Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Гневът на комплексарите

От организация като Съюза на писателите се очаква, че разбира от неща като алегория, но май не стоят така нещата Снимка: БГНЕС
От организация като Съюза на писателите се очаква, че разбира от неща като алегория, но май не стоят така нещата

Всички познаваме такива хора - уж нормални личности, които обаче подхождат към света по един мнителен начин. Във всеки един жест или реплика към тях те виждат обиди, провокации и подигравки.

Коментар, който не харесват, веднага се превръща в повод за вражда, а всяко малко нещо е въпрос на чест.

Около такива хора или винаги се стъпва на пръсти, за да не се провокира тяхната избухливост, или напротив - накрая абсолютно всички ги взимат на подбив. И в двата случая обаче определението е едно и също - комплексари.

Tова не е валидно само за хората, но и за много по-големи групи от човешки същества. И го доказва реакцията на Съюза на българските писатели по поставяната от Джон Малкович в Народния театър постановка "Оръжията и човекът" по пиесата на Дж. Бърнард Шоу.

Според официално изявление от Управителния съвет на организацията, отпечатано в органа на СБП - вестник "Словото днес", пиесата била "антибългарска" и представлявала "срамен и оскърбителен за народа ни акт".

"Това е открита инсинуация срещу страната и народа ни, зъл цинизъм и гавра с хилядите жертви, паднали по фронтовете за свободата и съединението на родината. Позорът, който се излива върху народа ни, е с ваше съгласие и съучастие, господа управляващи!", се казва в писмото на СБП. 

Самият Малкович е категоричен, че подобно нещо няма. 

"Разбрах, че има информация, че пиесата се подиграва на българите и на Сръбско-българската война - според мен нито едно от двете не е вярно. В "Оръжията и човекът" става дума за претенциите, за грешния идеализъм и всъщност тя е една антивоенна пиеса. По принцип Джордж Бърнард Шоу е писал много пиеси, за да заяви позицията си срещу войната", коментира актьорът и режисьор в свое интервю от септември тази година. 

Действието на самата пиеса, която е поставена за първи път на сцена през 1894 г., се развива в малко градче край Драгоман в България след края на решаващата битка при Сливница през 1885 г., която слага край на Сръбско-българската война.

"Оръжията и човекът" е сатира и осмива романтичните представи за войната и нейния героизъм. Голяма част от героите вътре са българи и голяма част от тях са окарикатурени. Именно това е и причината за възмущението.

То всъщност не е от днес, като през годините творбата на Шоу е пробуждала дебати за това дали е антибългарска, като ирландският писател е обвиняван дори в тенденциозно отношение към страната ни.

В случая България и Сръбско-българската война са само декор за антивоенното послание, което писателят цели. Според историята, първоначално той прави средата в пиесата условна, без някаква ясна националност, но е посъветван от приятели да сложи контекст. Така той решава да се спре на един от последните към онзи момент военни конфликти - сблъсъкът на сърби и българи след Съединението.

Ако извадим обаче героите от тази обстановка, сменим им имената и ги сложим например в Прусия след войната с Франция или в Русия след някоя от кампаниите срещу Османската империя, няма да се промени абсолютно нищо значимо в пиесата.

Тя е насочена срещу войната и нейното величаене като нещо благородно и възвишено.

По-тъжното е, че това трябва да се разбира най-добре от писателите, които използват подобни техники като алегория и творческо преувеличаване.

Не и в Съюза на писателите в България, където мисленето очевидно е малко по-различно.

В крайна сметка оттам имат право на своето мнение и позиция. Имат право да ги защитават и да се борят за това, в което вярват.

Ние пък имаме правото да видим цялата тази ситуация, и да рапознаем извиращата от нея откровена комплексарщина. 

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените