38% от придвижването в София е от и до работните места, което прави офис зоните основен генератор на трафик в София, показва анализ на "Визия за София", представен на публична дискусия. Изводът, който правят експертите от "Визия за София" е, че разреждането на пиковата натовареност в столицата е възможно чрез целенасочени транспортни политики на компаниите за по-малко автомобилен трафик. От ключово значение за ефективното дългосрочно планиране на града са качествените данни, които трябва да се набавят чрез регулярни изследвания на трафика и локализацията на инвестиционните проекти.
„Картата на локациите на бизнеса от последните години следва бул. "Цариградско шосе" и бул. "България". Въпреки метрото, не се развива централната зона около бул. Тодор Александров, и в северните райони на града, също няма големи бизнес сгради", коментира Здравко Здравков, главен архитект на Столична община. Той обясни, че с общинското предприятие "Софпроект" се работи по функционален анализ на града. "След внимателен анализ трябва да създадем инструменти за стимулиране на създаването на истински многофункционални зони, както и за мултифункционалност не само на зоните, но и вертикално - на сградите.", каза още Здравков.
Като представител на един от големите работодатели Юлиян Милев от Telus International Europe разказа за опита на неговата компания с офиси на различни локации. Освен достъпно местоположение и удобен достъп, ключовото при избор на място за инвестиция или наем е локацията да е фактор за привличане и задържане на подходящи служители.
Той сподели опита на компанията, която регулярно търси млади хора, че предпочитанието за работно място е то да е в близост до университети. Само шест месеца след смяната на офиса с по-централна локация - Telus преместиха офиса си от "Бизнес Парк София" на пл. "Македония", компанията е регистрирала двойно намаляване на текучеството на хора. Като част от дългосрочната политика на Telus е за стимулиране на ползването на градски транспорт от страна на служителите.
Заместник-кметът по транспорта Евгени Крусев също прехвърли част от отговорността към бизнеса. Според него мисленето за достъпността започва от етапа на проектиране на всяка сграда и са необходими много предварителни анализи от страна на бизнеса преди реализация на инвестицията, както и стимулиране на устойчивите начини за придвижване след това.
Като председател на Асоциацията на собствениците на бизнес сгради, Таня Косева-Бошова посочи, че се правят много инвестиции в паркоместа, дори и в душове и кабини за преобличане за колоездачите, но метрото е водещ фактор и в момента няма инвеститор, който би избрал район, далеч от планирана спирка на метрото.
Според Виктор Чаушев от сдружение "Градски транспорт и инфраструктура" инвестициите в по-добра мобилност трябва да са комплексни, но първо трябва да се създадат такива транспортни връзки, които могат да "свалят" много голям брой хора от личните автомобили. Според него, времето за пристигане е по-важно от комфорта на придвижване и това може да е факторът, който да помогне на градския транспорт да стане основно средство за придвижване в София.