Национално представително проучване на шестокласниците в България преди първия учебен ден показва, че 45% от тях са готови да избягат от учебен час при първа възможност. Авторите на изследването от Центъра за приобщаващо образование допълват, че училището не е адекватно към изискванията на децата.
18% от анкетираните споделят, че имат затруднения с българския език. На 14% от шестокласниците им се налага да работят, а 12% от тях пътуват до училище от друго населено място. Това са фактори, които поставят децата в допълнителен риск от отпадане.
Добрата новина е, че 95% от учениците в запитването казват, че е важно да се ходи на училище, а 79% харесват своите учители. Любимите предмети на децата са физическо възпитание и спорт, рисуване и музика, което не е изненадващо.
Най-нехаресвани обаче са най-важните предмети за развитието - математика, история, география и английски език - повече от половината шестокласници ги обявяват за безинтересни.
Според Димитър Лазаров, програмен директор на Центъра за приобщаващо образование, шести клас е критичен за децата, тъй като тогава те формират основни възгледи за живота и рискът да загубят интерес към ученето или дори да отпаднат от образователната система е огромен.