Преди старта на учебната година някои училища подготвят специални стаи за престой на деца със съмнение за COVID-19.
Според насоките, които Министерството на образованието (МОН) даде на учебните заведения, учениците със симптоми на коронавирус - като повишена температура, кашлица или болки в гърлото, трябва да бъдат незабавно отделяни от останалите деца. Целта е, ако има заразено дете, в карантина да не излиза цялото училище, а само един клас или поток.
Спрямо изискването, някои училищни директори се заеха с обособяването на специални помещения за целта.
Такъв "изолатор" вече има в столичното 119-то училище, съобщава Нова телевизия. До този момент помещението се е използвало като бюфет за продажба на закуски, но след 15-и септември там учениците със симптоми ще изчакват до идването на родителите си.
За да се намали възможността ученик да попадне в такова помещение, още на входа влизащите в сградата ще бъдат посрещани от медицинска сестра.
"Сутрешният филтър ще се изразява в това температурата на всяко едно дете да бъде измерена с дистанционен термометър. Ако има дете с температура, то ще бъде връщано", коментира пред Нова медицинската сестра Венета Великова.
Следващата проверка ще правят учителите в класната стая. Ако те забележат дете със симптоми, се обръщат към сестрата, която има грижата да го отведе във въпросното помещение и се обажда на родителите.
Тъй като за подобни случаи в големите училища ще са нужни повече помещения, в стаи за изолация ще се приспособяват и медицинските кабинети и кабинките на охраната пред входа.
Директорът на 119 СУ "Акад. Михаил Арнаудов" Диян Стаматов обяснява, че ученикът няма да бъде сам - до него ще има педагогически съветник, ако е необходимо, евентуално медицинско лице и класният му ръководител, в случай че е свободен.
В 51-во СУ в София също е предвидено подобно помещение. Директорът Асен Александров коментира пред БНТ, че това е "може би това една от най-луксозните стаи в училище, така че няма от това да се стресират" децата. По негова преценка едно дете ще прекарва в нея около половин-един час до идването на родителите.
Мярката с т. нар. "изолатор" обаче възмути родители и психолози, според които така болните ученици ще бъдат травмирани още повече. Мненията в социалните мрежи са в двете крайности - някои са "за", докато други питат правилно ли е детето да бъде изолирано, особено на толкова видно място.
Специално в 119-о училище намират мярката за практична, тъй като бившият бюфет е близо до изхода на сградата и е лесен за дезинфекциране. И уверяват, че детето би чакало там не повече от 5 до 15-20 минути.
"Не бихме могли да го изнесем навън и да чака, защото може да завали дъжд, не е добре да киха и да кашля на открито", коментира директорът Стаматов.
Детските психолози са на друго мнение и подчертават, че последиците върху психиката могат да бъдат трайни.
"В очите на всичките деца в училището това ще е болното дете. Биха го сочили с пръст, биха му се подигравали. Наистина децата са много жестоки и измислят страхотни квалификации, които понякога остават и като прякори на съответните деца за цял живот", коментира д-р Веселин Герев.
Докторът добавя, че "при всяка подобна ситуация - пребиваване в тясно помещение, споменаване на думата болест, вирус, училище или съученици, това би могло да отключи в психиката на детето тези психотравмени ситуации и то да ги преживее отново с паническа криза".
Затова според него е най-добре болното дете да не се затваря в отделно помещение, а да изчака родителите си на открито в двора.
Министър на образованието и науката Красимир Вълчев коментира пред Българската националната телевизия, че такива помещения трябва да има.
"Може би думата "изолатор" не е добра. Но изискването децата да са отделени, докато не ги вземат родителите, не може да не остане", обясни министърът.