Такситата сигурно са полудели

Между 1.15 и 2.70 лева на километър пробег се движат предложените пределни цени за таксиметров превоз на територията на София, съобщи БТА. Предложенията са част от процедурата, според която общината ще определи обща пределна цена на услугата по силата на последните промени в закона за автомобилните превози.

Подробностите от предложенията на такси компаниите са предсказуеми и едновременно смешно-забавни като сцени от стара кинокомедия.

Една компания е заложила разчетите си върху средния разход (по нейно мнение) на бензин на 100 километра. Макар че такси на бензин в голяма компания е някакъв виц като гол бушмен в луксозен нюйоркски хотел - от над 10 години практически всички коли в големите транспортни фирми карат на газ.

Друга умножила цената на горивото по две, но и тя не казва кое гориво - бензин или газ.

Трета пък правила разчети, при които над половината от пробега си шофьорът обикаля ли, обикаля... без клиент - сигурно за да разглежда София. Така е - знаете ли колко често в последните години съм попадал на шофьори, които твърдят, че са нови/от провинцията/не познават София. Очевидно не познават и продукти на цивилизационния напредък като елементарна карта на града с указател или пък GPS, нищо че техни колеги използват масово и двете от години.

Доказателството, че някой се опитва да надуе цените с виртуална помпичка, е че разликата между най-ниската и най-високата предложена цена е над два пъти. Това - от едва 4 оферти. Смешно. Или елементарно, Уотсън!

Е, да - предложените цени са пределни. Дали въобще някой ще се опита да вози на тях е спорно. Но ако не им трябват толкова високи, защо тогава ги предлагат? И без това по закон те вече ще се преразглеждат всяка година, какви са тези застраховки сякаш Жан Виденов е обявил, че се връща на власт?

Реалността - а в повечето случаи и цената - обаче се определя от пазара. А ситуацията в реалността и на пазара е доста сива. От една страна, не си спомням от месеци, че и повече от година шофьор да ми е отказвал курс за каквато и да е сума, дори 2 лева.

От друга, наскоро един такъв дори се зарадва истински точно на тази сума. „Гледай ги, колегите умряха от яд, че те не направиха обратен завой да те вземат, а те взех аз". „Ама чакай, това е маршрут за 2 лева, не за 20!". „Бе ти луд ли си, работа няма, едва изкарваме за арендата, два лева са пари, иначе аз трябва да ги извадя от джоба си", отсече радостно водачът.

От трета, и за клиента в тези кризисни времена два лева са пари и психологическата граница за повечето ползващи такси столичани е левче на километър, не повече.

Както и да го гледате, каквото и да умуват чиновници и фирми-превозвачи, това е положението. А когато положението е такова, пределната цена е нещо напълно излишно и безсмислено.

При лев на километър работата на такситата сигурно ще намалее чувствително. Но приходите им няма да се увеличат. Да предположим, че ще е горе-долу същото - малко по-добре или пък малко по-зле. При повече от лев на километър обаче...

При 1.50 на километър вероятно половината таксита ще останат безработни. Приходите ще се вдигнат чувствително, обаче конкуренцията ще е жестока. В резултат шофьорите пак ще мизерстват. А гражданите ще ползват метрото и останалия градски транспорт. Софиянци все реват колко е зле въпросният грАДСКИ транспорт, но истината е, че преди не много години назад той беше много, много по-зле. Въпрос на желание да си спомнят. А като им бръкнат в джоба - ще си спомнят.

При 2, 5 или ако щете 10 лева на километър вече ще е все тая - такситата ще останат услуга за напили се в събота вечер милионери, които не искат да рискуват да изпотрошат скъпата си кола. От два лева на километър нагоре за обикновения гражданин ще е вече изгодно да си вземе каквато да е трошка за няколко (хиляди) лева и да се превозва сам като баровец. Или да качи колело. Или да си вземе моторетка втора ръка (под два бона) - бърза, маневрена и винаги можеш да се договориш с комшиите до офиса да я паркираш в двора им срещу лев на ден. Щото и цените за синя зона - олеле-мале...

Смешки, драги зрители. Така не се решават сериозни проблеми на милионен град.

Дори цената не е свещена крава - такситата имат и социална функция. Ако са евтини, това облекчава градския транспорт, намалява и частните автомобили по улиците, замърсяването, амортизацията на инфраструктурата, съкращава като цяло разходите за придвижване и комуникации, пести времето на бизнеса и гражданите, създава работни места (в същия този таксиметров бранш) и всички спестени средства отиват обратно в гражданите (и таксистите) или се реивестират обратно в града за благото на всички.

Но и това са смешки - да мислим, че някой ще седне да направи сериозна сметка и анализ какво и колко ще коства дадено управленско решение - преди да го вземе!

По-лесно е просто да се вдигнат цените. Само че защо тогава избираме кмет и особено общински съветници? Един Цар или диктатор на София ще ни свърши същата работа, а и ще струва по-евтино, пък и по-лесно ще го следим да не краде, ако е само той, а не цял общински съвет...

Ето така, с шеги и закачки, го докарахме до измисления хепи енд - като на кино. И да - нали и в най-смешната и забавна комедия винаги има и по една сълза. В нашата е сълзата на малкия човек - обикновения потребител. Обикновено плаща той, а никой не го пита за нищо...

Е какво, хареса ли ви филмът?... Не? Ами гласувайте тогава, за бога! И най-малкият човек става гигант веднъж на всеки 4 години - за един ден. Филмът е такъв, какъвто сме си го избрали...

#1 stg 11.02.2011 в 18:13:20

е всичко това би било вярно ако такситата искаха такава цена а не такъв таван, но тавана е нещо съвсем друго, такситата ще карат на толкова на колкото има клиенти

#2 Оня Дето Го Трият 11.02.2011 в 22:24:00

Тъй като не може да си позлволим да оспорваме статия на шефа (Русиновски) .... то да опитаме да помислим за решение тогава. Нека не звучи пенсионерско, но поне за този проблем решението е ясно и напълно безболезнено - пълен бойкот! Няколко по-делови дами и господа може би ще оспорят такова твърдение, но таксито не е стока от първа необходимост и спокойно може да изкараме известен продължителен период без услугите на любезните джентълмени в жълто. В софия има над милион лични автомобили, метро, лятото деня е дълъг и т.н., все ще се оправим някак..... Бленувам момента да видя дали след примерно половин година с по 2 клиента на ден таксиметровите компании няма да си открият известни грешки в калкулациите Ех, мечти....при нас обикновено е обратния вариант - като вдигнат олиото всички хукват да купуват още повече, да не вземат после пак да го вдигнат

#5 emo13 12.02.2011 в 10:41:46

В Лондон има градски транспорт денонощно, а от друга страна такситата са адски скъпи. Но знаете ли каква е истинската причина да не предпочета да мина километър и половина - два пеша, а да взема такси - бездомните кучета. Тази напаст прецаква нещата. Който не е хапан - той не знае що е страх

#7 Оня Дето Го Трият 12.02.2011 в 18:18:14

@Manuela Gerenova Таксито ли е единствения вариант за предвижване между кучетата? А ако такситата са незаменими, то какъв е смисъла на статията - значи всичко си е наред с тях! Къв е проблема да си вдигат цените, както им е кеф и що разни хора мрънкат? Прав си бях аз в долния коментар, че като се дигне цената на някоя стока, хората си измислят 100 аргумента още повече да я купуват.....е кой е луд да ти намялява цени после и защо да го прави? Ако съм шеф на таксита, ще развъждам кучета и ще направя 20 лв/км. Проблем няма, хората пари имат!

#12 emo13 13.02.2011 в 19:49:23

И кво сега Миле. Да взема да дойда на терапия при тебе. Не са те хапали кучета, защото не ти се е налагало да пазиш детето си от тях. По-добре мен да ухапе отколкото детето, както и се случи. А ти най-вероятно си отговаряш единствено за мъдете. Като дойде момента да излезе нещо от там/мъдете/, ще видиш, колоко опасен е света всъщност.

#14 solaar 14.02.2011 в 09:23:54

Не разбрах две неща в статията: 1. Откъде авторът черпи информация, че градския транспорт в София се е подобрил. Аз твърдя, че с годините запада все повече, а в момента е почти на кота 0. Южните квартали са откъснати от света, маршрута на тр.7 е променен така, че не обслужва нуждите на пътниците и това се вижда къде слизат, тр.1 липсва. 76 са най-старите и гнусни автобуси на света, 74 събира 3 баби и се препълва на 3-та спирка съответно. И т.н. Метро? Дори не е планувано за повечето квартали. 2. Как авторът прецени, че наличието на таксита облекчава транспорта и замърсяването? Аз твърдя, че е точно обратното. Причините са най-малко 2. Първата е, че такситата спират из центъра където си искат по улиците и задръстват и без това тесните пътища. Освен това се бутат най-нагло както им падне и създават хаос. Втората е, че зимата двигателите им работят, за да се топлят или обикалят без клиент, а това естествено замърсява. Докато личната кола я караш и паркираш някъде, то таксито цъка постоянно.

#16 emo13 14.02.2011 в 10:59:51

Нищо ненормално, Миле, до преди 3 години и аз така разсъждавах.

Новините

Най-четените