"Нова Броудкастинг Груп" вече е собственост на Кирил и Георги Домусчиеви. Сделката беше официално разрешена от Комисията за защита на конкуренцията близо месец след като шведската компания MTG обяви, че е подписала договор с "Адванс Медиа Груп" на бизнесмените.
Председателят на КРИБ и неговият брат стават собственици на една от най-големите медийни организации в страната, в която влизат телевизионните канали на Нова ТВ и Диема, мащабен онлайн бизнес около собствеността в Нетинфо, както и дял в издателството на списания като "Ева" и др.
КЗК разрешава сделката въпреки една ключова особеност за ТВ-бизнеса - Кирил и Георги Домусчиеви са собственици на "Футбол Про Медиа" ЕООД, която продава правата за телевизионно излъчване на мачовете от българското футболно първенство. В момента именно Нова ТВ и Диема държат правата за Първа лига.
Комисията е преценила, че "ТВ оператори в България купуват права за разпространение на редица значими спортни събития от множество други доставчици", като дава пример със световните и европейски първенства по футбол по БНТ, Шампионската лига по БТВ, тенис турнирите по каналите на А1 и Евроспорт, и др.
"Всяка една от съществуващите телевизионни групи на пазара е абсолютно независима при договарянето на съдържание, поради, на практика почти неограничения брой търговци на съдържание", се казва в решението. "Следователно може да се направи извод, че „Футбол Про Медиа" ЕООД не е в състояние (.....)*, да окаже влияние върху подпазара на дистрибуция и придобиване на права за разпространение на аудиовизуално съдържание. Допълнително, „Нова", както и нейните конкуренти, закупуват спортно съдържание от много други доставчици".
В решението не е засегнат ключов (заварен) казус около "Нова Броудкастинг Груп" - комбинацията между масивния телевизионен и онлайн-рекламен бизнес, който стана повод за жалба от страна на 4 конкурентни онлайн-медии заради съмнение за нарушение на антимонополното законодателство. По данни от 2016 г. "Нова Броудкастинг Груп" има 10-20% дял от пазара на онлайн реклама в национален мащаб, плюс 40-50% дял от пазара на телевизионна реклама с национален обхват.
Комисията все още не се е произнесла по този казус, но междувременно изготви секторен анализ на медийния пазар, в който даде няколко препоръки за изчистване на изкривяванията на конкурентните условия (включително - тенденцията за насочване на "основната част от рекламните бюджети към големите медийни групи, което поставя на изпитание оцеляването на по-малките участници").