Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Такситата сигурно са полудели

Такситата сигурно са полудели Снимка: Sofia Photo Agency
Такситата сигурно са полудели

Между 1.15 и 2.70 лева на километър пробег се движат предложените пределни цени за таксиметров превоз на територията на София, съобщи БТА. Предложенията са част от процедурата, според която общината ще определи обща пределна цена на услугата по силата на последните промени в закона за автомобилните превози.

Подробностите от предложенията на такси компаниите са предсказуеми и едновременно смешно-забавни като сцени от стара кинокомедия.

Една компания е заложила разчетите си върху средния разход (по нейно мнение) на бензин на 100 километра. Макар че такси на бензин в голяма компания е някакъв виц като гол бушмен в луксозен нюйоркски хотел - от над 10 години практически всички коли в големите транспортни фирми карат на газ.

Друга умножила цената на горивото по две, но и тя не казва кое гориво - бензин или газ.

Трета пък правила разчети, при които над половината от пробега си шофьорът обикаля ли, обикаля... без клиент - сигурно за да разглежда София. Така е - знаете ли колко често в последните години съм попадал на шофьори, които твърдят, че са нови/от провинцията/не познават София. Очевидно не познават и продукти на цивилизационния напредък като елементарна карта на града с указател или пък GPS, нищо че техни колеги използват масово и двете от години.

Доказателството, че някой се опитва да надуе цените с виртуална помпичка, е че разликата между най-ниската и най-високата предложена цена е над два пъти. Това - от едва 4 оферти. Смешно. Или елементарно, Уотсън!

Е, да - предложените цени са пределни. Дали въобще някой ще се опита да вози на тях е спорно. Но ако не им трябват толкова високи, защо тогава ги предлагат? И без това по закон те вече ще се преразглеждат всяка година, какви са тези застраховки сякаш Жан Виденов е обявил, че се връща на власт?

Реалността - а в повечето случаи и цената - обаче се определя от пазара. А ситуацията в реалността и на пазара е доста сива. От една страна, не си спомням от месеци, че и повече от година шофьор да ми е отказвал курс за каквато и да е сума, дори 2 лева.

От друга, наскоро един такъв дори се зарадва истински точно на тази сума. „Гледай ги, колегите умряха от яд, че те не направиха обратен завой да те вземат, а те взех аз". „Ама чакай, това е маршрут за 2 лева, не за 20!". „Бе ти луд ли си, работа няма, едва изкарваме за арендата, два лева са пари, иначе аз трябва да ги извадя от джоба си", отсече радостно водачът.

От трета, и за клиента в тези кризисни времена два лева са пари и психологическата граница за повечето ползващи такси столичани е левче на километър, не повече.

Както и да го гледате, каквото и да умуват чиновници и фирми-превозвачи, това е положението. А когато положението е такова, пределната цена е нещо напълно излишно и безсмислено.

При лев на километър работата на такситата сигурно ще намалее чувствително. Но приходите им няма да се увеличат. Да предположим, че ще е горе-долу същото - малко по-добре или пък малко по-зле. При повече от лев на километър обаче...

При 1.50 на километър вероятно половината таксита ще останат безработни. Приходите ще се вдигнат чувствително, обаче конкуренцията ще е жестока. В резултат шофьорите пак ще мизерстват. А гражданите ще ползват метрото и останалия градски транспорт. Софиянци все реват колко е зле въпросният грАДСКИ транспорт, но истината е, че преди не много години назад той беше много, много по-зле. Въпрос на желание да си спомнят. А като им бръкнат в джоба - ще си спомнят.

При 2, 5 или ако щете 10 лева на километър вече ще е все тая - такситата ще останат услуга за напили се в събота вечер милионери, които не искат да рискуват да изпотрошат скъпата си кола. От два лева на километър нагоре за обикновения гражданин ще е вече изгодно да си вземе каквато да е трошка за няколко (хиляди) лева и да се превозва сам като баровец. Или да качи колело. Или да си вземе моторетка втора ръка (под два бона) - бърза, маневрена и винаги можеш да се договориш с комшиите до офиса да я паркираш в двора им срещу лев на ден. Щото и цените за синя зона - олеле-мале...

Смешки, драги зрители. Така не се решават сериозни проблеми на милионен град.

Дори цената не е свещена крава - такситата имат и социална функция. Ако са евтини, това облекчава градския транспорт, намалява и частните автомобили по улиците, замърсяването, амортизацията на инфраструктурата, съкращава като цяло разходите за придвижване и комуникации, пести времето на бизнеса и гражданите, създава работни места (в същия този таксиметров бранш) и всички спестени средства отиват обратно в гражданите (и таксистите) или се реивестират обратно в града за благото на всички.

Но и това са смешки - да мислим, че някой ще седне да направи сериозна сметка и анализ какво и колко ще коства дадено управленско решение - преди да го вземе!

По-лесно е просто да се вдигнат цените. Само че защо тогава избираме кмет и особено общински съветници? Един Цар или диктатор на София ще ни свърши същата работа, а и ще струва по-евтино, пък и по-лесно ще го следим да не краде, ако е само той, а не цял общински съвет...

Ето така, с шеги и закачки, го докарахме до измисления хепи енд - като на кино. И да - нали и в най-смешната и забавна комедия винаги има и по една сълза. В нашата е сълзата на малкия човек - обикновения потребител. Обикновено плаща той, а никой не го пита за нищо...

Е какво, хареса ли ви филмът?... Не? Ами гласувайте тогава, за бога! И най-малкият човек става гигант веднъж на всеки 4 години - за един ден. Филмът е такъв, какъвто сме си го избрали...

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените