Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Големият страх от големите лоши вериги

Истината е, че купувачите вярват на веригите с най-ценното - портфейлите си Снимка: iStock
Истината е, че купувачите вярват на веригите с най-ценното - портфейлите си

Помните ли лятото на 2013 г.?

Ако не си го спомняте твърде ясно, аз ще ви го припомня. Тогава, докато под прозорците на Министерски съвет танцуваше ДАНСwithMe, от БСП изскочиха с блестяща като руски самовар идея - големите вериги супермаркети да не работят през уикенда, за да се стимулират малките търговци.

Хрумването, слава Богу, си остана на ниво "да разлаем кучетата" и оттогава насам изтече доста вода. ДАНСwithMe си изтанцува танца, само че магазините, които за по-кратко и може би по-мило всички казват "вериги", продължават да са трън в очите на някои политици.

Напоследък темата се превърна в сочна дъвка без балончета, защото все пак сме и в инфлация, и в предизборна кампания и се стигна дотам да се чуват обещания, че ще бъде поведена "война с веригите".

На оружие, братя, да борим големите лоши вериги. Или пък не?

Всъщност ако политиците поспрат за малко да размахват (до голяма степен неизпълними) закани от екрана и прекратят временно упражненията по популизъм и посетят някой от тези магазини, ще усетят веднага как желанието им за война и мъст срещу иззедника, в случая - супермаркетите, стихва изведнъж и за постоянно.

Независимо кой час на деня е, обектите са пълни в различни степени - от умерено натоварени до истински претъпкани. В дни, в които има и атрактивни промоции, пред касите се извиват опашки и ситуацията често граничи с хаос и ескалация на напрежението покрай щандовете.

Нима българите масово са си загубили ума и пазаруват там, където ги мамят, и затова се налага някой да идва и да ги спасява? Възможно ли е хиляди, маса, народ като програмирани да се втурват към места, които са неизгодни и които нямат друга цел, освен да подвеждат клиентите си?

Това изглежда крайно невероятно на фона на вече описаните пълни магазини.

Истината е, че купувачите вярват на веригите с най-ценното си в ролята на купувачи - портфейлите си.

Политиците предпочитат да си затварят очите за този факт, защото той сваля ореола им на революционери, които ще ни избавят от някакво чуждо и изключително вредно за нас нашествие. В крайна сметка избори имат да се провеждат, че и да се печелят. Евентуално.

За потребителите обаче нещата не стоят така. На фона на скачащи цени и финансова криза те предпочитат да пазаруват от веригите супермаркети, защото там им е по-изгодно, пък и обектите са почти адаши на носителя на "Оскар" за най-добър филм - имат всичко, навсякъде и наведнъж.

Нещо повече, в големите градове, снабдени с такива магазини, последните са буквално единственият шанс на хора в по-тежко финансово положение и пенсионери да напълнят сравнително сносно потребителската кошница.

Срещу изгодното пазаруване ли ще водим война, драги политици? Срещу навиците на буквално хиляди българи?

Следващата стъпка е да видим лозунг в стил "Евтиното яйце - враг номер едно на тутраканската междуселищна система".

Няма как да не направим алюзия със социализма, по време на който заплахите за разправа с този или онзи търговец са били нормална практика. И предпочитам да се пошегувам, вместо да се ядосвам как някой още може да лансира такива тези с мирис на зрял соц.

Ако веригите са това неумолимо зло, за което някои ги представят, то те щяха да са отдавна фалирали.

Затова, драги популисти, оставете потребителя на мира с измислените си битки. Имате далеч по-важни войни за водене.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените