Годината е 1979-а и вятърът на промяната започва да подухва в СССР и дори в автомобилната му индустрия.
В самия край на годината - на 31 декември - е представен прототипът на ВАЗ-2108, хечбек, който ще се окаже уникален по много показатели. Първата подсказка, че моделът е успешен, е, че прототипът много бързо стига до серийно производство, което е абсолютна рядкост за Съветския съюз.
ВАЗ-2108 е съветският отговор на конкуренти като Fiat Ritmo и SEAT Ronda.
Именно от Fiat идва вдъхновението за хечбек с предно предаване, но инженерите в завода в Толиати този път са твърдо решени да не копират твърде много западните еквиваленти.
И тук идва и вторият уникален момент при ВАЗ-2108 - в разработката му активно се включват и инженери от Porsche, които работят по всичко от двигателя до спирачната система.
По онова време се смята, че колата на бъдещето трябва да е с 1,3-литров двигател и именно такъв е вложен и в съветската кола. Мощността е 65 конски сили, което прави автомобила един от най-мощните в своя клас. За сравнение Fiat Ritmo е с много малко по-мощен и се хвали с 68 конски сили.
Porsche взимат сериозно участие и в проектирането на новата скоростна кутия. Първоначалната идея е да се вземе скоростната кутия от "Жигули", но италианците са категорично против.
Вместо нея е създадена по-компактна кутия с четири предавки. Първоначално са пет, но решението е отхвърлено като непрактично.
Още от създаването си автомобилът придобива няколко прозвища заради дизайна си, сред които "Длето".
Официалното название, което фабриката в Толиати дава на модела, е "Спътник". То трябва да подсказва за надеждна, комфортна кола, която не отстъпва на западните еквиваленти.
В България, а и не само, обаче ВАЗ-2108 ще си остане най-познат като "осморката" и най-вече като "Самара", а и от Москва смятат, че е по-благозвучно.
Колата получава и редица кабриолет модификации, които са сравнително успешни. В Чехия например се сдобиват с вариант на име "Бохемия" с подвижен покрив.
В Белгия пък на базата на "Самара" се появява "Сан Ремо", като в проектирането на каросерията се включва и инженерът от Толиати - Владимир Ярцев.
В Източна Германия в завода Deutsche Lada са направени около 600 коли "Самара", които обаче се отличават със задна част, по-подобна на пикап. Във времената около Перестройката е символ на истински престиж да имаш именно немската модификация на ВАЗ-2108.
В Русия се правят и опити да се направи автомобил с подвижна средна част на покрива, но експериментът е по-скоро неуспешен.
"Самара" става особено популярна и като спортна кола за ралита, в които нерядко влиза в пряко състезание именно с Porsche.
Последният модел ВАЗ-2108 слиза от поточните линии на завода си през 2004 г., като варианти на "Самара" се произвеждат още седем години след това.
Образци от именно този съветски автомобил се виждат по улиците на бившите държави от Източния блок и до днес. Могат да бъдат открити и в сайтовете за търговия с коли втора ръка, като в България "Самара" се намира за между 1000 и 5000 лева.