Аман! Българите не сме цигани!

„Азис интервюиран от "Ню Йорк таймс"", чета в днешния информационен поток. „Малко екстравагантно, но нищо особено", е първата ми реакция. Медиите тичат след интересното и различното, а Азис е българската Лейди Гага, така да се каже. Като им е интересно, халал да им е, нека му се радват. Аз и без това не слушам нито Азис, нито Лейди Гага, какво ме бърка.

Но по-нататък чета и това: „От няколко дни пратеник на изданието събирал впечатления за живота и политическата ситуация в страната ни, подготвяйки специален материал за вестника." И тук вече се стряскам сериозно.

Бахмааму, откога Азис е отговорен за живота и политическата ситуация в България?!

Аз ли нещо съм пропуснал или Бойко Борисов е министър-председател на тая държава? Последно си спомням, че Георги Първанов ни е държавен глава, Цветанов и Дянков - вицепремиери, Цецка Цачева е шеф на парламента, Борис Велчев главен прокурор и т.н.

Тези хора всеки ден нещо вършат, нещо правят, което пряко засяга живота на българите, поради което нон стоп са в медиите - ето, погледнете при нас например, дъвчем ги всеки ден и никак даже не сме мили към тях. Докато Азис - не съм спец, простете ми, ако бъркам - от години не е издавал дори албум, какво остава за друго.

Не помня и Азис да са го избирали за каквото и да било. Той преди години наистина се кандидатира за депутат - от „Евророма", партия на ексдепутата Цветелин Кънчев, който вече веднъж лежа в затвора и който и в момента е в ареста по други обвинения - и претърпя унизително поражение.

Вярно, Азис е Крал на попфолка, звезда на шоубизнеса ни и прочие. Не е ли по-уместно да го питат за тези неща, а не за политическата ситуация в страната? Не че е лошо човекът да има мнение и по този въпрос и да го изразява публично, ама точно той ли е човекът, чието мнение по въпроса е меродавно? Аз пак да питам - Бойко Борисов да не е онемял случайно? Или всички управляващи вкупом и те? Или опозицията?

Добре, нека да не са политиците, нека г-н кореспондентът да е търсил мнението на обикновените хора. Е как пък в този случай се е натъкнал точно на Азис? Всъщност, то в информацията си пише - той специално поискал да се срещне точно с Азис.

Да не би в България да свършиха обикновените и нормални хетеросексуални граждани от български етнически произход? Аз пък съм толкова глупав, че дори си мислех, че те са мнозинство. Но явно не, г-н кореспондентът не желае да интервюира такива, на него му трябва някой, който хем е богат, хем е известен, хем е циганин, хем е гей (по недоказани собствени твърдения) - всичко, което средният българин не е. Много ясно, точно този човек ще да има най-точното мнение за живота в България, г-н кореспондент, прав сте...

Всичко това е една жалка история, която дори не си струва да коментираме. Вече казах - халал да им е Азис на „Ню Йорк Таймс", ако го харесват, да си го вземат и да не ни го връщат даже; аз лично ще съм доволен. Нищо лично и срещу Азис - колкото и да мразя чалгата, с годините все повече започвам да уважавам човека Васил Боянов; той е уникален и си е заслужил всичко постигнато с огромни усилия.

Но да излезем от личното и да видим общото, the Big Picture, както се казва на английски. Точно то е онова, което яде мен, а и все повече други българи, струва ми се.

Защото общото е имиджът на българина в очите на западните медии и западния свят. А той не е никак красив.

В западните медии българинът обикновено е циганин просяк или крадец, сводник, проститутка, изобщо (в най-добрия случай) - тъмен балкански субект, който се опитва да се докопа до социалните помощи или работата на местните. Така са представени българите емигранти. Не че няма и такива, не че са малко - но много от тях не са изобщо етнически българи. А много, със сигурност повечето, от българите на Запад категорично не попадат в описаните дотук категории. Не можем обаче да протестираме - това е имидж, който сме си създали сами.

Можем обаче да протестираме срещу образа, който представят пред медиите си техните кореспонденти у нас. Не толкова постоянните, които в повечето случаи живеят тук и са съвсем наясно с нещата, а временните. Идва някой си от някъде за два дни и ще прави специален материал за живота в България - по думите на Азис и по собствените си впечатления от апартамента в „Хилтън" или „Шератон", разнообразени с някоя разходка по Витошка...

Чудно ли е тогава, че българинът не може да се познае, като се види в западните медии?

Защо всеки репортаж от България задължително включва кадри от циганско гето и просяци по улиците? Не, че ги няма - но повечето българи НЕ СА цигани и НЕ СА просяци.

И положението с корупцията и престъпността у нас е тежко, да. Но улиците на средния български град са далеч по-безопасни от тези на повечето британски градове, а корупцията в Германия („Сименс" ли да цитираме или бившия германски канцлер Шрьодер, който след високия държавен пост мина на работа в „Газпром") например е чудовищна в сравнение с нашата.

Можем да правим такива сравнения до утре, но няма смисъл.

Българинът не е Азис, г-да кореспонденти. И ако си размърдате малко задника, може би ще научите малко повече по въпроса какво всъщност е и какво не е. Другото е непрофесионализъм. Предубеждения. Жълта преса.

Пък аз си мислех, че „Ню Йорк Таймс" е сериозен вестник.

#1 bobib 10.06.2010 в 12:43:54

Русиновски, нетолерантен и ксенофоб си беше, гледам, че с годините такъв си и останал. Ти мразиш циганите, обратните, мразиш елегантните, понеже така и не успя да свалиш килограми, мразиш младите, понеже вече не си сред тях, мразиш всеки, който е различен, понеже на теб не ти се удава да си оригинален с нищо. Единственото ти творение - да затвориш двама в една стая, за да изпробваш дали ще издържат цял месец без досег с външна среда, а само с компютър също бе сътворено с омраза - на кастинга отхвърляше с погнуса обратните. Пожелавам ти в следващия ти живот да се родиш негър в Екваториална Гвинея. Там ти е мястото.

#3 Andrei 10.06.2010 в 14:16:22

Ники, писах ти за пръв път по въпроса за авторските права, когато ти развиваше тезата, че "гадните американци" ни се бъркат във вътрешните работи като ни карат да спазваме собствените си закони! Ти отговори,че не си използвал израза "гадните американци", което беше вярно. Не може обаче да не си разбрал какво имам пред вид, защото си достатъчно интилигентен. Този път съм общо взето съгласен с теб. И аз не слушам никога Азис и там онази, която споменаваш. Обаче ксенофобията отново ти личи. Отново освен циганите си захапал и "гадните американци".

#6 Andrei 10.06.2010 в 16:55:44

Ники, чета материалите ти както трябва. Ама въобще си нямяш представа колко добре ти разбирам и текста и подтекста. Не ме карай да се разочаровам от теб - не си толкова неинтелигентен колкото се опитваш да се представиш. Пък и аз не съм баш такъв будала, за какъвто може би ме мислиш. Освен това доста от нещата ти ми харесват. Без майтап!

#8 Andrei 10.06.2010 в 18:43:03

Добре, добре. Това, което аз искам да кажа е, че въпреки създадения образ на "българина" в европейската преса, за което си прав аз въобще не се засягам! Не се отъждествявам с този образ. Не се обидих и когато чешкия художник изобрази България като тоалетна и то турска (поне тоалетната беше чиста). Дано и ти да не си се обидил. Стига сме избивали балканските си комплекси. Интелигентните хора нямат нужда от това!

#9 beavis 10.06.2010 в 20:11:23

Чудесен коментар, поздравления! Аман от криворазбраните и нехаресващи самите себе си псевдолиберали

#11 pier 12.06.2010 в 15:45:02

ще илюстрират България с Азис, щото си го потупваме по рамото. Никога няма да илюстрират България със Стоичков или Бербатов, щото много обичаме да хулим хора като тях и да ги обявяваме за предатели... Никой няма да напише за тая страна ей тук е роден един пич със Златна топка, щото на нас толкова ни дреме. Явно ни дреме кво дават в праймтайма. Аман от това признание и превъзбуда към хора, които се правят на чучела

#12 AlPapone 17.06.2010 в 11:37:08

Авторът е абсолютно прав! На запад гледат да ни изкарат някакви идиоти. Ще ви разкажа накратко конкретен случай със мен. Преди няколко години отидох на работа в IBM Denmark в Копенхаген. Беше първите дни на януари. Бях за пръв път в Дания и ми беше доста интересно. Една вечер, по държавната им телевизия вървеше някакво предаване, на което не обръщах никакво внимание. По едно време чух позната българска реч. Интервюираха някакъв лекар, който говореше за проблемите в една психиатрична клиника в България, където той работи. И започнаха да показват разни луди хора, колко те са зле и т.н. Показваха един луд който пие Кока Кола и казва: "Да, колата е много хубава напитка." Човек като го гледа си мисли че българите не знаят какво е Кока Кола и че едва ли не я виждаме за пръв път. По-натаък манипулациите продължиха в същия дух. Мога определено да кажа, че на запад целенасочено се насажда вражда и то от най-високо място против нас. Ами какво ще стане ако аз отида в някоя датска лудница и направя подобен репоратж за датчаните, който после да се излъчи по БНТ в най-гледаното време? После им го върнах тъпкано. Ето един случай. Тогава в Дания още нямаше бутилирана бира в големи 1.5, 2 или 2.5 литра. Всичко беше в кутийки или в шишета 0.5 или 0.33. Казах им, че са доста изостанали от нас и, че в скоро време предстои и при тях да почнат да продават бирата в големи разфасовки, защото това е бъдещето и при нас това вече е факт. И до ден днешен обаче не зная дали вече имат от големите разфасовки. Имам няколко приятели там, ще ги питам...

#14 Tetimov 18.07.2010 в 21:13:57

Г-н Русиновски, Понеже при регистрацията ми казаха, че вече сме на "Ти", си позволявам и аз да съм на "Ти" с теб. Може би ще си отговориш на някои въпроси, ако зачетеш статията си отзад напред. "Пък аз си мислех, че „Ню Йорк Таймс" е сериозен вестник", казваш, недвусмислено изразявайки съмнения относно качествата на популярният по цял свят медиум. Хубаво, ама има още една възможност: Ню Йорк Таймс да продължава да си е "сериозен вестник", а повредата да е в твоя телевизор. На първо четене може на мнозина да им се струва, че възмущението ти е правдиво, и това би било така, ако Западът отдавна не се е отдалечил на светлинни години напред от гледните точки, които заемаш. В този смисъл ти просто говориш на един архаичен език, който няма по никакъв начин да разсее, а дори би затвърдил схващането, срещу което всъщност се опълчваш, а именно, че "Европейци сме, ама не съвсем" (грубо казано). Примерно, за западните наблюдатели не съществува вече някаква логическа основа за обвинението, че интервюиран е един циганин гей, вместо "обикновен и нормален хетеросексуален гражданин от български етнически произход", просто защото за тях и единият е толкова българин, колкото и другият. По дефиниция, твоето мнение тук няма как да е по-обективно от тяхното - те са страничните наблюдатели. Сексуалната или етническа принадлежност за тях няма връзка с тежестта на позициите на индивида по обществени и морални проблеми, и в този смисъл няма значение за меродавността на едно мнение дали то идва от човек от малцинството или мнозинството. Нещо повече - да си служиш с определения като "нормален", недвусмислено загатвайки, че всеки различен от изведената от теб формула за нормалност е ненормален, е също морално остаряло като начин на възприемане на обществото и неговото разнообразие. Изобщо, вечният ни плач, че онези от снимките, в гетата, дето си продават жените, не са българи, а цигани, е трогателен, ама в жалкия смисъл на думата. Не защото не е вярно, а защото не е важно. Тъй като Запада не го интересува какви са по етнос тези хора, а защо "обикновените и нормални хетеросексуални граждани от български етнически произход" са допуснали други техни съотечественици (повтарям - съотечественици) да изпаднат до нивото на подобна мизерия и упадък. И тук соченето с пръст и препратките към прословутия мързелив и криминален цигански ген няма да помогне - тази риторика също е отхвърлена в развитите общества като несъстоятелна и дори фашистка. Ако разгледаме още по-надълбоко твоето недоволство, може да търсим и другаде разковничето: дали пък не съдим по себе си? Дали понеже за нас всички са такива, или поне онакива, не сме се подвели, по собствените си методи за генерализация и манипулиране, че Ню Йорк Таймс цели само с едно интервю с Азис да създаде у хората цялостна представа за страната ни. А дали не е понеже гузен негонен бяга? Та надявам се разбираш, че повечето неща от този сорт са въпрос на отправна точка. Всъщност не е необходимо да си сводник, проститутка или крадец, за да създадеш отрицателно впечатление. Може просто да си години назад от модерният начин на мислене, оглеждайки се около себе си за винаги "другият" виновник. Време е вече да осъзнаем, че постоянните извинения, че онези мургавите от снимките не са българи, а цигани, не вървят. Понеже Запада много добре знае, че има и "другата България" - умни, интелигентни, образовани хора с бяла ( и не дотам бяла) кожа, които слушат "Масив Атак", или по твоите критерии - "нормални" хора. Ала съчетани с гротескните, но реални картинки на корупция, мизерия и омраза, това обективно са "нормални" хора, които обаче не могат да пренесат своята "нормалност" за някакво положително развитие на обществото и държавната система. Защото или са изключение, или просто не са толкова "нормални", колкото ни се иска. Защото едно напредничаво общество помага на различните, изостаналите, онеправданите, а не се опитва постоянно да ги обвинява за собствените си бавни темпове на прогрес. И защото, (понеже четем отзад напред) в глобален контекст, не се знае дали твърдението от заглавието на статията ти отговаря на истината.

#15 gotiniq7 07.08.2010 в 10:41:23

До Тетимов ... една малка забележка към коментара ти, кажи ми в коя държава има цивилизовани цигани ? Само една, и ще си трая. Не случайно тая сган се скита по света от толкова години, и никъде не се цивилизова. Тенекия бакър не става, не го казвам аз това

#16 ISN 16.09.2010 в 12:15:18

До Тетимов, Господине, за кой Запад и "развити общества", за които няма значение етническата принадлежност на хората говорите? За този, който избра президента Саркози на власт, или пък за този, който даде 3ти мандат на Берлускони и избра кмета Джани Алеманте, който се закани да прочисти Рим от емигранти и да разруши ромските лагери окло Вечния град? Или може би за този Запад, който докара дясноцентристки партии на власт в Чехия и Унгария (подкрепяни от крайно десни партии). Дори в Холандия, една от-най-старите страни-членки на ЕС "либералните, културни и толерантни" западняци почти удвоиха представителите на антиислямската и расистка партия в парламента си. Това не ви ли говори нещо? Че в наречените от вас "развити общества" ксенофобията си процъфтява, и то с пълна сила. Не казвам, че е хубаво, но това са факти, които не трябва да се пренебрегват преди да се вадят такива генерални оценки, че западняците били дотолкова развити, че са надраснали дискриминацията на хората по етническа принадлежност, вероизповедание и т.н. (за сексуалната ориентация няма да коментирам). Какво имате предвид под това, че обикновените, трудови хора в България са "допуснали" техните сънародници-роми да живеят бедно и в недоимък? Какво се предполага, чее трябва да направим (аз също се смятам за обикновен, работещ човек в България, за това говоря в 1лице мн. число), за да могат ромите да живеят по-цивилизовано и да се почувстват по-удобно? Да ги стерилизираме, че да не се размножават, да им платим тока и водата, да заведем децата им на училище, да ги окъпем? Или може би да ги наемем на работа, при положение, че повечето от тях и името си не могат да напишат, да не говорим, че говорят слабо български. Какво предлагате? Да, вярно е, генът им е мързелив и криминален - обявете ме за фашистка, не ми пука! Те са си виновни, че са в това положение. И само от тях зависи да си подобрят начина на живот и да пожелаят да се интегрират.

Новините

Най-четените