Ех, руските туристи! Какво е лятото без тях на морето? "Приятно", би казал всеки, който се е сблъсквал с тази могъща сила на разрушението и опустошението, идваща от руските степи.
Те са диви, пият от сутринта, правят проблеми, държат се високомерно, а гледката на руснак на All Inclusive по българското Черноморие определено е запомняща се... по лошия начин.
И все пак година след година българският туризъм е готов с отворени обятия да ги посреща, а тази година, когато това беше невъзможно заради всички ограничения покрай коронавируса, от бранша се опитаха да притиснат максимално държавата, че да отвори границите за руснаци, дори и по време на пика на заразата във и край Москва.
Сега ресорният министър Марияна Николова е в руската столица, опитвайки да убеди "братушките", че у нас е достатъчно безопасно и могат да заповядат на почивка догодина.
Ясно е, че популярните курорти у нас са известни предимно с ниските си цени, партитата си и възможността да си докараш алкохолно натравяне. И нито англичани, нито германци у нас се държат като възпитани граждани на Европейския съюз, напротив. И все пак руснаците се превръщат в онази осезаема сила, която веднага се свързва точно с пиянство, нагло държание и проблеми.
И тук изниква въпросът: "Защо?!". Защо, на фона на цялата тази олелия да имаш в хотела си, в ресторанта си или дори на самия плаж гости от Русия, българският туристически бранш е готов да ги приема отново и отново, вместо да насочи финансовите си щения в някоя друга посока?
Отговорът е колкото прост, толкова и комплексен - защото руснаците вече са тук. Защото те са една от най-големите групи чуждестранни туристи, които посещават България. Нещо повече - техните посещения са фокусирани предимно в летния сезон и предимно в големите черноморски курорти у нас.
Руснаци масово купуват вили и апартаменти по морето, а хотелите също толкова масово са заети от руски групи. Така в един момент се получава ситуация, в която един на всеки десет туристи по морето е руснак.
Страната ни от години се опитва да излезе от имиджа си на евтино място с много алкохол, но това е неуспешно. Дали защото за целта трябва мащабна и дълготрайна реклама, дали защото самите правила по морето трябва да се стегнат, или защото е пълно с моменти на дребен тарикатлък, с който руснаците са свикнали и не им пречи, но поне засега този опит за преориентиране се проваля.
Има и един друг момент - гостите от Москва и околието идват на големи групи и често с намерението да харчат.
Много от тях дори пътуват с малко багаж, купувайки всичко, което им трябва, директно на място в курорта. Защото, каквото и да говорим, бизнесът по морето не е само хотели, ресторанти и барове, но също така магазини, модни бутици, коли под наем и т.н.
А това е факт, който поддържа бизнеса на редица хора. Те не разчитат на обикновените българи, които идват на море екипирани, нито на британските младежи или германските баби и дядовци, а на руснаците.
Затова и независимо от въпросните опити на Министерството на туризма за преориентиране към по-цивилизовани гости, самият бранш засега не показва толкова много усилия да иска да мигрира от добре познатите модели.
Въпросът е, че самото време, в което живеем, изисква промени и адаптиране. Това лято руските туристи не дойдоха и бизнесът по морето понесе своите загуби, защото не успя да предостави достатъчно добри условия за собствения пазар у нас.
Но да разчитаме и за следващия сезон само на братушките ще е безразсъдно. Ще успее ли обаче браншът дотогава да се промени достатъчно, или просто пак ще рони сълзи за руснаците?