Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да бъдеш или да не бъдеш... с бяла кожа

Западът мрази козметиката за избелване, но Азия е влюбена в нея Снимка: iStock
Западът мрази козметиката за избелване, но Азия е влюбена в нея

Поредният сблъсък между Изтока и Запада стана не къде да е, а на полето на козметичната индустрия.

В Европа и САЩ редица брандове спешно сменят логата си или изтеглят стоки с неподходящи наименования, за да не предизвикат излишни обвинения в расизъм. Азия обаче има свои традиции и порядки, които се ръководят от техни собствени разбирания за добро, лошо, красиво и грозно.

Така в последната седмица се стига до интересен казус - големи козметични брандове изтеглят от пазара кремове за избелване на кожата, а азиатците протестират, че това нарушава правата им.

Споровете доколко е уместно да се продават козметични продукти, които правят кожата по-светла, не са от вчера.

Бионсе, която стотици жени (че и мъже) имат за свой идол, неведнъж е била обект на критики, че през годините кожата ѝ става все по-бяла и по-бяла и че има видима разлика от ерата на Destiny's Child и сега. Супермоделът и телевизионна водеща Тайра Банкс също се сблъсква с обвинения, че цветът на кожата ѝ е променен към по-светъл и че това е обида към цветнокожите като нея.

Сега, след смъртта на чернокожия Джордж Флойд, темата отново става актуална. Актрисата Приянка Чопра например беше нападната в социалните мрежи заради участието ѝ в реклама на крем за избелване на кожата, а в платформите и форумите се появи нов хаштаг - #AllColorsAreBeautiful ("Всички цветове са красиви").

Според потребителите популярни личности и големи козметични брандове оказват натиск върху хората с "неправилен" цвят и ги карат да променят идентичността си, само за да отговорят на негласни стандарти за красота като това да имаш светла и гладка кожа. Ясно е, че след масовите протести срещу расизма в САЩ и Западна Европа идеята, че красивата кожа задължително е бялата кожа, е крайно неприемлива.

Този път козметичните компании не изчакаха да се разрази наистина сериозен скандал и започнаха бързо да спират от продажби свои продукти за избелване на кожата.

Сред брандовете, които оповестиха, че изтеглят такива кремове, са Garnier, Johnson & Johnson и Neutrogina - все популярни имена в разкрасителната индустрия.

От Johnson & Johnson обявиха, че изцяло спират производството на линията продукти, които спомагат за изсветляването на кожата и те няма да се произвеждат повече. Други стоки със същата марка ще преминат през ребрандиране, което да отразява, че те са за борба с несъвършенствата по кожата, а не за избелването ѝ, за да не се разбират двусмислено наименованията им.

"Здравата кожа е красива кожа, независимо от цвета", казват в заключение от козметичната компания.

Под подобен натиск се оказа и гигантът Unilever, който притежава Dove, Noxzema и Fair&Lovely, като последният бранд е специализиран в производството и продажбата на избелващи кремове. Петиция в сайта Change.org настоява всички продукти, които по някакъв начин могат да променят тена на кожата, да бъдат незабавно спрени от продажба, защото подтикват към расизъм.

"Тези продукти са основани на и печелят от расизъм и насаждат анти-чернокожи настроения", се посочва в онлайн подписката, според която въпросният расизъм ежедневно засяга милиони души по света. Петицията завършва с изявлението, че трябва да се сложи край на тази "расова война" и изтеглянето на избелващи кремове от щандовете е добро начало.

Не така мислят обаче потребителите в Азия, за които избелването на кожата е истински ритуал.

Всяка година се продават над 6200 тона продукти за изсветляване на тена и по-голямата част от това количество отива за азиатските пазари. Конкуренцията в бранша е изключително сериозна и марките се надпреварват да измислят примамливи реклами, докато в същото време сериозен брой азиатци са буквално обсебени от идеята да имат възможно най-бледа кожа.

Стига се до леко абсурдни ситуации, в които инфлуенсъри рекламират избелващи продукти в социалните мрежи, като на снимките "преди-и-след" кожата им изглежда мъртвешки бледа и изтънена. Схващанията, че кожата е красива, когато е възможно най-бяла, карат мнозина да отбягват слънцето като вампири и да не си подават носа, ако навън пече по-интензивно.

Част от този култ към порцелановата кожа е и козметичната индустрия, чиито чудеса спомагат за избелване и изглаждане на тена. По данни на Световната здравна организация поне 40 на сто от жените в Китай, Южна Корея, Филипините и Малайзия използват продукти за изсветляване на тена редовно. В тези държави бялата кожа е символ на красота и аристократизъм, докато тъмният тен се свързва с бедността.

Затова и опитите разкрасителните продукти за изсветляване на кожата да бъдат спрени от продажба навсякъде, включително и в Азия, предизвика огромна вълна на недоволство.

Азиатците са убедени, че имат правото само да решават как да изглежда кожата им, дори и това да включва избелване.

В популярните социални мрежи, както и в платформи като Weibo валят коментари как западните компании лицемерно се правят, че се борят с расизма, докато спирането на сериите за по-светла кожа е дискриминация в чист вид и сексизъм срещу азиатските жени, които са най-активните потребители на такива помади.

"Нашите права като етническа група са погазени", пише потребител в Twitter, чийто профил показва, че живее в Хонконг. Друг казва кратко, но категорично, че "моето тяло си е мой избор" и допълва, че ако купувачите трябва да имат пълното право да си вземат избелващ крем, ако това е тяхното решение.

А на козметичната индустрия остава тежката задача да намери начин да лавира между настояванията на Запада спорни продукти да бъдат изцяло заличени от каталозите и искането на определен сегмент потребители да използват каквото решат, за да поддържат самочувствието и кожата си в определен вид.

Така дилемата "Да продаваш или да не продаваш продукти за по-бяла кожа" действително придобива хамлетовски размери.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените