Едно от най-хубавите неща в това да работиш за списание Autocar е, че можеш да се срещаш с хората, които са в сърцето на автомобилната индустрия и които дават облика й. Много често тези срещи и интервюта са наистина вдъхновяващи, понякога - не, но почти винаги личността на големите шефове има своето отражение в моделите, които произвежда компанията, ръководена от тях.
Такъв човек е босът на Toyota Акио Тойода, все още не съм се срещал с него, но много искам да го направя. Тойода сан е постигнал много начело на Toyota - компанията е сред най-големите производители на автомобили в световен мащаб, дори беше №1, наложи сериозна програма в автомобилния спорт - сега предстои завръщането на марката в Льо Ман, трябваше да намери начин да се справи с опустошителните цунами и земетресения, ударили Япония и производствените мощности на Toyota и накрая - наложи Toyota GT86, която обещава да е новият хит сред компактните спортни автомобили.
Господин Тойода спечели възхищението ми и с една особена своя постъпка - той наруши едно от табутата за големите босове и си позволи да говори какви автомобили харесва, при това става въпрос за модели, произвеждани от компании, които са съперници на Toyota на световния пазар.
Мога само да си представя какъв трус за PR поделението на Toyota е било това негово решение, но ние можем само да го аплодираме за него.
На церемонията, на която той беше обявен за председател на Японската асоциация на производителите на автомобили, Тойода разказа за автомобилите, които харесва - солиден и интересен списък от модели. Сигурен съм, че голяма част от другите корпоративни босове дори и не са чували за тези коли, какво остава да са ги обсъждали. Господин Тойода наистина отлично познава автомобилния бизнес и има око за красивите и отличаващи се модели.
От производството на Honda Тойода избра супер автомобила NSX. Никой не може да оспори този избор. От Mazda той се спря на вдъхновения от моделите на Alfa Romeo - роудстърът Cosmo Sport, първият автомобил с роторен двигател, произведен в Япония.
Естествено, Nissan беше представен от Skyline - автомобилът, поставил началото на рода, чийто актуален представител днес е GT-R. Що се отнася до Isuzu изборът му се спря на Bellet от 1963 година - малък автомобил с огромни търговски успехи. И от Mitsubishi Тойода избра класиката Pajero, за което можем да му простим.
Тойода ръководи Toyota от 3 години, за това време компанията направи сериозна стъпка напред. Днес, марката все още се асоциира с масови, лишени от душа автомобили, но да не забравяме, че големите автомобилни компании променят сравнително по-бавно курса си. Със сигурност, Тойода ще постигне интересна промяна в Toyota и GT86 е първото доказателство за това.