Тихата хоум офис тайна на милениълите официално е разкрита. За почти всички е ясно, че доста хора не полагат труд, докато се водят на работа от вкъщи, но проучване в САЩ разкрива мащабите на тенденцията.
До степен, че ако при поколението Z се говори за "тихо напускане", т.е. за нежелание да се посветиш на кариерно израстване, при батковците и каките им милениъли се ражда нов термин - "тиха ваканция".
Точно при поколението, родено в периода от началото на 80-те до средата на 90-те години на миналия век, тихото отсъствие от работа се наблюдава най-често. Или поне това показват резултатите от анкета на консултантската компания The Harris Poll сред 1170 работещи американци.
37% от анкетираните милениъли казват, че са си взели свободно време без да съобщят на началниците си и без официално да са в почивка - преструвайки се, че работят извън офиса.
38 на сто декларират, че са се скатавали като са мърдали мишката на компютъра или лаптопа си, за да излиза, че са онлайн в системата, която компанията им ползва за съобщения - Slack, Teams и т.н.
37% пък признават, че са насрочвали имейл, който да бъде пратен в извънработно време, за да оставят впечатление, че се трудят извънредно.
"Те намират начин да постигнат приличен баланс между работата и личния живот, но това се случва невидимо", коментира Либи Родни от The Harris Poll пред "Си Ен Би Си".
"Не е точно тихо напускане, по-скоро е като тиха ваканция", допълва тя.
"Има огромна култура на заобиколните решения", смята експертът. Това е и разликата между по-младите от поколението Z и милениълите - първите са по-склонни да изричат на глас проблема със заклеймяването на тези, които искат почивка, докато по-възрастното поколение решава нещата тихомълком.
Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.
Вместо да се изправят пред началниците си и да се безпокоят, че ще подразнят шефа си, те просто решават нещата по свой си начин, за да си получат почивката.
Проблемът с неизползвания отпуск е масов - огромната част от наетите в САЩ (78%) казват, че не ползват всичките си почивни дни, като най-много от тях са от по-младите поколения. 75 на сто обаче декларират, че биха искали да можеха да го правят.
Почти половината от хората обясняват, че не си вземат почивните дни, защото чувстват натиска от крайните срокове и на очакванията да бъдат продуктивни.
Освен това повечето се напрягат, ако трябва да молят шефа си за почивка, защото не искат за изглеждат като лентяи.
Интересното е, че повечето от анкетираните работещи от всички възрастови групи са доволни от количеството платен отпуск, което имат.
Именно тези данни карат изследователите да смятат, че проблемът с тихите ваканции и скатавките не е въпрос на политики и регулации, а по-скоро културен феномен.
Според Родни желанието за тихи почивки показва нова форма на тревожност сред работещите, появила се покрай пандемията. Има пропаст между корпоративната култура, която по-младите искат и тази, която по-възрастните им мениджъри продължават да налагат, пояснява тя пред Fortune.
И това определено не е здравословна система и среда за работа.
Масовите скатавки на милениълите са ясен сигнал за това.
Компаниите обаче нямат особен избор и се налага да се откажат от предишния ръководен модел - да изискват присъствие на всички в офиса и да демонстрират по-строго отношение към свободното време и отпуските.
Постепенно двете най-млади поколения ще стават основна част от работната сила и на мениджърите ще им се налага да адаптират работната среда към техните изисквания за по-добър баланс между работа и личен живот. Самите началници ще трябва да се стараят да намаляват напрежението и самите те да си вземат отпуски и да подкрепят подчинените си, които го правят.
Работодателите пък могат да предлагат различни опции като "разпускане" на цялата компания за седмица около големи празници или да изискват от хората да си вземат свободните дни.
---
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.