Електромобилите са от полза на природата, но дали са от полза на бюджета ни?
На пръв поглед - не. Все още електрическите автомобили са по-скъпи в сравнение с коли с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) от същия клас и дори от същата серия. Така че първоначалната инвестиция отказва мнозина.
Впоследствие обаче притежанието на електромобил е напълно възможно да се окаже далеч по-изгодно.
Преминаването към електромобил означава, че повече няма да има тревоги относно цената на горивото.
Въпреки увеличенията в цената на тока в страната през последните няколко години зареждането на електрическа кола си остава по-евтино, отколкото пълненето на резервоара с бензин или дизел.
Разходът на ток за зареждане на дневна тарифа е около 3 до 5 лева за 100 километра пробег, коментират потребители в социалните мрежи. За сравнение, литър бензин в средата на юни на по-популярните вериги бензиностанции в България надхвърля 2,65 лв.
Толкова е и цената на дизела.
Към това прибавяме, че много от зарядните станции у нас все още са напълно безплатни, а електромобилите са с все по-голям пробег с едно зареждане. Минусът е, че по-дългите пътувания все пак изискват планиране за почивка и зареждане.
Електромобилът обаче може да излезе чувствително по-евтин и извън разходите за придвижване.
В електрическите автомобили няма подмяна на накладки, свещи или пък масло.
Те изискват поддръжка, разписана в упътванията - смяна на гуми, сервизна проверка и проверка на батерията. Извън това ремонтите се случват по-рядко и често самите ремонтни дейности са по-евтини от тези на колите с ДВГ, както сочат статистиките, които за момента не се водят в България, но се следят в САЩ.
Изданието Car and Driver решава да сравни разходите за пет години на Hyundai Kona и електрическия вариант на абсолютно същия модел.
Hyundai Kona с ДВГ, установяват редакторите, струва 0,0984 долара поддръжка на измината миля или общо 4428 долара за пет години. Електрическата Hyundai Kona от своя страна коства 0,0794 долара на миля - общо 3573 долара за същия период.
Разликата е малко по-малко от 1000 долара както при този компактен SUV, така и при далеч по-мощните Ford F-150 версии, които Car and Driver тества и сравнява.
Минусът е, че в България няма данъчни облекчения за собствениците на електромобили или държавни стимули за закупуването им.
Електрическите коли за момента паркират безплатно в големите градове, независимо в каква зона се намират, което отново спестява малко разходи. Срещу това обаче идва вече споменатата висока първоначална цена и добавяме и че закупуването на електромобил на старо е по-рисково заради батерията.
Друг минус е, че електрическите автомобили се обезценяват по-бързо от тези с ДВГ и причината отново е амортизацията на батериите им.
Съответно надеждите електромобилът да бъде продаден на изгодна цена спадат с всеки изминат от него километър.
Според компанията за маркетингови проучвания Gartner 2027-а е годината, в която цената на производството на електромобили и тяхната крайна цена ще започнат чувствително да спадат. Оттогава нататък, посочва фирмата, ще стане и далеч по-изгодно да се купи чисто нова електрическа кола.
В следващите няколко години в действие ще влязат най-новите технологии за масово производство, които значително ще свалят сумата за нов електромобил.
Tesla например вече използва нови гигапреси за голям процент от частите си и шасито на моделите си, а по стъпките им вървят от Volkswagen и много от китайските и японските автомобилни гиганти.
От Gartner също отбелязват, че в момента цената на новите електрически коли отблъсква потребителите, но са категорични че в съвсем близко бъдеще ситуацията драстично ще се промени.