Стаята, откъдето трябва да започне реформацията на исляма, се простира на 90 кв. м. Има високи прозорци с витражи, а на земята е постлан тънък зелен килим. В предната й част има лакирана поставка за обувки. Иначе казано, няма особено много мебели.
Но за Сейран Атеш това пространство е нейната сбъдната мечта. Германската адвокатка и феминистка от кюрдски произход отвори първата самопровъзгласила се "либерална" джамия в Берлин, където мъже и жени се молят заедно и където самата тя е имам.
Джамията Ибн-Рушд-Гьоте, чието име комбинира името на мюсюлмански философ от XII век и германски писател от епохата на Просвещението, съществува в тази полупразна стая в пристройката на евангелистката църква в берлинския квартал Моабит съвсем отскоро.
Това малко пространство е първата известна джамия в Берлин, която се определя като „либерална", може би с намерението да се превърне в първоизточник на реформиран ислям в Германия.
Атеш замисля и основава джамията заедно с други мюсюлмани от места като Мароко, Алжир и Индонезия. Целта им е реформирането на исляма. Мъже и жени се молят заедно в джамията. Хомосексуалните също са добре дошли.
А Атеш се обучава за имам. Веднъж, щом джамията в Берлин започне да функционира, тя се надява подобни храмове да се появят из цяла Германия.
"Кой определя какво съдържа либералният ислям?"
Проектът определено е амбициозен и има две основни важни особености. Първо, кой определя какво съдържа либералният ислям? И второ, не трябва ли мюсюлманският свят да се обедини, вместо да позволява на всеки човек да създава своя собствена секта?
На откриването на джамията, Атеш е облечена в бяла роба и стои боса в наскоро обновената стая. Пред нея са седнали няколко журналисти, няколко мъже без камери, 2 или 3 жени със забрадки и много други без.
„Като цяло човек трябва да използва главата си и всичко, което има в нея, проповядва Атеш. И цитира учен, който твърди, че човек може да убие камила само със силата на мисълта. „Нека не убиваме камили. Това не е приятно за тях. Нека да защитаваме любовта и мира с по-дълбока мисъл", продължава тя.
Тълкувайки исляма, Атеш набляга на любовта, а не на омразата (Getty)
Сега Атеш осъществява идеята, която е замислила преди 8 години. Тогава тя е разочарована, че повечето джамии разделят половете, изисквайки жените да стоят зад мъжете по време на молитва.
Тя е недоволна и от проповедите в джамиите, които често са политически и служат само за разпространяване на психологията на жертвата сред мюсюлманите, вместо да насърчават съвместното съществуване заедно с останалата част от обществото.
Създаването на джамията Ибн-Рушд-Гьоте без съмнение е фронтална атака срещу религиозното статукво. „Какво направиха джамиите в Германия през последните десетилетия, та доведоха млади хора до радикализация? Защо мюсюлманите толкова често повтарят: „Тази общност в джамията ме отдалечи от вярата ми", пита Атеш.
„При нас идват бежанци и казват: джамиите в Сирия са по-либерални от тези тук", добавя тя.
Новосъздадената джамия трябва да се бори с тази тенденция и да се цели още по-високо. „Реформацията, към която се стремя, също е насочена към връщането към примитивното състояние на нашата религия, както и към ситуация, в която има само един ислям, а не много различни, борещи се помежду си движения", пише Атеш в своя наскоро издадена книга.
Но какво означава това? И има ли основна доктрина на исляма, около която мюсюлманите могат да се обединят?
„Някои неща не подлежат на обсъждане"
Атеш има ясна визия: в Корана има принципи, които не подлежат на обсъждане. „Например не мога да кажа, че се покланям на няколко богове", отбелязва тя.
Създателката на новия храм твърди, че много от споменатите положения и правни понятия, които са част от ислямската доктрина, а не от Корана, трябва да бъдат интерпретирани от гледна точка на настоящето.
Религиозната общност в джамията на Атеш засега е малка, но всеки е добре дошъл (Getty)
„Най-добрият пример е покриването на жените. Имаме понятие в Корана, което не се тълкува като забрадка, а по-скоро като покривало, без да се споменава да обгръща главата", посочва тя. В миналото забраждането е било знак, че жената не е сексуално достъпна. „Вече нямаме нужда от това", смята Атеш.
И не само тя мисли така. „Аз не създавам джамията Сейран Атеш. По-скоро разчитам на учените, като нашия съименник от XII век, както и на съвременни теолози", посочва Атеш.
Засега в нейната джамия се събира сравнително малка общност. Тя има около 7 членове и около 20 поклонници. Атеш, която е активист за правата на жените, до голяма степен финансира проекта от собствения си джоб. Даренията идват едва наскоро. Тя отказва финансирането, което получават от Анкара другите турски джамии в Германия.
Недоверие към "либералния ислям"
Джамията засега се помещава в християнската църква Св. Йоан в Берлин (Getty)
Нагласите на немюсюлманите към нейния проект са различни. Атеш твърди, че повечето го приемат положително, но има и такива, които разпространяват страх около всяко място, на което се проповядва ислям.
Всеки петък един мъж стои на площадката пред молитвената зала, подавайки парче хартия в ръката на всеки посетител. На флаера пише: „Мечтателите от Кулата от слонова кост създават джамия тук в евангелската общност на Свети Йоан. С това те донасят терора директно при нас".
Има и чувство за безпокойство, свързано с детския кът на църквата. Някои родители са разтревожени от идеята за джамия, която съществува в съседство. Но присъствието на джамията в църквата е само временно. Атеш планира да построи "красива, голяма джамия" в Берлин.
Тя е жена, която не е лишена от самочувствие и смелост. В продължение на години Атеш е принудена да се крие от публични изяви заради получени многобройни смъртни заплахи. Но в един момент тя решава да отстоява позициите си напълно публично.
„Когато се борим за освобождението на религията ни, ние по никакъв начин не искаме да християнизираме исляма или да го институционализираме по съответния начин. Това е въпрос на тълкуване на сурите и хадитите (главите и преданията на Корана) в наше време, без да променяме сърцевината на нашата религия", пише Атеш в книгата си. С това тя има предвид, че ислямът има място в Германия, но в различна форма.
Но не всички намират реформите на Атеш за привлекателни. Дори сред мюсюлманите, които се определят като либерални, има силна съпротива. „Мисля, че либерализмът става догматичен, когато някой формулира идеята за прогресивен ислям, в който всеки трябва да участва, защото няма друг начин, по който да се правят нещата", казва Нушин Атмака от Либералната ислямска асоциация.
Атеш (с черната коса) участва в различни публични дискусии, свързани с исляма (Getty)
От друга страна, може би точно тази демонстрация на либерализъм кара по-консервативните мюсюлмански институции да започнат свои собствени реформи.
Централният съвет на мюсюлманите, една от мюсюлманските обюности, които Атеш критикува, се възприема като защитник, но и критик на статуквото. „Животът на мюсюлманите в Германия се променя. Разделянето на половете, сексът и хомосексуалността също се обсъждат в нашите джамии. И това е хубаво", казва председателят на базираната в Берлин организация Мохамад Хаджай.
Но той отбелязва, че в историята досега жени не са служили като имами. Хаджай предпочита учените (мъже или жени) да обсъждат темата, а не обикновените хора. Въпреки това той твърди, че „по никакъв начин фактът, че Атеш сега служи като имам, не дава основание да бъде изключена от исляма".
Хаджай не иска да говори срещу новата джамия, която много се е отклонила в някои аспекти. „Всеки молитвен дом в града, който отговаря на нуждите на мюсюлманите, е добре дошъл".