Битката за световната титла във Формула 1 може да се реши от един фактор, на който малцина напоследък обръщат внимание - надеждността и издръжливостта на двигателите, които използват петимата претенденти за първото място.
Пет кръга преди края на шампионата ситуацията с двигателите прави битката още по-интересна - всеки пилот през сезона има право да използва осем нови двигателя. Когато те свършат, той трябва да се състезава с вече употребявани мотори.
Остават стартовете в Сингапур, Япония, Южна Корея, Бразилия и Абу Даби, а повечето пилоти досега са използвали седем от осемте си двигателя.
Първият, който надхвърли бройката разрешени мотори беше наскоро освободеният от Sauber Педро де ла Роса, който на „Спа" кара с нов двигател - девети за него този сезон и това го прати с десет места назад на стартовата решетка. И всъщност проблемите на Де ла Роса са симптоматични за разпределението на силите при надеждността на моторите - тук най-големи притеснения имат пилотите и клиентите на Ferrari. Двете звезди на Скудерията Фернандо Алонсо и Фелипе Маса вече използваха всичките си нови мотори и оттук до края на сезона ще разчитат на вече употребявани мотори с по-ограничен ресурс. А като клиент на Ferrari Петер Заубер на няколко пъти този сезон имаше поводи да се оплаква от качеството на италианските мотори.
Използването на двигател, който е навъртял определен брой километри от страна на Алонсо го поставя в по-неизгодна позиция спрямо съперниците му за титлата - той няма да може да атакува на 100% във всички състезания и най-вероятно ще кара с по-скромна програма в петъчните тренировки.
На другия полюс са двамата пилоти на Renault Роберт Кубица и Виталий Петров, които досега са използвали само по 6 от двигателите си и имат по два чисто нови мотора за последните пет старта. Което най-малкото означава, че полякът може да обърка доста сметки на фаворитите в следващите състезания. В същото положение е и ветеранът на Williams Рубенс Барикело, който се справя най-добре с експлоатацията на моторите Cosworth. В тази група попада и Марк Уебър, но за него след малко.
В последното европейско състезание - Гран при на Италия на „Монца" само трима пилоти избраха да не карат с нови двигатели - лидерът в световния шампионат Марк Уебър, Барикело и Де ла Роса. Смело решение, като се има предвид, че над 70% от обиколката на италианското трасе се кара на пълна газ.
Уебър е използвал само шест от новите си двигатели досега, като това му дава предимство в другите претенденти за световната титла. На практика той има два пъти повече двигатели на разположение спрямо Дженсън Бътън, Люис Хамитън и Себастиан Фетел, които досега са използвали по седем от двигателите си. А предстоят някои трасета където мощността е много важна, но издръжливостта на мотора е решаваща.
През миналата година моторите на Renault бяха смятани за слабата страна на болидите на Red Bull, тъй като дефектираха твърде често и нямаха достатъчно мощност. Този сезон мощността им отново не е на нивото на тази на Mercedes, но по отношение на издръжливостта френските двигатели вече са №1. Което има значение в битката за титлата.