Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как печелят футболните клубове. Числа и примери

Комерсиалните приходи са много важни за големите клубове.
Арсенал е в топ 5 по matchday приходи.
За надписа Beko на ръкавите Барселона прибира по 20 милиона евро на сезон. Снимка: Getty Images
За надписа Beko на ръкавите Барселона прибира по 20 милиона евро на сезон.
Ювентус взе 75 милиона евро от "Allianz" и сложи името на компанията за име на клубния стадион до 2023-та.

Често в информационния поток се появяват финансови новини за футболните клубове. Една от актуалните теми е тежкото  състояние на Милан. "Росонерите" обявиха загуба от 126 милиона евро за изминалата финансоваата години - рекордна в историята на клуба.

За последните 14 години пък загубите на Милан възлизат на 730 милиона евро. От тях 460 са натрупани през последните пет години. Но на фона на стряскащите новини за 18-кратния италиански шампион - на "Сан Сиро" похарчиха над 320 милиона евро за нови футболисти само през последните две години. Условно казано - ако в Милан бяха дали тези пари за погасяване на дълговете, щяха да са ги намалили наполовина.

Но въпреки че задълженията изглеждат внушителни, италианският гранд, както и другите най-елитни клубове на континента, не се притесняват за дълговете си. Колосите генерират огромни приходи и със "затягане на коланите" по отношение на най-скъпото перо, каквото е селекцията, финансовите кризи се овладяват бързо. Ще илюстрираме с примери как печелят футболните клубове.

1. Приходи в деня на мача

В миналото - основен източник на средства за футболните клубове. Днес - един от многото. Приходите в деня на мача идват от продажбата на билети. Но не само: мърчандайзингът и кетърингът също генерират добра печалба.

За колко пари става въпрос?

Нека вземем за пример лондонския Арсенал. Средната цена на абонамента през този сезон поевтиня и е около 1000 евро. Преди две години струваше 1300. Средният брой сезонни карти, които клубът продава, е около 45 000. Останалите билети (около 15 000) се пускат в свободна продажба. Най-евтините струват 30 евро, а най-скъпите - 105.

Освен приходите от билети в деня на мача се печели от продажбата на фен артикули, храни и напитки. Сумарната печалба на Арсенал от така наречения "matchday" възлиза на около 115-120 милиона евро на сезон. Но, разбира се, не всички клубове от Премиършип могат да се похвалят с подобно нещо. Саутхемптън трупа по 27 милиона евро от домакинствата си, а Евертън - по-малко от 20.

В други краища на Европа - Ювентус печели 55 милиона евро, ПСЖ 78 милиона, а Реал и Барселона - около 140 милиона.

2. Приходи от телевизионни права

Едно от най-значимите събития през последните години в европейския футбол бе подписването на договора за телевизионните права на Висшата лига на стойност 5.5 милиарда евро за периода 2016-2019 г. Новият контракт, който ще е валиден от следващата година до 2022-ра, е с половин милиард по-евтин, но пак е достатъчно апетитен.

В момента в Италия клубовете от Серия "А" си делят 950 милиона евро на сезон, а в Испания - 1.1 милиарда, които през следващата кампания ще нараснат на 1.3 милиарда.

За колко пари става въпрос?

Поглеждаме Евертън. "Карамелите" спечелиха около 130 милиона евро "телевизионни" пари през миналата кампания, а всички останали доходи на клуба са под 90 милиона евро, което показва колко зависими са отборите от Висшата лига от ТВ правата. За същия период Манчестър Сити спечели 236 милиона, а градският съперник Юнайтед - 225 милиона. Испанският Реал също забогатя с 236 милиона евро, което се дължеше и на спечелването на Шампионската лига.

3. Комерсиални приходи

Те са свързани с доставчиците на екипировка като Nike, Adidas, Under Armor и т.н., както и приходите от генералните спонсори като Fly Emirates, Chevrolet, Rakuten, Jeep, Pirelli и др. През 2016 г. ПСЖ подписа договор с Qatar Tourism Authority за 175 милиона евро.

Приходите от търговски сделки зависят от популярността на клуба и резултатите му.

През сезон 2016/17 г. Байерн спечели най-много - 343 милиона евро по търговски споразумения. Манчестър Юнайтед взе 325 милиона евро, Реал 300 милиона евро, а Барселона - 296 милиона. След пристигането на китайците в Интер "нерадзурите" получиха най-големия доход от търговски сделки в Италия в размер на 130 милиона евро.

Да вземем за пример Барселона и да видим коя компания колко даде на каталунците през сезон 2017/18.

Nike (доставик на екипировка) - 100 милиона евро

Rakuten (спонсор на екипа) - 60 милиона евро

Beko (спонсор на ръкавите и тренировъчния екип) - 20 милиона евро

Пари наливат още официалните партньори - Audi, Oppo, Gatorade, Betfair, Nesquik и регионалните партньори - Scotia Bank, Saigon-Hanoi Bank, Big Cola, SC Lubricants и Coca Cola Iberia.

Ювентус пък взе 75 милиона евро от "Алианц", за да сложи името на компанията за име на стадиона си до 2023 г.

4. Приходи от УЕФА

Този доход е бонус, за който клубовете си струва да се борят. Минималната сума, която печели участник в групите на Шампионската лига (дори ако загуби всичките си мачове) е 13 милиона евро. Всеки участник в групите на Лига Европа получава поне 2.6 милиона евро. Една победа в групите на Шампионската лига пък носи 2.7 милиона евро.

Успехът на Манчестър Юнайтед в Лига Европа през 2017-а осигури на "дяволите" 44 милиона евро и преди година клубът зае първо място в класацията на Deloitte за най-големи приходи - 676 милиона евро.

Между другото, подобни печалби от Лига Европа са изключение.

Юнайтед получи толкова много, защото наградният фонд се разпределя не само чрез фиксирани плащания за резултати, но и чрез допълнителни суми, които се плащат на клубовете в зависимост от телевизионния пазар в страната им. Ако Аякс бе победил на финала, щеше да вземе доста по-малко.

По същата причина, Ювентус спечели общо 107 милиона в Шампионската лига за сезон 2016/17. Правата за излъчване се разпределят между отборите от едно пъренство, които участват в турнира. А другите  клубове от Калчото отпаднаха рано и Юве прибра почти цялата италианска квота. Победителят в Шампионската лига Реал взе големия бонус за титлата си, но трябваше да дели парите от ТВ права с със сънародниците си, които достигнаха доста по-напред от италианците.

Какво друго трябва да знаете

Клубовете от Висшата лига имат изключително небалансиран източник на доходи и зависят от ТВ правата на повече от 50 процента. А някои като Евертън, Саутхемптън и Лестър - на 75 процента.

Приходите от matchday постепенно губят важността си. В топ 5 по отношение на приходи в деня на мача са Барселона, Реал, Манчестър Юнайтед, Арсенал и Байерн. В Барса, Реал и Арсенал matchday доходите са около 20 процента от общите, в Юнайтед са 18, а в Байерн - 16.

Специално при баварците, 58 процента от приходите на година идват от комерсиални договори - почти 4 пъти повече от matchday.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените