трансфери. В Китай играят още няколко класни бразилци, както и бившият нападател на Челси Демба Ба и вече бившата звезда на Интер Гуарин. Имената на Джон Тери, Уейн Рууни, та дори на Кристиано Роналдо също се свързват с трансфери на изток.
Комбинацията между държавна помощ и частни инвестиции може да превърне китайската Суперлига в новата МЛС.
Китайската публика също започва да се култивира. Въпреки че все още няма толкова много хора по стадионите (средната посещаемост миналия сезон е около 22 000 души), милиони следват любимците си в китайските социални мрежи.
Казано простичко: Няма по-добро време от сегашното, ако си футболен фен и живееш в Китай.
Футболът е спортът, за който най-много се говори в Weibo – китайският Twitter, социалната мрежа с над 200 млн. активни потребители всеки месец. Над 35 европейски клуба вече имат профили в китайската социална мрежа и са следвани от над 70 млн. фенове.
Манчестър Юнайтед все още е най-популярният отбор в платформата с 8,7 млн., а новите китайски инвеститори (City Football Group, които държат 13% от Манчестър Сити) са една от основните причини градският съперник на „червените дяволи” да се нареди втори – с над 8 млн. фенове.
.@aguerosergiokun: "Thank you for the selfie, President Xi" 感谢能与您自拍,习主席!#CFAStateVisit pic.twitter.com/4du2zIaacY
— Manchester City FC (@MCFC) October 23, 2015
Китайският президент Си Цзинпи дори посети тренировъчното игрище на Сити през октомври, за да засвидетелства отношението си към развитието на футбола в страната.
Китай успя да се класира само веднъж за световно първенство – на Мондиал 2002, когато загуби и трите си мача и получи девет безответни гола във вратата си в група с бъдещия световен шампион Бразилия, Турция и Коста Рика.
Страната се намира на 93-то място в ранглистата на ФИФА – едно зад Ботсвана – и все още не е сигурно дали ще си осигури място за Мондиал 2018 в Русия.
Планът на президента е да удвои размера на китайската спортна икономика до 2025 година. Защо 2025-а? За да може страната да е готова напълно да приеме Световното първенство през 2026 г., за което се очаква да кандидатства.
И нещата в Китай вече се случват. Най-големите европейски клубове имат онлайн магазини изцяло за китайския пазар. Правата за излъчването на домашното първенство през 2008-а са продадени за 80 млн. юани (над 10 млн. евро). През септември 2015-а обаче новата петгодишна сделка за тв правата на Суперлигата е на стойност от над 1 млрд. евро.
Локациите на отборите в китайската Суперлига. Трансферният прозорец в Китай е отворен до 26 февруари.
Китай е и най-бързо развиващият се нов пазар за големите клубове. Байерн, Милан, Интер, Реал и Атлетико проведоха част от лятната си подготовка там.
По време на полуфинала на Световното клубно първенство между Барселона и Гуанджоу Евъргранде името на каталунците е споменавано около 160 000 пъти в Weibo (повече от половината от броя за цялата година – 305 000).
Мачът за Суперкупата на Италия между Ювентус и Лацио пък се игра пред 20 000 зрители в Шанхай.
Китайски пари се наляха и в Интер, Милан. Китайски инвеститори вече управляват клубове като Атлетико (Мадрид), Еспаньол, Славия (Прага) и Сошо. Въпрос на време е кога ще стигнат и до Висшата лига или по-точно – кога ще поемат контролния пакет от акции на някой, дори някои от клубовете.
В резултат на китайските пари в Милан клубът пусна свой профил в Weibo, който вече има почти 400 000 последователи. Феновете на „росонерите” са и сред най-активните в социалната мрежа.
Благодарение на интернет, новите технологии и огромните ресурси, налети във футбола в Китай, китайското първенство ще става все по-гледано в и извън страната.
Спонсорите като Huawei (Арсенал, ПСЖ, Милан), Hisense (Евро 2016) и Yingli (Байерн Мюнхен), както и постоянно разширяващото се влияние на китайските инвестиции в европейските клубове пък ще култивират още повече китайските фенове.
„Футболът е по телевизията през цялото време. Не само Висшата лига или Шампионската лига, но и останалите европейски първенства”, споделя треньорът на Шанхай СИПГ Свен-Горан Ериксон.
А съвсем скоро може да стане и обратното.