Не може да не сте чували поне един родител да се оплаква, че децата му са непрекъснато със смартфона или таблета в ръце, а интереса им към технологиите и умните устройства надхвърля разумните граници.
Докато мнозина се притесняват, че младите са вманиачени в технологиите, една друга група не е съгласна и дори въвежда технологиите в час.
Идеята учениците да използват телефоните си и в час се посреща със сериозна доза скептицизъм и въпроси доколко подобен ход ще е ефикасен.
Съвсем отворени към идеята обаче са трима учители от различни училища в страната, които имат директен поглед върху нещата и опит от първа ръка как новите технологии намират място в класната стая.
Те споделиха с нас как са решили да използват в часовете си платформата Smart Classroom и създаденото към нея мобилно приложение Smart Classroom AR с упражнения с добавена реалност, и какви са резултатите от това.
Миглена Велячка е старши учител по информатика в Национална хуманитарна гимназия „Св. св. Кирил и Методий" в Благоевград и преподава на ученици от гимназиалните етапи. Тя може да бъде определена като истински пионер в работата си с платформата Smart Classroom - запознава се с нея още през 2016 г.
Като преподавател по информатика, веднага й прави впечатление колко е гъвкава платформата и какви богати възможности предлага за създаване на дигитални уроци и упражнения. Голямо удобство е, че тя е изцяло на български език и може да се използва на компютър, таблет или телефон. Още по-хубавото е, че не се изискват особени предварителни познания, защото интерфейсът е интуитивен и приятен за работа. Допълнителен плюс е, че материалите могат да бъдат създавани съвместно и споделяни с други учители.
По подобен начин реагира и Валери Тодоров от СУ „Емилиян Станев" във Велико Търново. Той преподава информатика и информационни технологии на гимназисти. През 2018 г. взима участие в лятната академия на Samsung и Образование 5.0 "Growing Talents", на която учениците се състезават с иновативни идеи за прилагане на добавена реалност в различни сфери на живота.
Там срещат екипа на „Infinno" - компанията, разработила приложението Smart Classroom AR, която много впечатлява учениците. Излишно е да казваме, че и Валери Тодоров, и учениците му го използват активно в час.
Никакви съмнения относно приложението Smart Classroom AR не е имала и Габриела Чотова - учител от Американския колеж "Аркус", отново в град Велико Търново. Тя просто не иска да изпусне възможността именно нейните часове да са най-иновативни и вълнуващи за учениците.
Миглена Велячка отбелязва, че освен платформата, използва и мобилното приложение в работата си. Успяла е да запали и свои колеги по различни предмети.
И тримата учители са на мнение, че въвеждането на приложението Smart Classroom AR в техните часове е станало изключително лесно.
Децата пък са във възторг от нововъведението. Габриела Чотова признава, че е имало и няколко скептично настроени ученици, но причината са притесненията им как ще се справят с боравенето с добавена реалност. Упражненията в Smart Classroom AR обаче доста наподобяват игра, а за поколение, свикнало с дигиталните игри, нещата се случват бързо и с лекота.
Няма как да не попитаме учителите за реакциите на родителите - все пак повечето майки и бащи всякак се опитват да ограничат времето на децата си пред екраните.
Може би не са били във възторг, че учениците ще използват технологиите и във времето си за учене. Само че Валери Тодоров е убеден, че на този свят няма родител, който да е недоволен, че техниката се употребява с образователна цел.
По същия начин разсъждава и Габриела Чотова, според която новото поколение ученици са много близо до ИТ-сферата и родителите им са наясно с тенденциите.
А Миглена Велячка успява да убеди родителите, че платформата, както и мобилното приложение не само няма да разсейват учениците и да им пречат, а напротив - ще им създадат повече мотивация за учене.
Именно мотивацията е най-голямото предизвикателство пред съвременния педагог, единодушни са и тримата учители.
Те не се притесняват, че възпитаниците им могат да злоупотребят с устройствата в час - Миглена Велячка отбелязва, че щом нещата се случват под надзора на преподавателя, всичко е под контрол. Валери Тодоров признава, че навсякъде е трудно да задържиш вниманието на учениците, но смарт приложенията за учене като Smart Classroom AR нямат вина за това. Той по-скоро мисли, че има нужда учителите да „догонват" учениците си в технологично отношение.
Валери Тодоров дава пример със собствения си опит - преподава няколко компютърни езика, но има ученици, които се усъвършенстват сами извън учебната програма. Така учителят също научава нови неща.
Тримата педагози виждат ефекта от използването на платформата и приложението и са убедени, че в резултат представянето на учениците им се подобрява.
Габриела Чотова споделя, че освен по-високите оценки, забелязва и че учениците са по-съсредоточени, запомнят по-лесно материала и им е далеч по-интересно. Валери Тодоров вижда и друга положителна тенденция у учениците - преговорите на уроците и самооценката им се получават далеч по-лесно. Въпреки че преподава на гимназисти, той е показвал Smart Classroom AR и на по-малките, които също са въодушевени от приложението.
И тримата признават, че имат колеги, които не са склонни да използват подобни технологични решения в клас. Причините за това са различни. Някои педагози, особено по-възрастните, изпитват затруднение да работят със софтуера, но Габриела Чотова е на мнение, че те просто имат нужда от обучение, за да са сигурни и спокойни в часовете си. Според Валери Тодоров ключът към успешната работа със Smart Classroom AR в час също е предварителната подготовка на учителите за използване на приложението.
Самата платформа търпи развитие и ще разширява възможностите, които предлага.
Учителите и учениците, например, могат да изготвят собствено портфолио в нея. А с помощта на най-новия модул Smart CreatAR учителите имат уникалната възможност да създават сами упражнения с добавена реалност, които да споделят в приложението Smart Classroom AR.