"Спрете да се страхувате от гневната тълпа": Защо NYT се отказа от карикатурите

Хуморът може да бъде много опасна игра, когато влезе на територията на политиката. Особено в епохата на непрекъснатото преекспониране на информацията през социалните мрежи, когато всяка дума, образ или препратка неизбежно стига до тълкувание за "токсичност", "обида" и "скандал".

Журналистите имат две опции: или да се примирят с натиска и умишлено да се въздържат от по-смели позиции, или да продължават напред за сметка на загуба на определена аудитория, рекламодатели и комерсиален престиж.

Вторият - по-радикален план - може да има фатални последици, както се случи през януари 2015 г. в Charlie Hebdo. На този фон, първият подход може и да изглежда по-сигурен в краткосрочен план.

Но примирението пред гневната публика е само илюзия. Примерът с New York Times показва точно обратното - няма позитивна цензура, независимо дали е приета доброволно, или идва насила чрез външна заплаха.

Медията попадна под критичен обстрел, след като обяви решението си да спре публикуването на политически карикатури в своето международно издание. Повод за тази редакционна промяна се оказа вълната от недоволство след тиражирането на рисунката в края на април 2019 г., в която израелският премиер Бенямин Нетаняху е показан като куче-водач на "слепия" Доналд Тръмп.

На врата на Нетаняху е поставена каишка със синята звезда на Давид, а президентът на САЩ носи кипа на главата си. Карикатурата не е направена от щатен художник на NYT, а от външния артист от Португалия Антонио Морейра Антунеш.

Публикацията провокира сериозно недоволство от страна на еврейската общност, а Times бяха обвинени в прокарване на антисемитски внушения през редакционното си съдържание. Ръководството на медията се извини за "обидната карикатура, чието публикуване е грешна преценка". Извинението обаче не беше прието - Американският еврейски комитет поиска от NYT сметка "колко редактори са прегледали карикатурата, която отива по-скоро на сайт за бели националисти, преди да решат, че тя отговаря на стандартите на вестника" и "какво говори това за вътрешните процедури и за преценката на отговорните лица".

Месец и половина след критиките New York Times обяви, че спира да публикува карикатури в коментарната си рубрика.

Патрик Чапат, който отговаряше за политическите шаржове във вестника, обвързва двата случая в съобщение в личния си блог.

"Преди седмица бях информиран от работодателите си, че спират политическите карикатури от юли. Изоставям перото с въздишка - толкова много години работа бяха унищожени от една единствена карикатура, която дори не е моя и която не трябваше да се появява в най-добрия вестник в света", пише Чапат. "Боя се, че това не важи само за карикатурите, а за журналистиката и коментарите като цяло. Живеем в свят, в който моралистките тълпи се събират в социалните медии и се спускат като буря върху редакционните екипи с непосилен удар. Това изисква непосредствени контрамерки от страна на издателите, които да не оставят място за размисъл или смислени дискусии. Twitter е пространство за публичен гняв, а не дебат. Най-възмутените гласове водят разговора, а ядосаните тълпи ги следват".

Журналистът Джеймс Бенет, който отговаря за коментарното съдържание в New York Times, твърди, че решението е обмисляно още преди случая "Нетаняху". Американското издание на вестника отдавна е спряло да публикува политически карикатури, посочва той.

"Ние сме много благодарни и горди от работата, която Патрик Чапат и Хенг Ким Сон вършиха за международното издание на NYT, което се печата зад граница. Въпреки това от повече от година обмисляме да приведем това издание в синхрон с националния вестник, като прекратим публикуването на всекидневни политически шаржове, и това ще влезе в сила от 1 юли", казва Бенет пред CNN.

Той посочва, че медията ще продължи да развива "форми на коментарна журналистика - включително визуална журналистика - която изразява нюансираност, комплексност и силен глас от разнообразни гледни точки".

"Странното е, че оставам оптимист", пише карикатуристът Патрик Чапат въпреки всичко.

"Това е епоха на образи. В свят с ограничен лимит на вниманието силата на образите никога не е била толкова мощна", посочва той.

"Живеем във време, в което медиите трябва да се обновят и да достигнат нова публика. И да спрат да се страхуват от гневната тълпа. В този ненормален свят изкуството на визуалните коментари е нужно повече от всякога. Същото се отнася и за хумора".

#1 neptun 11.06.2019 в 21:04:57

Не разбрах от дописката, вестника е решил че карикатурата е заблуждаваща и прави грешни внушения. Или просто са се поддали на натиска от силните?

Новините

Най-четените