Пет решения за ромския въпрос

И ние, като всички български граждани, искаме да сме наясно какъв ще е дневният ред на следващото управление. Кои са най-важните въпроси, които (би трябвало) да решат най-напред бъдещите управници, кои - до края на мандата. Обърнахме се към експерти и организации в различни сфери с пет въпроса, очакваме и компетентни мнения от вас, нашите читатели.

Поставяме проблема за ромската интеграция наред със сектори като образование, здравеопазване, икономика, правосъдие, защото наистина не търпи повече отлагане.

Какво е най-спешното, което трябва да се направи за интеграция на ромите?

42-ото Народно събрание спешно трябва да преработи съществено няколко закона, за да отприщи случването на т.нар. ромска интеграция, или социално включване на ромското малцинство във всички сфери на страната.

Като висш орган на нашата демокрация, ако парламентът приеме, че прагматичността и мащабното мислене по ромския въпрос са сред основните приоритети на нашата държава, то би следвало първо да промени Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Публична тайна е, че немалка част от ромските махали в по-големите градове не са вписани в кадастралните планове на общините, тъй като част от жилищата са незаконни. Това възпрепятства общинския съвет да гласува средства за облагородяването на тези населени от хора общински територии, тъй като те са бели петна в кадастралните карти.

Бюджет за бели петна няма как да бъде отпуснат. Реално според кадастралните планове там не живеят хора и няма защо да се облагороди територията - основно да се изгради инфраструктура.

През 2003 г. в сила влиза параграф 184 от Преходна разпоредба (ПР) на ЗУТ с шестмесечен срок. Той позволява на лица, построили незаконни сгради, преди влизане на закона в сила, в срок до 27 януари 2004. г., да могат да подадат заявления до общинска администрация за влизане в процедура за узаконяване на строежа.

За жалост, от тази разпоредба са се възползвали много малък процент от гражданите в ромските квартали с незаконни жилища. Показателен е фактът, че хората не са били информирани за този параграф. Задължение на кмета и на общинската администрация е да информират хората, които имат нужда от влизане в процедура за узаконяване.

Самата процедура можеше да донесе приходи на общината от наложените минимални санкции (за незаконно строителство) и такси (данъци за собственост и др.) на хората, проявили желание да си узаконят собствеността. Затова днес е нужно промяна на ЗУТ - включване на нов параграф, подобен на параграф 184, който да има срок на действие минимум три години, за да може хората да имат нужното време да се информират и извървят цялата процедура за узаконяване жилището си.

Важно е да се уточни, че става дума за единствено жилище, а не за поредно. Освен това би било добре специфични правила и нормативи към устройствените планове да може да се приемат с решение на общинските съвети, а не само и единствено от Национален експертен съвет.

Да се обследват възможностите за създаване на траен градоустройствен статут на незаконно реализираните сгради и без търг да може да се придобива собствеността на земята, след заплащане на санкция при определени цени, за които общинския съвет да се разпореди, съобразявайки се с минимален праг на данъчната оценка.

Евентуално, ако има жилища, построени на частна земя, а не общинска, собствениците да бъдат обезщетени с равностойни общински земи, а техните земи да бъдат продадени на собствениците на незаконите жилища.

Общините трябва да засилят изпълнението на задълженията си по Закона за местното самоуправление и местната администрация, който им дава правото да определят жилищни терени за хора в неравностойно положение, с цел да се предотврати незаконното строителство - да се задоволят жилищните нужди на местното население. Това трябва да бъде вписано в общия градоустройствен план, който трябва да бъде приет от общинския съвет по ЗУТ.

Узаконяването на незаконните жилища ще спомогне и за уреждането на въпроса, свързан с гражданската регистрация на немалка част от ромите, защото според изискванията, приети с последните поправки в Закона за гражданската регистрация, е записано, че при регистрацията си в службите ГРАО, гражданите са длъжни да представят документ за собственост, договор за наем заедно с декларация за съгласие на собственика. Ако узаконят собствените си жилища, ще разполагат с нотариални актове за собственост.

Само промените в ЗУТ могат да доведат до окончателно и трайно решаване на проблема с незаконните сгради. Това ще обвърже ситуацията в рамка, която ще позволи на общините в последствие да контролират и събарят сградите, които са построени след периода, който е определен с промяна на закона за ПР на ЗУТ.

Промяната в закона може да се счита и за антикризисна мярка, тъй като това ще даде възможност в общинската хазна да влязат допълнителни непланирани приходи. Собствениците на незаконни сгради, които не плащат данъци и такса смет, съответно ще си заплатят и санкциите, определени със закон.

Защо трябва да се направи промяна в ЗУТ? Освен, че общинският бюджет ще се освежи, общината вече ще може да кандидатства по различни оперативни програми на ЕС за благоустрояването на тази територия от общината.

Защо трябва да се облагородят ромските махали? Защото децата, които всички експерти и граждани твърдят, че трябва да се образоват, газят в кал до училище и се връщат на тъмно, защото няма осветление. Нужно е тези квартали да се осветят, улиците да се асфалтират, да се поставят пътни знаци и контейнери за отпадъци, да се изгради канализация и други инфраструктурни съоръжения.

Но преди да се подобрят условията за живот, е необходимо следващото управление да осигури подкрепяща обществена сред за преодоляването на това предизвикателство.

Какво имам предвид? Българските медии имат решителна роля в процеса на ромската интеграция, защото изграждат образа на ромите, защото задават модела за мислене и действие на мнозинството спрямо всеки ром, и не на последно място - медиите повлияват поведението и риториката на силните на деня, съответно и политиките за ромската интеграция.

За жалост, българските медии в голямата си част проявяват нетърпимост, а някои дори и омраза към ромите и състоянието им. Благодарение на медиите се роди израза "ромска престъпност".

Чрез медиите се даде поле на расистката риторика. Родиха се патриотични партии, които умело разпространяват идеята сред младите българи, че за да си патриот - трябва да мразиш циганите. А ако се бориш срещу тях - може да станеш и национален герой. Разбира се, това са публични неосъзнати истини, които е трудно да се признаят или констатират в някой официален държавен доклад.

Следващото правителство трябва да усили работата си с медиите, защото единствено те могат да бъдат промоутъри на идеята за включването на ромите. Освен това, речта на омразата трябва да бъде заклеймена от силните на деня, като способ за популярност и трамплин към властта, който руши устоите на човешките ценности. Това може да се случи с публични присъди и порицания на лица, които проповядват реч на омраза към конкретна личност, социална група, гражданска организация, медия или политическа партия.

Немаловажен е въпросът, свързан с идентичността на ромите в България. Успешно съжителство на едни съграждани с различно историческо, културно и езиков минало може да се случи само тогава, когато тези граждани имат изградена идентичност и познават идентичността на другите си съграждани.

За съжаление немалка част от младите роми нямат нито ромска, нито пък българска идентичност. Нито в училищата, нито пък университетите ромите имат възможност да изучават собствените си език, култура и история.

От друга страна, те не са и с българска идентичност, защото етническите българи в повечето случаи ги отхвърлят и не ги приемат за равностойни граждани, камо ли за българи. Крайният резултат е един объркан млад човек, който няма никаква идентичност, а само една българска лична карта.

Затова е нужно в училищата и в университети да се застъпи информативно изучаване на ромския език, ромската култура и ромската история, за да може ромите да изградят собствена идентичност и успешно да се впишат в обществото като носители на ценностите, историята, културата и езика на тази идентичност. Това наистина е сериозно предизвикателство, но не е невъзможно.

Не на последно място, новото управление трябва да положи всички усилия, за да накара ромите да се чувстват представени в трите власти на демокрацията - изпълнителната, законодателната и съдебната.

Най-висшият орган в нашата демокрация е Народното събрание, където народът се представлява от своите 240 избраници. Факт е, че ромите през тези 20 години никога не са били представени пропорционално на своя дял от населението на страната. Политическото участие и участието във взимането на решения трябва да бъдат основните принципи в работа на новото управление спрямо този въпрос.

Нужно е да се намали и усещането на етническите българи, че ромите са привилегировани, защото тази лъжа поражда социално напрежение, което може да прерасне в нещо по-сериозно, ако не се интервенира.

Каква трябва да е целта, която да бъде постигната в края на мандата?

Разбира се, 4 години е много малко време. Ако новото управление приоритизира ромския въпрос, като национален, а не европейски (което не означава нищо), то може да бъде първото държавно управление, което осъзнава необходимостта от преодоляването на това предизвикателство, като предприеме конкретни мерки и действия.

До края на мандата е нужно да се изгради орган, който да има правото да внася законопроекти, засягащи ромската интеграция. Да оперира с финансов и човешки ресурс, да разполага с властови механизми за влияние. В управлението си да има над 50% роми, които да не са политически квоти на една или друга партия, а да бъдат избирани и оценявани на базата на опита, образованието и експертизата, която носят. Като този орган да се отчита пред Народното събрание, което да му връчва мандат всяка година, на базата на свършеното за последната година.

Най-голямата грешка, която може да бъде допусната?

Най-голяма грешка, която може да бъде допусната, е да се продължи по инерцията от последните 20 години. Това определено ще катастрофира държавата, защото няма да останат работоспособни граждани в България - лека полека ще имигрират на Запад.

Защото нетърпимото отношение от повечето медийни текстове по отношение състоянието на ромите и самите роми минава всякакви граници на етиката и правото на достойнство и уважение.

Наслагва се омраза, неприемане и отхвърляне - както от страна на мнозинството към малцинството, така и обратно. Утвърждават се стереотипите за ромска общност и положението, в което се намира - ромите са представени като заплаха и бреме за обществото, а "ром" или "циганин" се превърна в нарицателно, които се свързват с негативни помисли и последствия.

Незадълбоченият поглед към ромите и историческите причини, които ги държат в това състояние, е налице - липсват задълбочените социални анализи и се отчита конкретният случай. В повечето случаи отсъстват различните по съдържание гледни точки.

Иронията и осмиването съпътстват голяма част от процеса на ромската интеграция. А от друга страна, голяма част от ромите живеят с чувство за изолираност от българското си гражданство, защото в публичното пространство към тях се подхожда като към чужди и ненужни - отхвърлят се. Това води до липса на осъзнаване на граждански принадлежности - задължения и права.

Разединява се обществото. Гетата се капсулират в автономни територии, където законът не работи, а човешките и гражданските права се потъпкват всекидневно. От друга страна, голяма част от обществото не желае да има досег с роми и отхвърля напълно принадлежността им към българското общество.

Немалка част от ромите поемат чувството за общата вина, като тази тежест причинява промени в поведението на интегрираните роми - води до страх, срам и отказ от произхода. По този начин тези хора потискат идентичността си в публичното пространство и живеят в постоянен стрес. И всичко това е благодарение на статуквото. Съмнявам се, че някой обикновен български граждани е ЗА това да продължи по този начин.

За кое е необходимо съгласие на всички политически сили?

Когато се коват закони, които засягат ромския въпрос. Когато публично се порицават етнически мотивираните насилствени и смъртоносни действия на едни граждани срещу други. Когато се създава подкрепяща среда по този въпрос.

Когато се осъжда ксенофобията, антициганизма, расизма и други течение, свързани с расово, етническо и религиозно прочистване. Когато се дава възможност за участие в политическия и икономическия живот на страната на представители от ромската общност.

Оптимист или песимист?

Аз съм реалист, което в българските условия означава съвсем малко по-черноглед от песимиста. Защо? Защото, ако оптимистът вижда почти пълна чаша, а песимистът - почти празна, то реалистът към днешна дата вижда само празна чаша. От всички нас зависи с какво ще я напълним - боза, уиски, бира, вода, бензин... или смисъл.

#3 mima 21.04.2013 в 09:49:01

Не ви трябват промени в ЗУТ. Ако земята е общинска или държавна и сега всеки има право да подаде молба и да поиска да си я купи. На данъчна оценка или пазарна цена - както реши общинският съвет. След което може да си изготви проект, да го внесе в общината за одобряване, да си плати глобите и да узакони сградата. С цялата първа част на текста или демонстрираш, че не знаеш за какво пишеш или си затваряш очите и съвсем преднамерено и манипулативно лъжеш, че някой друг пречи на ромските граждани.

#6 DonTsetsi 21.04.2013 в 10:28:17

Абе решението на ромския въпрос е ясно. Равни права, равни задължения. Изчистване на всики незаконни постройки, никакви малцинствени помощи, повече помощи за бедни (единствено условие- български граждани), помощи за деца само при редовно ходене на училище и успех поне 4:00, строги санкции и затвор за всякакъв вид малтретиране на малолетни и непълнолетни, затваряне на всички престъпници, без значение какъв етнос са, еднакви действия към всички, неплатили сметките си и т.н.

#7 DonTsetsi 21.04.2013 в 10:37:34

Имам един конкретен въпрос по предложенията за промяна на ЗУТ. Ако аз си построя къща на държавен имот, намиращ се на морето, аз имам право да закупя този имот на нереално ниска цена и впоследствие да срутя къщата и да направя хотел? Защото вече знам един такъв имот, колкото и да поискат за него, пак ще е малко! Или направо да построя къща някъде, където има хотел и да го придобия по този начин? Не искам да звуча грубо, но предложенията са, меко казано, неграмотни.

#8 янаки 21.04.2013 в 10:57:31

Циганите в България, винаги са били проблем, като етнос, който трудно може да бъде накаран да живее според общоприетите норми. Но в катастрофалното и без тях състояние, в което се намира държавата ни, те са бедствие. Ако обществото не отделя средства за физическото им оцеляване,( защото тези помощи са точно такива), както предлагат почти всички в коментарите си, тогава ще трябва да си превърнем градовете в крепости, с крепостни стени и така нататък. Как си представяте 800 000 човека изправени пред гладна смърт. Тези помощи са откупът, който държавата ни им плаща за да не се радикализират, защото има достатъчно външни сили, които това чакат.

#12 янаки 21.04.2013 в 11:18:30

„А тези глупости, че държ?вата така им плаща да не стане война?!” Представяш ли си какво би станало в развитите държави, ако спрат да плащат помощи на безработните. И не си ли даваш сметка, че тези помощи при нас не са специално за циганите, ами са изобщо за тези, които са трайно без работа.

#13 Astarot 21.04.2013 в 11:28:42

Гледам статията, гледам автора... И си мисиля "Браво, момче! Образовал си се. Дай да прочетем нещо умно." Почвам да чета и виждам само "Дай!" Да сме сложели лампи, контейнери и градинки в махалите (Дето във Варна са с размерите на средно-голямо село.) Айде да видим, кое ще се случи първо. Ще изчезнат контейнерите за скрап? Цялата махала ще си върже по една фаза от уличните лампи? В градинките с цветя ще се паркират каруци? Всички са доста вероятни и май никое не е по-вероятно от другите... Да оставим абсурдната идея с узаконяването на незаконните имоти. Около 40-50% може и да се узаконят. Те сигурно и вече са. Ама я ми кажи, колиба построена върху скат с поне 5 метра слой от боклуци, как да го узакониш? Ако някой някъде, реши да разчисти боклука от ската (Варненци знаят за кой скат става дума), 10 колиби ще паднат в дерето. Или 10-те колиби, построени на 50 сантиметра от _околовръстното_? Карам си аз и изведнъж някой изскача пред колата с брадва от колибата, щото си цепи дърва на бордюра. Утре ще изскочи от колибата дете и право на пътя. Как да го узакониш това?!? И пак същата риторика за права, квоти, специално отношение... Нито дума за поемане на задължения и отговорност. Нито дума на критичност към отношението на целия цигански етнос, че интеграцията ще стане на готово и е отговорност на българите. И маймуната да беше чакала еволюцията да й дойде на готово, вместо да грабне една мотика, за да се прехранва, още щяхме да живеем по палмите. Няма промяна, която да се случи ефективно отвън. Всяка една промяна трябва първо да се случи отвътре. Винаги съм казвал, че който е искал се е интегрирал и не живее по-лошо от обикновен българин.

#14 DonTsetsi 21.04.2013 в 11:35:57

Абе Янаки, аз например нямам нищо против помощите за социално слаби, но защо беден от всеки друг етнос да е осъден на гладна смърт? Защо има много помощи, които са САМО за този етнос? Няма ли да е по-честно да се разпределят на всички нуждаещи?

#16 Ben Dover 21.04.2013 в 12:00:28

Горкия Исаев.Пак не му провървя със статията.

#24 Voin 21.04.2013 в 13:07:40

"Пет решения за ромския въпрос" Цели пет? Да ти предложа едно, което ще реши поне половината проблеми.. Трябва да позволят на полицията да бие. Ама да бие здраво, не да си играе. Защото историята доказва, че мнозинството от циганите /какви роми сте бе, мангали/ от друго не разбират...

#28 Bulgaria nad Vsichko 21.04.2013 в 13:29:29

Циганите трябва да се научат на : - Уважение - Ред - Чистота - Разбиране - Цивилизованост - Старание - Работливост - Почтеност Всяка една от точките отнема средно по 50-70 години, или 2 поколения. Т.Е. - поне 400 години са нужни да ни достигнат като цивилизация по "мекия" начин. ИЛИ - да се приложи по-тежка дисциплина За да се реши проблема с циганите - предлагам да се измени закона, така че : 1) Семейсто регистрирано като социално слабо да спре да получава социални придобивки, ако се роди в него 2ро дете. -- Отговор на въпроса дали е цивилизовано : Решението е просто - неможе да си социално слаб, и да издържаш многочленно семейсто според европейските норми. 1.а) Ако социално слабо семейство има само 1 дете, то детето получава добавка в размер на 1/2 минимална работна заплата от 15-тата си година, до 19-тата си година, ако учи и завърши средно образование. 2) Семейсто регистрирано като социално слабо, изпаднало в финансова неспособност да плаща за електричество, вода и други му бива предлагано да получи в срок от 15 години имот и къща в пустееш и/или изоставен район в България с цел развитие и облагородяване на района, като се отнема текущото му имущество в полза на държавата. Като няма права да се завърща в населеното място от където е колокирано. 2.а) Всички социални придобивки се спират перманентно в момента в който се установи нарушение на цялоста или качествата на дадения за ползване имот, като се отнема в полза на държавата. 2.б) Ако се установи че през всички 15 години употребата на имота е била целесъобразна, то семейството го получава за собственост. -- Отговор на въпроса дали е цивилизовано : В смисъла на невъзможноста да се заплати от семейството определена сума за получена стока или услуга - семейството е извършило вид кражба, която е заплатима единствено с отнемане на имущество - в случая сградата и/или покъщнината, което го изпраща на улицата. Това е повече от подарък от страна на държавата. 3) Всеки регистриран като социално слаб му се предлага работа по повинност докато е регистриран като социално слаб и безработен. Извършваната от него работа е от тип "Селскостопанска". - Всеки работен ден регистрираните като такива се транспортират до най-близкия по регистрация селскостопански район, където полага 8 часов безплатен труд обработвайки селскостопанските площи на регистрирали се за услугата фермери без да имат директен контакт с тях. - Под ръководството на бригадир и надзорник. -- Отговор на въпроса дали е цивилизовано : Тази точка ще даде тласък на конкурентоспособноста на Българската селскостопанска продукция, като и намали себестойноста с над 40%, а в същото време направи фермеството по-привлекателно, и с по-малко нужди от държавни субсидии. 3.а) Всеки социално слаб/безработен преминал през 5 годишна повинна селскостопанска работа му бива предлагана преквалификация в сферата на дървообработването, металообработването, минната промишленост и фермерството, като обучението и материалите се поемат от държавата, а в последствие той може да бъде разпределян по желаната от него трудова насока. 3.б) При многодетно социално слабо семейство - след навършване на 2ра година от най-младия член на семейството - всички членове над 16 годишна възраст - неучащи се задължават на повинен труд, или се прекъсват всички социални придобивки и плащания. 4) Средното образование не е задължитело, и е платено, като размера на вноската е символичен - 70 лв на срок/семестър.

#29 Узунов 21.04.2013 в 13:33:18

В България роми няма! Има ЦИГАНИ Време е журналята и другите писачи да си го набият в тъпите тикви Интеграцията на ЦИГАНИТЕ трябва да започне с намаляването на броят им! Това ще стане с приемането на закон в който е казано че който няма средно оброзование има право на 1 дете! След което на мъжът се прави вазектомия! Процесът е прост и обратим в сранениние аналогичната манипулация при жените! Разбира се в законът ще пише че той се отнася за всички независимо от етноса им! Но няма значение защото е ясно че 99.99% от ЦИГАНИТЕ ще попаднат под ударите на този закон! Иначе много антибългарски организации като БХК, БСП, ДПС и т.н. както и онези в Брюксел ще вият като кучета че това било дискриминация! И в унисон на това че сме в предизборни времена ще кажа че този който направи това ще управлява вечно! А тази статия не си струва човек да си губи времето с нея

#30 Киров 21.04.2013 в 13:35:15

Решението на "ромския" въпрос се състои в три стъпки 1.Зарин 2.нафта 3.кибрит пп: http://www.youtube.com/watch?v=kYnV3fcYZ3g

#33 Astarot 21.04.2013 в 16:31:52

Галя, винаги съм бил убеден, че предците ни са се борили за ексклузивното право толерантно да издържат друг народ с труда си Даже най-учтиво са поканили византийци и турци, защото не са се чувствали щастливи и морално удоволетворени да проявяват егоизъм и да използват само за себе си плодовете на своя труд... Мхм

#36 Ben Dover 21.04.2013 в 17:19:26

Galya Atanasova - както обичам да казвам на такива ентусиасти като тебе- като толко имаш желание,ела си ги интегрирай ти.Земи си един катун у вазе и си ги гледкай. п.с.Шльокавицата е като да пишеш с лайна по стената.Чете се,но е грозно. п.с. Кво пък,аз съм фен на идеята.Ше си опъна една барачка на желтите павета,после си я узаконя и си дигна хотелче.Баш на мястото на мавзолея мисля.Направо,че изтрепем рибата.

#37 Astarot 21.04.2013 в 17:34:27

Галя, айде стига работи на изуст, моля те... Няма стереотипи. Познавам цигани и цигани. Едните са се образовали, работят, живеят нормално, говорим си, като се срещнем, пием заедно като се засечем на маса... Други се чудят, как да те изклатят нещо. Кой не им даде ПРАВО да работят? Един кадърен човек се търси навсякъде. Дори и един да не го вземе, щото е циганин, други двама-трима ще го вземат, защото КАДЪРНИ хора няма. А той като не е учил, какво може да работи? Ако го питаш, ще ти отговори "Всичко". А всъщност, не може да прави нищо, което изисква някаква квалификация. Ами, за неквалифициран труд, има и един куп безработни българи. Ако работодателят вземе циганина по етнически причини, не дискриминира ли българите? Да не говорим, че много работодатели са се парили с наемането на цигани и затова не повтарят. Не е проблемът, че никой не им дава право да работят, каквото могат. Проблемът им, че 85% от тях нищо не могат. Останалите 15% са си намерили работа. Платено ли е, недостъпно ли е образованието в България? Майка ми беше 20 години учителка в циганско село. Ходеше от къщите им да ги измъква, за да ги вкара в училище. Ама на сила хубост не става. Нали знае, че ако не учи, винаги има вариант да краде... А там я те хванат, я не. Ако те хванат, първата ти е условна. Ако пак ги хванат и случайно вземат и да ги осъдят, затворът не ги плаши.

Новините

Най-четените