Да имаш само един електромобил в портфолиото си и въпреки това да си лидер в продажбата на електрически автомобили? Да, Nissan го може с техния Leaf.
Сега амбицията е лидерската им позиция да се затвърди благодарение на Ariya - нов електрически SUV, чиято батерия ще предложи на потребителите до около 480 километра пробег с едно зареждане.
Моделът беше представен на ниво концепция през 2019 г. и още тогава привлече вниманието.
През следващата година колата е предвидена уверено да навлезе на пазара - първо в Япония, а оттам нататък и в Европа, САЩ и Канада. Цената също ще играе решаващ фактор - Ariya ще се предлага с базова цена от около 40 хил. долара, което се приема за бюджетна сума в сегмента на електромобилите.
Nissan успя да стигне до представянето на SUV-то, въпреки че премина през редица тежки сътресения като рокади по най-високите върхове на мениджмънта, сагата с бившия изпълнителен директор Карлос Гон и пандемията от коронавирус, която наложи затваряне на производствени мощности и строги бюджетни съкращения.
Така електромобилът се оказва първият модел, който стига до премиера в ерата след Гон. С него идва и надеждата, че Nissan ще започне начисто и че всички неприятни проблеми са зад гърба на марката.
Затова и брандът определя електромобила като повратен момент в развитието си, който ще спомогне да изпълнят плана си за следващите четири години за постепенно стабилизиране и последвало чувствително покачване на приходите от продажба на електрически коли.
Какво предлага на купувачите си Ariya?
Задвижването на модела е това, което истински ще го отличава от Leaf. Електромобилът ще позволява на клиентите сами да избират с кой вид задвижване да е колата им, като единият вариант е със задвижване на предните две гуми. Вторият е наречен e-4ORCE и е със задвижване на четирите гуми и съответно - по-бърз старт.
Ще има и избор между два размера на батерията - 63 или 87 kWh. Най-мощната конфигурация на Ariya предлага до 384 конски сили и ускорение от 0 до 100 км/ч за 5 секунди. Този вариант ще има пробег до около 400 км с едно зареждане, докато по-икономичните конфигурации ще дадат до 480 км с едно зареждане.
Към момента компанията не споменава колко време е необходимо, за да се зареди батерията, а това е един от решителните фактори при закупуването на електромобил. Най-вероятно когато Ariya влезе в серийно производство, времето за зареждане и други по-дребни детайли ще бъдат доизяснени.
Старшият вицепрезидент на фирмата - Айвън Еспиноса - казва, че не се притеснява да определи Ariya като най-високотехнологичната кола, която брандът е създавал някога. В нея, по думите на Еспиноса, са вложени всички знания и умения, с които разполагат екипите на Nissan.
Електромобилът е оборудван с най-новата версия на системата в помощ на водача - ProPilot Assist 2.0.
Под контрола на този софтуер се намира почти всичко, което върши тази кола - от скоростта, през дистанцията с останалите превозни средства до поддържане движението на колата с минимална намеса от страна на шофьора. Инфотейнмънт системата се управлява изцяло през тъчскрийнове пред и встрани от мястото на водача.
Камери следят за маркировката на пътя, спазването на лентата за движение и знаците за ограничение на скоростта, докато друга част от софтуера отговаря за цялостното поведение на електромобила на пътя.
На магистрали и пътища с по няколко ленти Ariya позволява почти пълно автономно шофиране. Още през миналата година Nissan обявиха, че ще ъпдейтнат ProPilot Assist до степен, в която ще позволява автономно управление на колата, подобно на това, което се предлага с Ford Mustang Match-E, който също започва продажбите си през 2021 г.
Така Nissan бавно, но умерено се превръща в бранд, който предлага на почитателите си автомобили с частична автономност на сравнително достъпни за клиентите цени.
Иначе Nissan Aryia изглежда спортно и компактно, благодарение на ниската си широка база.
Липсват остри, изсечени линии, които се срещат в доста от японските автомобили. Видът на този електромобил е по-смекчен и би допаднал на цялото семейство, а не само на мъжа в него. Изключени са и някои спорни и леко налудничави хрумвания на компанията като виртуален асистент, който може да се превръща в рибка.
И все пак говорим за високотехнологичен електромобил, затова той е снабден с ултратънки предни LED фарове, с които малко напомня на Byton M-Byte. Задните стопове, които са от едната до другата страна на багажника, пък приличат на Tesla Cybertruck. За сметка на това фалшивата предна решетка дава усещането за нещо добре познато и "нормално".
Това, което наистина изпъква, са джантите на Ariya с тяхната футуристична и изсечена визия. Продуктовите снимки, които представят от Nissan, показват колата в приятен меден оттенък, но е ясно, че автомобилът ще се предлага и в червено тип "захаросана ябълка", тъмносиньо и други.
Личи си, че фирмата има достатъчно опит с електромобилите, който да вложи и в Ariya.
А с избора между няколко вида задвижване и батерии и приятния, но не твърде натрапчив и футуристичен дизайн, SUV-то определено има шанса да стане толкова харесван, колкото е и компактният Leaf.