Година след смъртта на Стив Джобс, Apple продължава полета си по траекторията, начертана от основателя на компанията. Нейните продукти попадат във все повече ръце, докато "ябълките" правят обичайните леки промени и обичайните си малки издънки.
През последната година акциите на Apple повишиха стойността си с почти 80% до 671 долара след представянето на iPhone 5. Въпреки 5-те милиона продадени бройки в първите три дни на пазара, някои анализатори са разочаровани от поръчките на устройството.
Какво се промени за тези 12 месеца?
1. Apple започна да се държи по-добре с акционерите си.
Според много анализатори, Стив Джобс се е престаравал в желанието си да трупа пари вътре в компанията заради катастрофалната ситуация, в която е заварил Apple при завръщането си през 1997 г. Тогава "ябълките" губеха повече пари, отколкото могат да печелят. Тим Кук промени това и за последната четвърт от годината е предвиден дивидент в размер на 2,65 долара за една акция.
2. Apple вече не мисли за "следващото голямо нещо".
Анализаторите отбелязват, че компанията насочва повече усилия към дистрибуцията на своята продукция и снабдяването на производството. Това става за сметка на непрестанното търсене на нови пазарни ниши, които са важни, но и недостатъчни, за да може една толкова голяма компания да върви напред. "Компанията трябва да управлява растежа си ефективно", коментира технологичният експерт Бил Крехър.
3. Финансовите резултати предлагат и изненади.
През последните години от управлението на Джобс, Apple подобряваше резултатите си през всяка четвърт. Бил Крехър посочва, че през тази година тенденцията вече не е такава и доходите на компанията са станали по-силно зависими от пускането на пазара на даден продукт. Така, например, резултатите за третата четвърт бяха по-слаби от очакваното заради предстоящото излизане на iPhone
Анализаторът подчертава, че Apple все още се представя по-добре от общите очаквания, но вече не може така лесно да се предположи какво ще бъде търсенето.
4. Макроикономически въпроси.
Това е проблем за целия бизнес: Европа е много по-слаба, отколкото преди години, даже китайската икономика показва признаци на забавяне. Натискът по отношение на заплатите на работниците във фабриките, както и условията на труд в тях се отразяват сериозно на Apple, особено предвид скандалите с нейни подизпълнители в Китай.
Какво не се промени?
1. Apple все така контролират агресивно своите продукти и своята екосистема.
Макар и да се превърна в малка катастрофа, вграждането на собствена навигационна програма в iPhone 5 е една от най-смелите стъпки на Apple до този момент. Целта е ясна - да бъде "изгонен" Google от устройствата на компанията.
Слабите оценки на новото приложение принудиха Тим Кук лично да се извини и да предложи на потребителите да използват други програми, докато Apple отстранят проблемите на своя софтуер. Въпреки това, анализаторите смятат, че самото създаване на приложението е ясен знак, че се върви към пълна интеграция на основните услуги в смартфоните и таблетите на Apple, като е само въпрос на време това да бъде постигнато и технически.
2. "Ябълките" продължават да създават това, което другите наричат "късмет".
Чрез новите пазари като този в Китай и бизнес потребителите Apple продължава да се възползва възможно най-ефективно от новите тенденции в мобилните комуникации. Така все по-разпространена става практиката служителите да използват собствените си устройства в бизнес среда, вместо служебни смартфони Blackberry или подобни
Apple предлагат по-добро потребителско изживяване и практически същата функционалност в момент, когато прекарваме все по-малко време пред големите си настолни компютри. Тази тенденция на "отдалечаване" ще се запази и през следващите години. Това е само и единствено плюс за Apple.