Министерството на образованието внесе в Министерски съвет предложение за изменение в Закона за училищното и предучилищното образование, съобщи на брифинг министърът на образованието Красимир Вълчев.
Промените са насочени основно във въвеждането на задължителна подготовка на 4-годишните деца, обучението в електронна среда и контрол върху настоятелствата и недопускането на загуба на земеделски земи при създаването и закриването на училища.
Това е възрастта, която е най-важна както за езиковото, така и за когнитивното развитие на децата, каза Вълчев по повод задължителния обхват на 4-годишните и допълни, че лишаването им от образователна среда в този период няма да се отрази добре в бъдеще, особено на тези, чиито майчин език не е български.
След проведена анкета сред близо 5600 учители, над 90% от тях наблюдават голяма разлика в учебните резултати между обхванатите и необхванатите от предучилищното образование 4-годишни, като необхванатите са близо 14% и те са предимно от семейства, където липсва отношение към образованието.
В София и другите големи градове може да се осигури подготовката на децата от тази възраст дори при сегашния брой места в детските градини, като предложението на МОН е тя да се извършва именно там, а не в училищата.
По този повод министерството предлага 3-годишна програма, която да е за надстрояване, реконструкция и строеж на нови детски заведения и училища, на стойност 210 млн. лв. Те ще бъдат разделени, като се очаква 100 млн. лв от тях да се използват за построяването на 15 нови учебни заведения, а 20 да бъдат надградени, каза Вълчев.
Предложените промени в Закона за училищното и предучилищното образование ще се отнасят и към самия начин на обучение и по-точно част от него да бъде прехвърлено в електронна среда. Въпреки това министърът отбеляза категорично, че присъствието в училище остава най-добрият вариант за децата.
В тази връзка МОН предлага при извънредни обстоятелства, дървени и грипни ваканции веднага да се преминава в онлайн обучение, като според министерството системата вече е подготвена. Оказва се, че заради отсъствия децата губят годишно 10% от учебното време.
Друго предложение по този повод е 20% от учебните занятия да минат в електронна среда. Причината за това е да не се налага на учениците да стават много рано или да си тръгват прекалено късно от училище, тъй като по мнението на министъра ранното ставане действа демотивиращо на децата, а прекалено късното им прибиране е предпоставка за инциденти.