Европейският съюз ще предупреди страните-членки да не налагат забрани срещу услуги като Uber и Airbnb. Препоръката ще влезе в документ с насоки за хармонизиране на законодателството към т.нар. "икономика на споделянето".
В черновата на документа, с която разполагат Reuters и Financial Times, Европейската комисия заявява, че директната забрана на подобни услуги трябва да се налага само като "крайна мярка", в случай че по-умерените ограничения са неефективни.
Целта на ЕК е да създаде обща рамка за регулиране на компании като Airbnb и Uber, които бяха принудени да се впишат в националното законодателство на всяка от 28-те държави от ЕС или да прекратят дейността си.
Uber напусна България, след като КЗК обяви, че компанията нарушава правилата за конкуренция на пазара и ползва непозволени търговски практики.
Услугата беше частично забранена и във Франция след масови стачки на местните таксиметрови компании, в Германия и в Белгия.
За да се справи със ситуацията, Uber привлече в борда на съветниците си бившия зам.-председател на ЕК Нели Крус, наред с политици от Бразилия, Индия, Саудитска Арабия и др.
Airbnb също търпи критики в много от големите европейски градове заради негативното влияние, което оказва върху ценообразуването в сектора на недвижимите имоти.
Берлин дори наложи забрана за краткосрочното отдаване на жилища под наем като мярка за справяне с имотната криза. Глобата при нарушаване на ограничението е до 100 000 евро.
В черновата си ЕК обявява, че "в общия случай е трудно да се защити прилагането на подобни мерки", намеквайки, че националните и местните власти трябва да потърсят по-леки регулации - например, лимит на броя дни, в които собственикът може да отдава апартамента си под наем в сайта на услугата.
"Тоталните забрани за упражняване на търговска дейност представляват крайна мярка, която трябва да се прилага само ако не могат да се използват никакви други по-леки ограничителни изисквания в полза на обществения интерес", пише в черновата, съобщава Reuters.
Все пак Европейската комисия заявява, че компаниите за споделени услуги трябва да третират подизпълнителите си като служители, ако не им се разрешава сами да определят цените на услугата или ако бъдат принуждавани да обслужват клиенти.
Този казус вероятно ще бъде оспорен от Uber, тъй като компанията отдавна защитава позицията, че шофьорите на автомобилите в мрежата на приложението са независими подизпълнители. Поради тази причина компанията се смята за освободена от задълженията да плаща социални осигуровки.
Компаниите, които работят в сферата на споделената икономика "могат да попадат в няколко различни сектора, като трябва да спазват регулаторната тежест на всеки от тях", се казва още в документа на ЕК.
Очаква се препоръките да бъдат обявени официално в четвъртък, 2 юни.