Все някога ще задуха вятър

В България много обичаме да изпробваме неща, които вече се правят в други държави. Друго си е да кажеш, че така го правят в ... изберете си място, което ви е на сърцето. Че въздухът в София е мръсен, вече знаят и децата.

Очакваме само Константин Трендафилов да напише парчето

Кислород,

въглерод,

противогаз! маска!

Всичко е мръсно!!!

И да го обърнем съвсем на пародия.

И така, събра се Столичният общински съвет и погледна на Запад.

Запад, Запад, колко да е Запад - говорим за Скопие. Градът е в ТОП 10 на най-мръсния въздух в Европа и там местната власт е решила в дните с особено замърсяване транспортът да е безплатен. Софиянци, разбира се, сме повече габровци, отколкото скопчани и не можем да проявим такава излишна щедрост, затова вместо безплатен транспорт ще се мисли за "зелен билет" за левче.

По-веселата част в мерките за София обаче е, че центърът ще бъде ограничаван по дни за коли с четни, респ. с нечетни номера.

Тази мярка е разигравана на доста места със спорен резултат в зависимост от манталитета на шофьорите.

Какъв по-добър аргумент за хората с приличен доход за още един семеен автомобил с четен/нечетен номер, ако алтернативата ще е да се возят в градския транспорт? Тоест, рискът е колите не просто да намалеят, а да се увеличат.

Защото да си признаем, най-малкият проблем на градския транспорт в София е, че е скъп. И много ни е интересно жителите на престижните квартали Витоша и Манастирски ливади в кой точно автобус да продупчат зеленото билетче?

Но най-абсурдната част в обявените мерки е, че отговорните институции не дават вид да им е ясно защо въздухът е мръсен, освен поради липсата на вятър и... международното положение, разбира се, което винаги може да се вкара като фактор.

Между другото, ако питате компетентните лица, мръсният въздух е точно като корупция - има го навсякъде и никъде никой не го е преборил. В тоя смисъл, всичко е обречено.

Друг момент, за който общината си затваря очите, нарочно или не, е, че по празниците в българската столица автомобили почти не бяха останали, а въздухът беше по-мръсен и от час пик в делничен ден.

Отделно защо ще затваряме центъра при положение, че най-завишените норми на замърсяване с фини прахови частици се отчитат в "Павлово", "Красно село" и "Надежда"? Жокер за хората от провинцията защо точно в "Красно село" и "Павлово" е мръсен въздухът - може би защото там тече строеж на лъч от третия метродиаметър?

И въобще строежите в София към момента не ги отчитаме за фактор. Впрочем, да сте видели друга държава, в която камион да пренася в каросерията си пясък без да е покрит с нещо?

И накрая стигаме до печките на твърдо гориво, които очевидно са най-големият фактор. От Столична община се похвалиха, че са иззели от домакинства 3400 стари гуми, за да не могат те да бъдат изгорени. Познайте кой гори гуми и това не е центърът на София!

Проблемът е много по-комплексен от това да оградим централната градска част с периметър, след който ще се допуска по регистрационни номера, цвят на очите или номер на лична карта.

Не е ли по-работеща мярка да се вдигнат данъците за автомобилите, които нямат екологичен стандарт Евро 4 и нагоре? Или това губи много гласове на избори?

Въобще в момента всички опити, мерки и предложения изглеждат временни - колкото да кажем, че правим нещо. А то вятърът все ще духне някога.

#3 explorer 17.01.2018 в 11:15:19

София се напълни с боклуци! Купуват боклуци от автоморгите в западна Европа, директно или през тукашни автокъщи. В резултат улиците не могат да се мият поради движещи се, паркирани и захвърлени боклуци. Освен това първите боклуци горят боклуци, изхвърлят навсякъде боклуци и се стараят да не плащат такса смет, да не говорим да почистят. Отделно бетонират всяка зелена площ с боклучаво строителство. После въздухът бил мръсен. Ами с толкова боклуци няма как да е чист

#4 паяка 17.01.2018 в 14:26:47

Като ви е мръсен въздуха, дишайте райски газ, бе! ( Да перифразирам Мария-Антоанета)

Новините

Най-четените