От общо около 15 млн. нови автомобила в ЕС за 2018 г. у нас първа регистрация са получили едва 35 хил. от тях. Това е едва 0,2% от общия дял на новите коли за цялата Общност, което поставя България на дъното в класацията за възраст на автомобилния парк, изготвена от Евростат.
Регистрираните нови коли у нас на възраст до 2 години за миналата година са били около 1,7 % от общия брой на автомобилите у нас. Страната ни е в дъното на класацията и по възрастов дял на автопарка - до 5 години са около 5% от автомобилите у нас (около 160 хиляди), до 10 години - 10% (около 400 хиляди коли), между 10 и 20 години - 60% (близо 2,4 милиона броя) и над 20 години - около 25% (близо 1 милион автомобила).
Пред "Дарик" председателя на Асоциацията на вносителите на автомобили и резервни части Христо Христов коментира темата, изтъквайки че българинът все още купува основно стари коли, но с добър външен вид и на цена между 4 и 7000 лв.
По негови думи макар разнообразието на автомобилния пазар у нас е по-голямо в сравнение с предлаганите модели телевизори, масово продължават да се търсят по-евтини и стари коли.
Според Христов данъчното законодателство у нас не толерира закупуването на модерни автомобили, а рекламираната нова формула за определяне данъка на колите, която включва еко категорията, няма никакъв ефект.
"За съжаление не мога още да видя у нас тенденцията, която се вижда в останалите европейски страни, поради факта, че в България данъчното законодателство абсолютно не толерира закупуването на по-нов автомобил, да не говорим за нов. По-старите автомобили продължават да плащат по-малък данък от по-новите, което е ненормално", посочи Христов.
Според данните на Евростат у нас са регистрирани между 3,5 млн. и 4 млн. броя автомобили, но тези цифри търпят корекции, тъй като всяка година в страната ни се внасят по около 100 хиляди коли втора употреба, а в КАТ се дерегистрират по няколко десетки хиляди автомобила.
Само за първите 6 месеца на тази година в България са регистрирани 18 323 нови автомобила, докато за същия период в страните на ЕС са регистрирани 8,1 млн. броя нови автомобили, което като пазарен дял е също 0,2 процента от всички новорегистрирани коли в ЕС за половин година.
Страната ни е на едно от последните места в ЕС и по регистрирани автомобили на 1000 жители - едва 393 коли, което е близо два пъти по-малко от лидера Люксембург - 670 коли на 1000 жители, сочи европейската статистика.
Най-висок дял регистрирани нови автомобили на възраст до 2 години е отчетен в Люксембург - 25%, Дания - 24%, Белгия - 22%, Швеция - 20% и Австрия - също 20%.
На другия полюс - най-висок процент стари автомобили на възраст над 20 години е регистриран в Полша - 40 на сто, Естония - 28 на сто, България - 25 на сто, Малта, Литва и Румъния - по 20 на сто и др.
Не се отчитат правилно доходите и данъците, затова косвени показатели като автопарка показват единствено разминавенето в структурата на доходите м/у реалните и отчетените от официалната статистика.
700 лв са ми парите за ден,кой работи за такива пари???И как ще оцелее месеца с подобни средства?На мен ми трябват и изкарвам поне 10 000 лева на месец за да живея добре!!!От Ямбол съм!!!
КАКЪВТО МАТРЯЛА, таквиз и темите, по които бръщолеви. Верно, по-лошо е да си тъп....вечно щи си останеш беден (и матрялно и духом).
Това с възрастта на колата е световна глупост. Мой приятел има "Форд Капри" от 1966-а, маниак е на тема ретро автомобили и "таралясникът" му ще издуха ще издуха хилядите нови дачии или меганчета. И тъй като на 2-хиляди кубиковия двигател е думнал газова уредба, се показва ИСТИНСКИ еколог в сравнение с 6-7-годишните дизелови пасати и голфове. Пък за белия кожен салон на синьото капри не ми се говори...