Едно видео се появи покрай коледните и новогодишни празници на малкия екран и в нюз фийда ни в социалните мрежи. То приковава вниманието с това, че за първи път Мария Бакалова е лице на кампания в България.
Номинираната за "Оскар" българска актриса е в режисьорския стол по време на кастинг, а пред нея се изправят различни персонажи, които явно кандидатстват, но не за роля, а за виза за САЩ. Бакалова ги одобрява, или отхвърля, а в края на видеото тя ни уверява, че не ни е нужен Оскар, за да получим виза за Америка и ни препраща към уеб сайт (VizaAcademy.com), където можем да се подготвим за това как да кандидатстваме за виза за САЩ.
В края на видеото се разбира, че това е кампания на Министерството на външните работи.
Каква е целта?
България, се оказва, е изпълнила почти всички критерии за влизането си в Програмата за безвизово пътуване на САЩ и остава само едно единствено техническо условие, за да пътуваме като останалите граждани на държавите от Европейския съюз без визи до Америка. И това е процентът на отказите за издаване на виза да спаднат под 3%.
В края на 2024 г. и малко преди да стартира кампанията на МВнР, Държавният департамент на САЩ представи данните си за миналата година, от които се разбра, че за България този процент е спаднал до малко над 6% - постижение, което не е малко, като се има предвид, че за 2023 г. процентът е бил почти 12 на сто, и е най-ниското ниво на откази за последните 18 години.
И какво се стремят от външното ни министерство с кампанията си? Да намалят 2 пъти този процент на отказите и да изпълнят условието.
Звучи толкова просто, но така ли е?
Може ли това да се случи?
Пословичният български скептицизъм казва, че няма как да се постигне такава цел с някакви забавни клипове по телевизиите и в социалките. Обаче примерът на северната ни съседка Румъния показва, че това е възможно дори и на Балканите, където подхождаме с недоверие към всякакви послания, особено такива, идващи от държавни институции.
През изминалата година румънското външно министерство проведе мащабна кампания под надслов "Да класираме Румъния", с която стимулира хората да се включат в постигането на същата цел - процентът на отказите на визи да спадне и страната им да бъде включена в Програмата за безвизово пътуване на САЩ. И ето, че това стана факт. Съседите ни вече ще пътуват до Америка без визи.
Ако румънците могат, защо да не можем и ние? И все пак нашият подход е по-различен. Бакалова не ни кара да се състезаваме, или поне не с друг освен със себе си. Кампанията на МВнР ни предоставя цялата нужна информация за това какъв тип виза да изберем, какви са стъпките за кандидатстване, как да подадем документите си, какво да очакваме по време на интервюто и така да се подготвим по-добре и да постигнем по-добър резултат за самите себе си, в конкретния случай - да получим виза и да осъществим планираното си пътуване до Щатите.
Дали този подход ще е печеливш, ще разберем в края на годината, когато от Вашингтон ще обявят данните за 2025-а.
Има ли подводни камъни?
Като във всяка комуникация най-големият риск е да останеш неразбран. И естествено хейтът под постовете на кампанията вече е започнал. Хората питат, защо не се направи кампания, с която да се върнат българите в страната ни и защо се харчат държавни пари, за да стане още по-лесно отпътуването на младежите ни отвъд Атлантика и то даже без виза.
Но малко по-задълбочен преглед на информацията в сайта на кампанията показва, че тя е насочена към хора, които ще пътуват в САЩ с цел туризъм или на някакво бизнес пътуване, и изобщо не касае българите, които искат да отидат да живеят и работят в Щатите.
Изобщо, кампанията разглежда само два типа от неимигрантските визи - бизнес и туристическа B1 и B2, които биха отпаднали ако се присъединим към Програмата за безвизово пътуване на САЩ.
Тоест - тя разяснява на българите, които искат да посетят Америка за кратко (да посетят някоя забележителност, на бизнес преговори, на гости при приятели или роднини) и след това да се върнат, как да се справят с административния процес по получаване на виза.
А всички хейтъри могат да бъдат спокойни - и да попаднем в Програмата на американското правителство за безвизово пътуване, съгражданите ни, които биха искали да работят или живеят в САЩ. пак ще трябва да го направят с определения тип виза, или да спечелят зелена карта от лотарията.
От българското външно министерство даже дебело подчертават, че комуникационните им усилия нямат за цел да рекламират Америка като туристическа дестинация, нито да стимулират българите да си изваждат визи за САЩ, а само да информират тези, които вече планират пътуване до Щатите, за това какъв е процесът за издаване на виза и на какво трябва да обърнат внимание, докато кандидатстват.