Откровението на Ума Търман – за насилието, Уайнстийн и Тарантино

Творческият триъгълник Ума Търман-Куентин Тарантино-Харви Уайнстийн стои в основата на две от най-запомнящите се филмови заглавия за последните три десетилетия - „Криминале“ (1994 г.) и „Убий Бил“ (2003 и 2004 г.). Но отвъд готовия продукт и неговото място в историята на киното, отношенията между актрисата, режисьора и продуцента имат и своята мрачна страна.

Търман намекна за това още през ноември миналата година. Бяха и нужни още няколко месеца обаче, за да намери сили да разкаже цялата история.

История, която включва личните й неприятни изживявания с обявения за може би най-опасен сексуален хищник в Холивуд Уайнстийн, и сривът в отношенията й с Тарантино след катастрофа, която за малко да я остави инвалид.

Актрисата, която, изглежда, вече се чувства по-спокойна да говори по темата, разкри подробностите в интервю за The New York Times. От него стана ясно, че е била изнасилена, била е жертва на сексуални атаки, а накрая се е озовала и в смачкан автомобил заради изискванията на един може би твърде краен режисьор, когото е считала за свой приятел.

Основните „злодеи“ в нейния разказ са двама – Куентин Тарантино и Харви Уайнстийн. И докато първият до момента не дава никакъв коментар относно твърденията как е плюл в лицето й и я е душил с верига по време на снимки, то говорител за Уайнстийн заяви, че клиентът му обмисля дали да заведе дело срещу актрисата.

“Добре дошла“ в света на киното

Първият сблъсък на Търман с мъже-насилници е отпреди познанството й с Уайнстийн. Тя разказва, че когато е била едва на 16 години, е живеела в малък апартамент в Манхатън. Правила е първите си крачки във филмовата си кариера. Една вечер се озовала в клуб, където срещнала актьор, по-възрастен от нея с около 20 години. Търман разказва, че по-късно, когато отишли в дома му, той я е насилил.

„Бях отстъпчива. Опитах се да кажа „не“, плаках, направих всичко, което можах. Той ми каза, че вратата е заключена, но аз така и не отидох, за да опитам да я отворя“, споделя актрисата. „Когато се прибрах, стоях пред огледалото и гледах ръцете си. Бях им толкова бясна, че не са окървавени или насинени“, обяснява тя. Според нея подобно изживяване ти се отразява по един или друг начин. При нея я е направило по-малко отстъпчива.

Запознай се с Харви

Търман се запознава с продуцента Харви Уайнстийн и първата му съпруга Ийв след излизането на филма „Криминале“. По това време Харви и брат му Боб са начело на компанията „Мирамакс“ (Miramax), което разпространява филма на режисьора Куентин Тарантино.

Актрисата е опознала Уайнстийн добре. Във времето, което прекарвали заедно, той й говорил за други проекти и правел комплименти на начина, по който мисли. „Това вероятно ме накара да пренебрегна предупредителните знаци. Той беше моят шампион. Никога не съм била глезеница на някое студио. Той държеше в ръцете си тези филми и режисьори, които бяха подходящи за мен“, спомня си актрисата.

Нещата са излезли извън контрол по време на среща в хотелската стая на Уайнстийн в Париж. Двамата са се карали заради сценарий на филм, когато изведнъж халатът на продуцента се е озовал на пода.

„Не се почувствах застрашена. Спомням си, че той беше много особен. Като смахнат, ексцентричен чичо“, разказва Търман за случая.

Уайнстийн й е казал да го последва по един коридор, за да могат да продължат да говорят. Така са се озовали в сауна. Актрисата е била облечена изцяло с черна кожа – ботуши, панталони, яке. Обяснимо, било й е твърде горещо. Казала е на Уайнстийн: „Това е нелепо, какво правиш?“. Той от своя страна се е изнервил, ядосал и в крайна сметка излязъл от сауната.

Не след дълго се стига до първата „атака“, както Търман я определя. Това се е случило в апартамента на продуцента в хотел „Савой“ в Лондон. Докато били там, Уайнстийн я е бутнал на пода, опитал се е да се качи върху нея и да свали собствените си дрехи.

„Правеше най-различни неприятни неща. Но така и не използва достатъчно сила, че да ме насили“, разказва Търман. Тя се е извивала „като гущер“, за да поеме контрол над положението.

По това време е била отседнала в дома на своята приятелка Илона Хърман – дългогодишен гримьор на Робърт де Ниро. В деня след инцидента в дома на Хърман е пристигнал огромен букет жълти рози. „Отворих картичката сякаш е използван памперс, а вътре пишеше „Имаш отлични инстинкти““, спомня си актрисата.

След този случай асистентите на Уайнстийн са започнали отново да й звънят с оправданието, че искат да обсъдят с нея филмови проекти. Тогава Търман решава, че може да се изправи лице в лице с продуцента, за да изяснят ситуацията. Взела е приятелката си Хърман със себе си и е поискала от асистентите Уайнстийн да се срещне с тях в бара на хотела му.

Асистентите обаче са имали своя специално подготвена „хореография“, за да привличат актриси в мрежите му. Те са започнали да указват своя натиск върху Търман. Дали са телефона на продуцента, който отново е казал, че се е получило недоразумение. Започнал е да говори как двамата с Ума имат „много общи проекти“.

В крайна сметка тя се е съгласила да отиде в стаята му, докато Хърман е чакала на канапе до асансьорите. След като асистентите бързо се изпарили, Търман предупредила Уайнстийн: „Ако направиш на други това, което причини на мен, ще изгубиш кариерата, репутацията и семейството си. Обещавам ти“. По думите й това е последното, което си спомня за инцидента днес.

Чрез свой представител Уайнстийн, който е на терапия в Аризона, се съгласява пред The New York Times, че „е възможно тя да е казала това“.

В онзи ден Илона Хърман е започнала да се изнервя, когато вратите на асансьора най-накрая се отварят и Търман излиза - разчорлена, притеснена и гледаща отнесено. „Тя беше напълно извън контрол. Набутах я в едно такси и отидохме у нас. Буквално се тресеше“, спомня си Хърман. Когато актрисата може да говори отново, казва, че Уайнстийн е заплашил да разруши кариерата й.

Отново чрез своите представители самият Уайнстийн отрича да е отправял подобни заплахи. Казва, че я е смятал за „брилянтна актриса“. Той признава, че е имало подобни срещи, но обяснява, че до случилото се в сауната в Париж двамата са имали „флиртуващи и забавни работни отношения“.

„Г-н Уайнстийн признава, че е подходил сексуално към г-ца Търман в Англия, след като погрешно е разчел сигналите, които тя е отправила към него в Париж. Той незабавно се е извинил“, казва се в официалния отговор.

След този случай Търман възприема Уайнстийн за свой враг, въпреки че е по средата на работата върху няколко филмови проекта с неговата компания Miramax. Работните им отношения продължават, но са възможно най-студени. Актрисата обяснява, че е можела да търпи продуцента, когато наоколо е имало други хора. Освен това тогава решила, че е „остаряла“ и вече е извън възрастовата група, към която той има интерес.

В отговор на запитванията на Times за коментар относно разкритията на Търман, Уайнстийн изпраща и 6 снимки, правени на премиери и партита през годините, на които той и актрисата изглеждат близки.

Приятелят и режисьор, който е отишъл твърде далеч

Случилото се обаче има последствия за отношенията на Търман и с друго популярно лице в Холивуд – режисьора и сценарист Куентин Тарантино, който в голяма степен има ключова роля за нейния успех в киноиндустрията.

На вечеря по време на филмовия фестивал в Кан през 2001-а Тарантино е забелязал отношението на актрисата към Уайнстийн. Това е било проблем, тъй като тримата е трябвало да работят заедно по „Убий Бил“. Търман разказва, че е напомнила на Тарантино за инцидента в хотел „Савой“, за който вече му била разказала.

Първият път режисьорът не бил обърнал особено внимание, но когато тя му казала отново, той решил да потърси отговори от Уайнстийн.

По-късно Уайнстийн се е приближил до нея и й казал, че се чувства наранен и изненадан от нейните обвинения. В отговор тя му е припомнила случилото се в Лондон. „В един момент, очите му се промениха и агресията му беше заменена със срам“, разказва Търман.

Уайнстийн й е предложил извинение. Години по-късно той потвърждава това пред Times, което кара Търман да отбележи, че „терапията му изглежда работи“.

Но въпреки всичко в отношенията на актрисата с Тарантино вече е имало проблеми. Най-сериозно това проличава на снимачната площадка на „Убий Бил“. До края на изтощителните деветмесечни снимки на двете части на филма са оставали едва 4 дни, когато Търман е била помолена да направи нещо рисково.

Става дума за сцена, в която героинята й управлява автомобил. От актрисата са поискали наистина да шофира колата.

Член на екипа обаче й казва, че автомобилът може да не работи добре. Колата е ремонтирана и ръчните скорости са сменени с автоматични. По думите на Търман, тя настоятелно е обяснила, че не се чувства спокойна да управлява колата и предпочита каскадьор да го направи.

Продуцентите от своя страна казват, че не си спомнят възраженията й.

Кадър от сцената, за която Търман твърди, че не е искала да заснема сама. Снимка: YouTube

Тарантино е отишъл в караваната й и не искал „да чува „не““. Бил е бесен, защото заради нея са щели да изгубят много време. Тя обаче е била уплашена. Режисьорът й е гарантирал, че колата е наред, а пътят е равен. Убедил я да направи каскадата и я инструктирал да кара с около 65 км/ч, иначе косата й нямало да се „развее по правилния начин“ и щял да я накара да го направи отново.

„Но това, в което бях, беше кутия на смъртта. Седалката не беше застопорена правилно. Пътят беше черен и не беше прав“, спомня си Търман.

Стига се до катастрофа. На кадрите, които Търман е получила след 15 години настояване от нейна страна, се вижда как актрисата се бори с автомобила, който излиза извън пътя и се забива в дърво. Членове на екипа идват и я вадят от разбитото возило. На кадрите Търман се усмихва леко, когато разбира, че може да стои изправена за кратко.

„Воланът беше до корема ми, а краката ми бяха под мен. Чувствах болка и си помислих „Боже, никога няма да ходя отново“, спомня си актрисата. Тя се е върнала от болницата на снимачната площадка с шина на врата, наранени колене, подутина на главата и сътресение.

Последвал е голям скандал с Тарантино. Тя го е обвинила, че се е опитал да я убие. Той бил гневен, защото не бил на същото мнение.

Тогавашният й съпруг Итън Хоук е дошъл на снимачната площадка, за да е до нея, и сам е конфронтирал режисьора. Казал му, че е „предал Ума като режисьор и приятел“. Хоук разказва, че Тарантино е бил разстроен и е поискал прошка от него.

По-интересното е какво се случва след това. Актрисата е поискала да види записите от инцидента. Имало я е и идеята да заведе дело. По думите на Търман, от Miramax обаче са й предложили да й покажат записите, но само ако актрисата подпише документ, с който един вид си гарантират, че тя няма как да ги държи отговорни за „бъдещите й болка и страдания“. Тя е отказала.

Раздорът с Тарантино е продължил години след това, макар че им се е налагало да промотират филмите заедно. Стигнало се е дори до скандал в ресторант в Ню Йорк през 2004-а, когато са си крещяли в лицата, защото той не й е позволявал да види записите от катастрофата.

Години след инцидента, вдъхновена от реакциите срещу насилието над жени, Търман разказва, че е предала резултатите от своите собствени проучвания на полицията и засилила натиска върху Тарантино, за да получи записа от катастрофата. 15 години след случилото се той и го дал.

„Не, че сега има значение с перманентно наранения ми врат и прецаканите ми колене“, отсича тя.

Това обаче не е единственият й неприятен спомен от работата с Тарантино по „Убий Бил“. Актрисата твърди, че по време на снимките на филма, режисьорът сам е изпълнил някой от най-садистичните изстъпления върху нея.

Изплюл се е върху лицето й в сцената, в която на екран се вижда, че Майкъл Медсън прави това. Също така я е душил с верига в онзи момент от филма, в който на екран това прави тийнейджър на име Гого.


Макар да разказва за неприятни изживявания и скандали с Тарантино, Търман през годините се е усмихвала пред камерите на публични събития с него. В случая - прожекция на "Джанго без окови" през 2012-а. Снимка: Getty

Тя определя случаят с автомобила и катастрофата като „подъл удар“. Обяснява, че е виждала добрите страни на работата с Тарантино, макар повечето от нещата, които е позволила да й се случат и в които е участвала, да са били като „ужасен бой в калта с ядосан брат“. Но поне е можела да каже нещо по въпроса и не се е чувствала унизена от нищо. До самата катастрофа.

Тарантино от своя страна не отговоря на запитванията за коментар на нейния разказ.

„Лично на мен ми отне 47 години да спра да наричам хората, които са зли към мен „влюбени“ в мен. Отне ми много време, защото мисля, че малките момичета са предразположени да вярват, че жестокостта и любовта имат някаква връзка. Това е част от онази ера, от която трябва да се измъкнем“, казва в заключение Търман.

Новините

Най-четените