В България с малко късмет можем да си закупим сглобяем макет на ГАЗ-АА срещу сумата от 30 до 50 лева.
В Украйна и по-точно в боевете край Авдеевка изумените очи на украинските войници видяха тази реликва на живо в реални размери.
Кадри в социалните мрежи показват върволица от камиони, някои от които веднага бяха идентифицирани като военния модел, създаден през 30-те години на миналия век.
Да видиш подобен автомобил в движение е като машина на времето, която ни връща в един интересен период както за СССР, така и за неговото автомобилостроене.
Много от съветските коли са нелегални копия на западни образци, но чертежите за ГАЗ-АА са съвсем законно закупени от Ford.
Това става през 1928 г., когато Сталин крои велики планове за Съветския съюз. Той иска да превърне СССР в световна икономическа суперсила с могъща армия и също толкова могъща индустрия.
С други думи, на Сталин му трябват камиони. Много камиони, снабдени с висока проходимост и товароносимост. Освен това камионите трябва да са евтини и лесни за производство и да не са капризни за обслужване.
Затова съветските инженери се обръщат към Ford и техния Ford Model AA. Американската компания предоставя частите, необходими за един автомобил, на завода в Нижни Новгород.
Там камионът е сглобен и на излизане от двора на фабриката пасажерите му носят транспарант, който гласи "Изпълняваме петилетката: Първи съветски Ford".
И докато Западът постепенно се отказва от Ford Model AA, защото е тромав и грозноват, СССР решава, че това е камионът, от който има нужда. Вашингтон и Москва може и да не са в топли отношения по онова време, но Ford не позволява политиката да застане на пътя на бизнеса и така е закупен лицензът за автомобила.
През 1932 г. производството на ГАЗ-АА официално започва, като двете А-та отбелязват, че моделът е с две оси.
Той има леки разлики с американския си прототип и, най-вече, разполага с подсилено окачване заради състоянието на пътищата и времето в СССР. Максималната му скорост е 90 км/ч и то без много товар в каросерията. За сметка на това гори около 20 на сто и има скоростна кутия със само четири степени.
Представянията на пътя на ГАЗ-АА може и да не са най-впечатляващите, но по време на Втората световна война тези камиони и втората им разновидност - ГАЗ-ААА с три оси - буквално спасяват Санкт Петербург.
По време на немската окупация градът остава без муниции, храна и ценни провизии. Единственият път, през който може да се влезе в него, е по 35 километра трасе по замръзналите води на Ладожкото езеро.
Първите опити за прекосяването на езерото са с шейни, но те могат да пренасят ограничено количество товар. Така на преден план изпъкват камионите от Нижни Новгород, които едвам преминават към Петербург заради постоянните бомбардировки и обстрел.
Никой не знае колко бройки от ГАЗ-АА и техните водачи са потънали в Ладожкото езеро, а и краят на войната слага и край на производството на автомобилите.
През 1945 г. Москва осъзнава, че камионите са прекалено морално остарели и се пренасочва към производството на нов тип в този клас - ГАЗ-51.
Оцелелите бройки от ГАЗ-АА са прибрани като резерв за армията, макар че едва ли някой е предполагал, че ще ги види на бойно поле от XXI век.
"Кое ще е следващото във войната в Украйна - офанзива с велосипеди ли?", шегуват се потребители на кадрите от Авдеевка при вида на този тромав камион от Втората световна.