"Ако бях президент на добрите стари Щати, щях да превърна църквите в стриптийз клубове и да гледам как целият свят се моли"
Така започва парчето "If I Was President" на Кид Рок - както е по-известен 46-годишният Робърт Джеймс Ричи. Доскоро това беше единствената допирна точка на музиканта с политиката, ако не броим подкрепата му за Мит Ромни и Доналд Тръмп.
През юли обаче започнаха да циркулират слухове, че Кид Рок възнамерява да се включи лично в изборите за попълване на 1/3 от местата в Сената на САЩ - като кандидат на Републиканската партия от родния си щат Мичиган.
Вотът за Сената ще се проведе през ноември 2018 г. и ще е първият политически тест за Републиканците след избирането на Доналд Тръмп за президент.
Кид Рок все още не е потвърдил или отрекъл официално спекулациите за внезапния му интерес към политическа кариера. Междувременно обаче се появи интригуващо социологическо проучване, което твърдеше, че рок-музикантът не просто е одобряван от електората в Мичиган, а изпреварва с 4% досегашния сенатор Деби Стабъноу от Демократическата партия. В момента Стабъноу довършва третия си пореден мандат и се явява на изборите за четвърти.
Данните от проучването, проведено от току-що създадената социологическа агенция "Делфи Аналитика", са тотална изненада за всички политически наблюдатели и дори за гласоподавателите на Републиканците.
В същото време - изследването получава обилно отразяване в крайно-десни и консервативни медии.
Изследването има един сериозен проблем. Твърде вероятно е да се окаже, че е подправено, твърди анализаторът Хари Ентън от FiveThirtyEight.
"Делфи Аналитика" не е компания за социологически проучвания по нито един от традиционните критерии на бизнеса, посочва Ентън. Не е съвсем сигурно дали изобщо са провели анкетата така, както твърдят в информационните си материали.
Все повече от социологическите проучвания се пренасят от лични интервюта към онлайн-анкети: това снижава значително разходите за провеждането им, но поставя под съмнение както автентичността на резултатите, така и професионализма и целите на авторите им.
Първият съмнителен факт около "Делфи Аналитика" е свързан с това, че сайтът на компанията се появява на 6 юли - по-малко от три седмици преди да обяви, че Кид Рок е фаворит на избирателите в Мичиган с 30% пред Стабъноу с 26 на сто. Според изследването - 44% от запитаните са "предпочели да не отговарят".
Сайтът й е регистриран през Domains By Proxy - услуга, която пази в тайна имената на собствениците на домейни.
Ентън прави опит да се свърже със служители на компанията, като изпраща съобщение до единственият мейл-адрес за контакт, посочен на сайта на "Делфи Аналитика".
Отговор идва от жена на име Джесика Лий, която отказва да разкрие самоличността на собствениците на фирмата, броя на служителите - социолози, дори собствената си длъжност. Лий твърди, че шефът й живее в Охайо, а останалите работят от района на Ню Йорк. Въпреки двукратните покани за среща, Лий отказва да се види с Хари Ентън, за да разговарят на живо за дейността на "Делфи Аналитика".
Разборът на суровите данни от изследването също показват странни отклонения - Кид Рок води пред Стабъноу с 26 към 18% в Детройт, където при последните президентски избори Хилари Клинтън е победила Тръмп с 95% спрямо 3 на сто... Форматирането на данните показва, че анкетата е проведена онлайн, през инструментите на Google Survey, a поправките на няколко места показват, че дори полученият резултат от непредставителната извадка е манипулиран ръчно.
Според автора на разследването, възможно е "Делфи Аналитика" да е куха фирма, свързана с лица, които участват в борсата за политически залози PredictIt, а странното проучване за шансовете за победа на Кид Рок е направено с цел манипулация на пазара. Веднага след 23 юли, когато излиза новината за анкетата на "Делфи", броят на залозите в PredictIt се увеличава до над 2500 дяла. Това е най-силното ниво на търговия през политическата борса от началото на годината.
Цената на един дял (т.е. - залог, че Стабъноу ще бъде преизбрана) пада от 78 цента до 63 цента за няколко часа, при таван от 1 долар на дял.
Възможно е хипотезата за финансов интерес от пускането на фалшива новина за Кид Рок да е била вторичен мотив. Не е изключено анонимните й автори да са целяли само да "разбъркат картите" анализаторите, които следят предизборната кампания за Сената.
Може ли едно фалшифицирано проучване да промени реалния резултат?
За повечето избиратели би било доста трудно да променят решението си за кого да гласуват само на базата на едно-единствено социологическо проучване. Много от хората дават гласа си, без да се интересуват от това какви са прогнозите за победа на фаворитите им. Данните от подобни анкети обаче могат да окажат влияние върху изборния резултат.
Предизборните проучвания лесно се превръщат в новина сами по себе си. Твърде малко журналисти обръщат внимание на методологията, въпросите или представителността на извадката на изследванията.
Тези анкети оказват влияние и върху спонсорите на предизборни кампании. Никой не би искал да влага средствата си в губещ кандидат.
Част от избирателите - особено тези, които се колебаят между кандидати с идеологически сходни платформи при първични избори - също вземат предвид шансовете за успех на потенциалните си избраници, преди да дадат гласа си.
В този смисъл, дори фалшивите рейтинги могат да повлияят върху сметките. А колкото по-противоречиви и фантастични са данните от този вид изследвания, толкова по-лесно е да попаднат в новинарския оборот.
Още повече - в случая с "Делфи Аналитика" самият Кид Рок публикува линк към данните в профила си в Twitter, а малко след това проучване обяви, че "мисли сериозно" дали да не се кандидатира наистина за Сената, като получи публична подкрепа от бившия губернатор на Ню Йорк Джордж Патаки. Рок дори регистрира сайт "Kid Rock for Senate", през който... продава тениски (засега).
— Kid Rock (@KidRock) 24 юли 2017 г.
Ето как проучване, което най-вероятно дори не е проведено, може да се окаже причината за избора на музикант в американския Сенат.