Когато човек погледне към Too Hot To Handle - новото хитово риалити шоу на Netflix, ситуацията изглежда повече от обичайна.... за риалити шоу.
Продуцентите са събрали 10 млади момчета и момичета (изключително сексапилни и не блестящо интелигентни) в красива вила на тропически остров, заобиколени от лукс и изкушения. Иначе казано типичната картина за риалити за запознанства в стила на хитовия британски формат Love Island.
Разликата тук е, че на тези прекрасно изглеждащи млади хора е забранено да имат каквито и да е сексуални взаимоотношения.
Забранени са сексът във всякакъв вид, докосването на интимните места, и дори целувките и мастурбацията. Участниците го приемат наистина тежко. За спазването на правилата се грижи виртуалният асистент Лана (изкуствен интелект от рода на "Алекса"), която събира всякаква информация за участниците посредством разположени камери и микрофони навсякъде из вилата.
Междувременно всяко нарушение се наказва с глоби, които намаляват крайния награден фонд от 100 хил. долара.
Самото шоу претендира, че събраните участници имат сериозен проблем с обвързването, който форматът ще се опита да излекува. Лишавайки ги от физическа интимност продуцентите твърдят, че насърчават развиването на емоционална зрялост и изграждане на истински и трайни взаимоотношения. С други думи - нещо като група за зависими от секса, но разположена на възможно най-изкушаващото място сред възможно най-изкушаващите хора... в името на забавлението на обикновения зрител.
И макар риалити формата да е пълен с уроци по емоционално съзряване, водени от различни гурута и експерти, на практика всичко се прави за шоуто.
Междувеременно глас зад кадър саркастично коментира случващото се и откровено се присмива както на участниците, така и на самия формат. Като едно истинско риалити от такъв тип, Too Hot To Handle разчита на това, че правилата няма да се спазват, а ще се създава доволно количество сеир.
Шоуто е показателно за една развиваща се в момента стратегия на Netflix за бъдещето на платформата - смело прицелване в подобни риалити формати, които да привличат зрители и нови абонаменти.
Макар отношението към точно този тип развлечение никога да не е било възприемано масово като нещо класно или смислено, масово зрителите обичат да гледат как някой друг се излага по телевизията (или в стрийминг платформата тук). Само дни след пускането си в платформата, Too Hot To Handle вече е най-гледаното нещо в Netflix за България.
Шоуто следва успеха на Tiger King - откачената документална риалити поредица за собствениците на тигри в Америка и скритата война между тях.
Друго шоу, предизвикало хит преди това е The Circle - американска версия на британското шоу, в което малка група хора бива затворена в една сграда - всеки в собствен луксозен малък апартамент - като единствената комуникация, която се допуска за участниците, се осъществява през специална социална мрежа. Междувременно на всеки няколко дни участниците гласуват за това кой да се превърне в инфлуенсър на социалната мрежа.
В случая обаче, както и в реалността, не всеки в социалната мрежа е този, за когото се представя. Така един ще използва снимките на гаджето си, за да се покаже като най-популярен, друга участничка ще бъде най-добрата си приятелка и т.н., докато в един момент участниците не могат да преценят кой е истински и кой е измамник. Разбира се, подборът на играчите е повече от колоритен.
Цялата тази игра на измама и стратегии може да бъде учудващо интересна и увлекателна, показвайки интересни и не особено ласкави страни на човешката същност. Разбира се, официалната идея на шоуто е да се покаже, че 1) Не можеш да съдиш за книгата по корицата ѝ; и 2) социалните мрежи са опасно място, където човек лесно може да бъде излъган и затова трябва да бъдем бдителни.
Отвъд това остава единствено забавлението от това да воайорстваш в чуждия живот дори и за кратък период от време, обилно изваден от обичаен контекст и редактиран умело от хора, които знаят каква история искат да разкажат.
И това действа. Не случайно риалити форматите са толкова популярни по цял свят, а Big Brother е такъв мастодонт в глобален мащаб - име, което всеки от нас знае и то не покрай романа на Джордж Оруел.
Затова и Netflix в момента се прицелва в тази ниша. Компанията продължава да има изключително богато филмово и сериално съдържание в библиотеките си, а почти всяка седмица в платформата се появява по някое ново собствено шоу, което да държи зрителите в развлечение.
Безспорно е обаче, че голяма част от тези сериали на Netflix са правени, просто за да има - без дълбочина и сериозно влагане на средства и усилия. Междувременно конкуренцията в бранша се увеличава с всяка изминала година, като конкуренцията в лицето на HBO, Amazon Prime, Hulu, Apple TV+ и Disney + вече залага на огромни продукции, които да убедят зрителите, че именно техния продукт си заслужава най-много.
На фона на това Netflix трябва да търси нови и нови начини да убеди потребителите си, че тяхната платформа все още си заслужава да бъде предпочитаният избор а развлечение.
И това става както с инвестицията на сериозни филми като "Ирландецът" и "Брачна история", така и с развиване на богата гама от сериали, така и с гледане за нови ниши, които другите все още не са заели.
И това става, както с произвеждането на сладникави филми и сериали в стила на Hallmark (особено по Коледа), така и с фокусиране върху печелившия, но не особено престижен жанр на риалити форматите.
Затова и в момента в тази графа Netflix добавя все повече и повече предавания. Ако допреди известно време те бяха по-скоро рядкост и изключение, сега бърз преглед показва, че платформата разполага със свое модно риалити, готварско риалити, шоу за намиране на жилища, както и перлата в короната - риалитата за социални експерименти.
Тук попадат както Too Hot To Handle и The Circle, споменати по-горе, така и шоу като Back With The Ex (показващо дали разделили се вече двойки могат да изгладят отношенията си) или Love Is Blind.
При второто участниците, търсещи любов, трябва да я намерят само с разговори, но без да виждат потенциалната си половинка. А след няколко дни разговори "на сляпо" трябва да изберат партньор... с когото да се сгодят на момента, а в последствие и да се венчаят (отново пред камера).
В голямата си част тези предавания вече са одобрени за втори сезон, а по всичко личи, че Netflix иска да се развива в тази посока и да показва нови и нови формати.
На фона на жестоката конкуренция между стрийминг платформите именно това може да се окаже решаващият коз за оцеляването и просперирането на онлайн гиганта.