„ПФК Левски днес се присъедини към семейството на Nike". Така кратко бе формулирана официално новината за смяната на екипировката в „синия" лагер. Сделката бе подготвяна от месеци, но дори при подписването й двете страни не пропуснаха да ни напомнят, че макар да се изравняват с тимове като Барселона, Манчестър Юнайтед, Вердер (Бремен) и Арсенал, „сините" си остават в България.
Медиите, а чрез тях и феновете, видяха само официалната титулярна фланелка и горнище на тренировъчен анцуг. Нямаше звезди от отбора, деца от школата или поне манекенки, които да дефилират и да покажат пълната колекция. Така както например се случи с представянето на екипите на друг от клиентите на фирмата - националния тим на САЩ. Фланелките и гащетата, с който янките ще играят в ЮАР след по-малко от месец бяха показани в специална фотосесия на модела на „Плейбой" Даниеле Форнарели.
От Левски спестиха и детайли по контракта или по самите екипи. „Това е конфиденциална информация", усмихна се финансистът Константин Баждеков преди дори да последват някакви въпроси.
Договорът с Левски обаче със сигурност е поредната крупна сделка за американския гигант във футбола. От компанията признаха, че България е първата страна от региона, в която клубен отбор ще бъде обличан с тази марка.
Преди 1994 г. пък спортният гигант създава екипировка основно за баскетбол и лека атлетика. В началото на 90-те в света има само четири клубни тима, които носят екипите на фирмата - Борусия (Дортмунд), Беверен, Пари СЖ и ОФИ (Крит). От световното първенство в САЩ насам обаче фирмата се опитва да прави сериозна конкуренция на лидерите до този момент - Adidas и Puma.
Всичко това естествено става с инвестирането на солидни средства. През 2002 г. , например, Nike парафира с Манчестър Юнайтед. За да вижда логото си на гърдите на „червените дяволи" до 2015 г. компанията плати точно 302.9 милиона долара. От тогава до сега обаче всеки сезон компанията разработва уникална и специална колекция за английския гранд. В представянето й задължително се включват поне три от звездите, с които ще разполага съставът през съответното първенство. Малко след презентацията екипът е достъпен и за феновете в официалните магазини за екипировка.
С договора си с Манчестър Юнайтед фирмата подобри предишния си рекорден договор, според който през 1996 г. се раздели с 200 милиона долара, а в замяна получи правото да облича националите на Бразилия за десет години.
Малко под 200 милиона долара - 135 милиона плати „Найк", за да облече друг от грандовете на клубния футбол - Ювентус.
В опита си да подобри присъствието си в най-популярния спорт, американския гигант купи през 2007 г. друга известна компания от бранша - „Umbro". Преди две години Nike нанесе друг удар - спечели за свой партньор и френският национален отбор. Контрактът, който е за седем години влиза в сила обаче от догодина като според информацията американците ще плащат по 64 милиона долара на година, за да обличат „петлите". И така до 2018 г.
В момента сред най-известните тимове, които се обличат с екипи на американската компания са Арсенал, Интер, Вердер. През миналата година „Найк" обличаше и двата отбора финалисти в Шампионската лига. Общо 29 футболиста от двата тима пък имаха лични контракти с тима. И съответно получиха своите бонуси - американската фирма изработи уникални бутонки на всеки футболист с името и номера му, поставени от външната страна. А от вътрешната бе написано "Рим 2009" в чест на града-домакин на последния мач в тазгодишното издание на турнира. Звездите на Барса пък поискаха и допълнителен надпис - "Ние сме №1".
На световното първенство в ЮАР, което започва след по-малко от месец фирмата ще облича общо девет национални състава. Всички те, както и звездите, които имат сключени лични контракти ще носят иновативни екипи - от рециклирани стари пластмасови бутилки. "Суровината", доставена от японски и тайвански сметища, ще бъде претопена до полиестер, който според производителя ще даде най-екологичния досега спортен екип.
От компанията уверяват, че той не само изглежда добре, но има безспорни предимства - благодарение на новата си технология играчите ще са по-сухи. Естествено феновете също ще могат да се снабдят с иновативните продукти. Екипите вече бяха представени официално в края на февруари. "Навлизаме в период, когато ще разширим лидерството си (във футбола). Световната купа представлява голяма възможност това да се случи с продуктите, които създаваме, и с присъствието, което имаме", обяви на представянето на новите екипи изпълнителният директор на Nike Марк Паркър.
Сериозно присъствие на Мондиала в ЮАР ще има и Adidas. Немският концерн е вторият производител на спортни стоки в света след Nike. Фирмата ще осигури екипите на 12 от финалистите на световното. Германската компания предоставя и топките за първенството, екипи за представителите на ФИФА и е спонсор на мондиала.
При представяне на финансовите си резултати в началото на март от Adidas заявиха, че разчитат на Мондиал 2010 и на марката си Reebok, за да се върне към растеж през настоящата година след разочароващия финал на 2009 г. Adidas купи Reebok през 2006 г. с цел да подобри позициите си в класическите спортни облекла и да се състезава по-добре с основния си конкурент Nike.
Сред лицата на немската компания ще бъдат Лионел Меси, Стивън Пиенаар (Южна Африка), Джоузи Алтидор (САЩ), Шунсуке Накамура (Япония), Саломон Калу (Кот д'Ивоар), Ариен Робен (Холандия), Лукас Подолски (Германия), Давид Вия (Испания), Самир Насри (Франция), Джърмейн Дефоу (Англия) и Йохан Фонлантен (Швейцария). Всички те също ще получат своя бонус - най-леката и най-нова футболна обувка на компанията, която тежи само 165 грама.
На фона на активността и битката, която водят Nike и Adidas, третият голям производител Puma изглежда сравнително пасивен. Компанията обаче започна ударно 2010 г. след като бе основен спонсор на Купата на африканските нации. На световното първенство през юни германската компания, част от френския ритейлър PPR, ще спонсорира седем отбора, между които тези на Италия, Швейцария и Камерун.