Устояването на изкушенията във века на свръхпредлагането и свръхконсумирането е олимпийска дисциплина, която не всеки овладява. От екраните ни дебнат кецовете, които искаме за пролетта, якето, което ни се носи тази година, онази вещ, за която никога не сме подозирали, че ни трябва, но сега разбираме, че да, със сигурност ни трябва, и то веднага.
И макар че сме наясно, че маркетинговите стратегии залагат на голяма доза психологическа манипулация, се поддаваме. Все пак сме хора.
Резултатите от мегапотреблението в световен мащаб са забележителни: всяка година в Европейския съюз се изхвърлят над 5 милиона тона текстилни отпадъци от дрехи и обувки. Според данните на Eurostat това се равнява на средно 12 кг. текстилни отпадъци годишно на човек.
Т.нар. бърза мода генерира повече вредни емисии от всички международни полети в рамките на 365 дни, а текстилната индустрия застава на четвърто място по замърсяване след хранителната, строителната и мобилната.
Разбира се, всеки световен проблем намира своето решение в индивидуалния подход на отделния човек към него и в ангажирането на повече хора в концепцията за устойчив начин на живот.
Много от нас изхвърлят боклука си разделно, стараят се по-често да ползват градския транспорт и да оставят личния си автомобил пред вкъщи или намаляват консумацията на месо. Всичко това са правилни стъпки в посока изграждане на един по-чист, по-зелен и по-дишащ свят за поколенията, които ни следват, но има още действия, които можем да предприемем.
Замисляли ли сте се, например, че изборът на банка, в която да държите спестяванията си, също е част от веригата на щадящия природата начин на живот?
Банките оказват сериозно въздействие върху природата и социалната среда с преценките си кой бизнес да финансират и на кой да откажат кредитиране. Финансовите институции инвестират средствата, които депозираме при тях. В този смисъл политиките, които следват, имат ако не пряко, то значително косвено отношение към облика на планетата, а ние, респективно, сме част от тази верига.
Освен, че предлага фиксирана лихва от 1,75% за тригодишен депозит, ПроКредит Банк извежда отговорността и грижата за околната и социалната среда като основни свои приоритети.
ПроКредит Банк е сред най-зелените финансови институции у нас като екологията е залегнала в ценностната ѝ система още преди това да е модерно. През последните 10 години ПроКредит Банк дигитализира процесите си като вече 80% от предлаганите от банката услуги, включително откриването на депозитна сметка, не изисква разходка до банков клон.
Този подход дава резултати - от банката поддържат все по-малко офиси, с което изчисляват, че са спестили 80% от електроенергията, която иначе биха употребили, както и 73% от хартията.
През тези 10 години ПроКредит Банк са намалили със 70% и употребата на горива, тъй като по-голямата част от автопарка на институцията е електрифициран.
Още по-значителният ефект от дейността на банката върху природата обаче идва от решенията за кредитиране.
Повече от 1/3 от всички кредити, които банката отпуска, са в подкрепа на зелената трансформация на отделните граждани или бизнеса. Експертите на ПроКредит Банк следват стриктна методология, по която прецизно подбират проектите, които да финансират.
Според изчисленията ефектът от емисиите чрез финансиране е 3000 пъти по-голям сравнен с икономиите от дейността на самата банка - като поддръжка на офиси и пътуванията на служителите.
"30% от кредитите, които в момента имаме отпуснати са със зелена насоченост. За всеки един кредит правим оценка какво влияние има конкретната фирма върху околната среда, както по отношение на самата инвестиция, която финансираме, така и цялостно на бизнеса. Стимулираме компаниите да правят инвестиции, които са по-щадящи към околната среда, макар и те да не са абсолютно задължителни за дейността им", казва Константин Киров, който отговаря за отдела "Устойчиво развитие" в ПроКредит Банк.
Решенията, които пестят природни ресурси често изискват по-сериозни първоначални разходи, но в дългосрочен план те спестяват средства, както за бизнеса, така и за домакинствата. Пример от ежедневието за това са енергийно ефективните уреди - цената им обикновено е по-висока, но с оглед на годините, през които се ползват, те спестяват сериозни суми от сметките за електроенергия.
Единственият начин да оставим на децата си едно по-прилично място за живеене е да правим осъзнати избори, вместо да се подчиняваме на всеки импулс, който глобалните маркетинг стратегии събуждат у нас. Така можем с чиста съвест да кажем, че и ние сме част от усилията Синята планета да си остане синя. И зелена. Не само с изключване на лампите у дома веднъж годишно.