Следващите шест месеца при всички положения ще бъдат особено важни за Европейския съюз. За пореден път ще бъде тествано европейското единство на фона на постпандемична криза, войната в Украйна и конфликта с Русия, довели до влошаваща се икономическа ситуация навсякъде.
Всичко това означава и едно много сериозно изпитание за Чехия, чието председателство на Съвета на ЕС ще трябва да поеме тежката задача да се бори с предизвикателствата.
Преди две седмици премиерът Петер Фиала представи програмата, по която в следващите 6 месеца ще се работи с мотото "Европа като задача: преосмисляне, възстановяване, утвърждаване на властта."
Слоганът е вдъхновен от покойния писател и президент на Чехия Вацлав Хавел и има за цел да символизира новата глава в историята на Европа, открита след нахлуването на Русия в Украйна.
"Можем да кажем, че светът няма да бъде същият след руската агресия", каза Фиала. "Искаме да имаме активна роля и да пренапишем бъдещето на Европа."
По думите му войната е разклатила "сигурността" на континента, разкрила е "уязвимостите" му и "фундаментално" е променила неговата архитектура на сигурност, като ЕС трябва да се справи с тези предизвикателства по "активен начин", а не като наблюдател, разчитащ на други велики сили.
Тук на преден план излизат всички проблеми, свързани с необходимостта от намаляване на зависимостта от руските изкопаеми горива и минимизиране на щетите в хода на този процес, набиране на средства за следвоенното възстановяване на Украйна, укрепване на нарушените вериги за доставки, както и справяне с бежанската криза. Към момента на територията на ЕС има регистрирани над 3,6 милиона украински бежанци, по данни на ООН.
С толкова много належащи въпроси чешкото председателство няма как да бъде нещо друго освен начин за бързо справяне с криза и трудно ще може да се фокусира върху дългосрочни законодателства.
В този смисъл като основен акцент в програмата влизат някои конкретни мерки като осигуряване на пари за възстановяването и отбраната на Украйна, "използвайки всички инструменти и програми на ЕС."
Правителството в Прага иска да се увери, че подкрепата за Украйна е устойчива, като "в същото време поддържаме нашите икономики работещи."
Какъв обаче е механизмът, за да се случи всичко това?
Така нареченото Председателство е пряко отговорно за дейността и задаването на дневен ред за работата на Съвета на Европейския съюз (Съвета на министрите), който действа като единия от двата органа със законодателни правомощия, наред с Европейския парламент.
Председателстващата държава определя дневния ред на министерските срещи, действа като посредник по време на преговори и представлява позицията, договорена от ресорните министри на 27-те държави пред Европейската комисия и Европейския парламент.
Самото председателство се осъществява на ротационен принцип сред държавите-членки, като с оглед последователността в изпълнението и налагането на политики, председателствата се групират в "тройки". Тази система работи от 2009 г. насам и гарантира, че държавите ще поставят дългосрочни цели и ще подготвят общ дневен ред за период от 18 месеца.
Така в момента Чехия ще поеме щафетата от Франция, а от 1 януари 2023 г. ще застъпи Швеция. България също мина по този път през 2018 г., като тогава ние работихме заедно с председателствата на Естония и Австрия.
Сега обаче международната ситуация изглежда значително по-сложна в сравнение с тогава. Чехите ще трябва да продължат усилията на Франция, през чието председателство Украйна и Молдова получиха статути на кандидати за членство в ЕС.
Грузия все още няма такъв, така че това също ще бъде един важен въпрос през следващите 6 месеца, заедно с проблема на българското вето срещу Северна Македония. Франция даде своето предложение за преговорна рамка между София и Скопие, което бе прието у нас. В момента топката е в македонското поле, а задачата на Чехия ще бъде да укрепи процеса.
Прага има намерение да даде тласък и на REPower EU - амбициозната пътна карта на Европейската комисия за диверсификация от руските горива, основният източник на приходи за Кремъл.
Планът ще струва повече от 210 милиарда евро и повечето от парите ще бъдат насочени към възобновяеми източници и мерки за енергийна ефективност, въпреки че близо 12 милиарда са предназначени за диверсификация на доставчиците на газ и обновяване на петролните системи.
Устойчивостта на икономиката на ЕС също ще бъде на видно място в дневния ред. Прага иска да насърчи конкурентоспособността на блока в стратегически сектори, като производството на микрочипове, и да укрепи веригите за доставка на храни, които са застрашени от продължаващата война.
Що се отнася до отбраната, чехите се целят към увеличение на способностите на ЕС за борба с кибератаките, дезинформацията и чуждата намеса, като същевременно подкрепят прилагането на Стратегическия компас - дългосрочната стратегия на Съюза за неговата външна политика и политика на сигурност.
Въпросът обаче е доколко правителство на Петър Фиала има възможност да се ангажира с всичко и да работи ефективно.
Той е начело на коалиционен кабинет с министри от пет различни партии, която може да се каже, че е проевропейска, но идеологически е доста разнообразна и включва либерали, консерватори, националисти и представители на Пиратската партия.
В Европейския парламент членовете на правителството са част от Зелените, дясноцентристката Европейска народна партия и Партията на европейските консерватори и реформисти (ПЕКР).
При подобна разнородна обстановка няма как да няма сериозно напрежение и скандали.
Преди по-малко от две седмици министърът на образованието (от втората по-големина партия в управленската коалиция) Петер Газдик подаде оставка, тъй като името му се замеси в корупционен скандал, който избухна след ареста на неговия съпартиец и заместник-кмет на Прага - Петер Хлебушек.
От своя страна премиерът Фиала също е изправен пред немалко вътрешнопартийни проблеми.
"Премиерът е проевропейски настроен, но идва от партия, където все още има много влиятелни евроскептици", коментира пред Politico професор Петер Юст от Карловия университет в Прага. "Фиала трябва да балансира - не между партиите на коалиционните партньори - а вътре в собствената си партия."
Това само по себе си би могло да създаде сериозни противоречия относно изпълнението на приоритетите по време на президентството.