Volkswagen правят коли за народа, както гласи и самото име на бранда.
Немският гигант е доказал, че може да създава надеждни превозни средства на разумни цени. Когато обаче VW се захваща да направи луксозен седан и да обяви цена от 120 хил. долара за най-мощната му версия, идва провал с гръм и трясък.
Говорим за Volkswagen Phaeton, който през 2003 г. идва в портфолиото на компанията, за да докаже, че тя може да прави и по-фини и скъпи коли. Само че моделът се оказва с грешното име, грешната цена и в грешното време.
Всичко започва от тогавашния председател на концерна Volkswagen, който за първи път вижда Mercedes A-Class на изложение във Франкфурт.
Председателят Фердинанд Пийх е бесен, че конкуренцията е произвела такъв седан, преди неговите екипи да се сетят. Важно е да се отбележи, че Пийх е правнук не на кого да е, а на Фердинанд Порше и приема автомобилния бранш не просто като работа, а като въпрос на семейна чест.
На инженерите във Volkswagen е наредено веднага да започнат работа по луксозен автомобил по подобието на A-Class и ясно нарежда на колегите си, че иска да бие Mercedes в собствената им игра.
Пийх има и още редица изисквания, които колата трябва да покрие, като например да може да се шофира непрекъснато в продължение на 24 часа с постоянна скорост от 250 км/ч и през това време да поддържа 21 градуса в купето при жега от 50 градуса навън. Той нарежда също така климатикът да работи наистина безшумно.
За изработката на подобен автомобил Пийх решава, че няма да пести бюджетите на компанията и са отпуснати 1,4 млрд. долара.
Когато е представен официално, медиите обявяват Volkswagen Phaeton за триумф. Автомобилните издания в Германия го наричат "квантов скок в бъдещето".
Дизайнът е заимстван от A и S-Class на Mercedes. Двигателят е 12-цилиндров, като седанът е снабден и с круиз контрол, климатроник и луксозно купе. Красота, удобство, стил, скъпо удоволствие - Volkswagen Phaeton би трябвало да внушава на потенциалните си купувачи всичко това.
Първият провал обаче идва още с името. То е лично подбрано от Пийх - Фаетон е синът на бога на слънцето Хелиос в гръцката митология.
Председателят пропуска факта, че името на Фаетон се използва като нарицателно за каруца, теглена от два коня, в не една и две европейски държави. Така още с името си автомобилът не успява да внуши достатъчно, че парите, които Volkswagen иска за него, напълно си заслужават. Рекламата също е огромен провал.
Volkswagen отказва да направи телевизионна реклама, с която да промотира Phaeton, и вместо това продуктови снимки на колата се позиционират в изданията за луксозни стоки и начин на живот.
Най-вероятно никой в компанията не се е осмелил да каже на Пийх, че кола като този седан ще има нужда от много по-масирана реклама, ако иска да си намери купувачи.
Никой не му е припомнил и че всъщност Volkswagen вече има подобен луксозен автомобил в портфолиото си в лицето на Audi A8, което вече има своите почитатели и е наложено на пазара. По този начин Phaeton се сблъсква с тежка конкуренция още в рамките на концерна, който го е произвел.
Оказва се, че немският бранд не може да убеди потребителите, че си заслужава да дадат такава колосална сума за нещо, което в крайна сметка носи логото VW. Цената от 120 хил. долара е напълно оправдана спрямо инвестицията, която Пийх е направил, но в очите на клиентите сумата е пладнешки обир.
"Знакът на Volkswagen просто не говори за премиум автомобил на повечето купувачи", пишат от Motor Trend.
Продажбите на модела доказват, че той е провал, какъвто не поправят няколкото промени, правени по колата през годините. През 2016 г. от компанията най-накрая развяват белия флаг и спират окончателно продукцията на автомобила.
Интересното е, че Фердинанд Пийх стои зад абсолютни успехи като Bugatti Veyron - образец както като представяне на пътя, така и като маркетингова стратегия.
Не му се получава с Volkswagen Phaeton, защото в началото на новия век малцина са готови да дадат толкова пари точно за тази марка. Може би днес успехът на Volkswagen Phaeton щеше да е много по-осезаем.
Ако има добра новина за компанията, тя е, че Phaeton дава основата за разработката на друго поколение по-скъпи седани - Volkswagen Arteon.