Eхото от 16 000 гърла, които скандират "Али, Алибаба", изпълва стадион "Жълтия дракон" в Ханджоу, град на източното крайбрежие на Китай, и център на югоизточната провинция Джъдзян.
И докато музикалната тема от "Цар Лъв" се носи от високоговорителите, една фигура се изкачва по стълбичката към подиума, тананикайки си песента на Елтън Джон "Can you Feel the Love Tonight".
Изминаха 10 години, откакто Ма основа своята интернет компания "Алибаба" (Alibaba Group), която го направи милиардер - и вече е време да празнува. Скоро ще има и друг повод за шампанско - Alibaba, най-успешната световна компания за електронна търговия, се подготвя да пусне акции в глобално първично публично предлагане (IPO), като очакванията са да бъдат оценени за над $100 млрд.
Компанията се готви за IPO поне от две години. В навечерието на тази толкова важна стъпка, Ма обяви своето оттегляне, и инициира мащабно преструктуриране на Alibaba Group - първо, компанията беше разделена 7 групи по основните направления на бизнеса, а после - на 25 подразделения, като начело на всяко беше поставен мениджър с относително широки правомощия.
Всяко подразделение ще работи на принципа на start-up. Такава екосистема ще позволи на всяко подразделение да се адаптира по-бързо към изискванията на потребителите и ще затрудни максимално конкурентите, обясни Ма, като направо ошашави и анализаторите, и собствените си сътрудници, свикнали на жестоката йерархия, която цари в китайските компании.
В официалното прессъобщение на компанията присъства думата "демократизация"...
Трета в света, с 2% от китайския БВП
Ако IPO стане факт, китайската компания ще стане третата в света по пазарна капитализация - след Google Inc и Amazon.com. Реалистичните прогнози са компанията да привлече над 15 млрд. долара при оценка на самата Alibaba за $80 млрд.
Ма вече знае за какво ще изхарчи привлечените пари. В течени на 10 години той смята да помогне на 10 милиона малки фирми да се развият в Интернет, да създадат 100 милиона работни места - и да обслужват 1 милиард потребители по цял свят. В плановете му влиза и създаването на огромен агрегатор от китайски интернет-магазини, които - благодарение на Alibaba - биха могли да излязат на международните пазари.
Джек Ма е култова фигура в Китай, тъй като въплъщава духа на модерния китайски предприемач. Продажбите на Alibaba вече надхвърлят тези на eBay и Amazon и формират близо 2%о от брутния вътрешен продукт на Китай.
70% от всички китайски доставки идват от продажбите на Alibaba. Около 80 на сто от всички китайски транзакции в електронната търговия се осъществяват през сайтове на Alibaba. И това вероятно е само началото, като се има предвид, че повече от половината от Китай все още е офлайн. С 600 милиона души, които използват интернет, Китай скоро ще изпревари САЩ като най-големия пазар за електронна търговия в света.
Кръстникът на новия предприемачески дух
Джек Ма е кръстникът на бойния предприемачески дух в Китай - и олицетворение на китайския Интернет, с целия му потенциал и противоречия. В една нация, където успехът в бизнеса се основава до голяма степен на идеи, разработени другаде, Ма е истински новатор.
Неговите съвременници копират предимно установени бизнес модели, за да създадат "China's Google", "China's Amazon" или "China's Twitter". Но когато Ма започва своя бизнес през 1999 г., в един апартамент, този тип сайтове за eлектронна търговия business-to-business все още не съществуват.
Сега Ма си поставя нова цел - да раздруса китайските финанси. Това хвърля в паника улегналия и доминиран от държавата финансов сектор, и показва, че амбициите му се простират далеч отвъд онлайн търговията на дребно.
Има и друга причина за избора му - през май той се кани да се оттегли от поста изпълнителен директор, когато е само на 48, за да се посвети на борбата с най-големите катастрофи в Китай и с една особено застрашителна - екологичната.
И филантроп
Джек остава изпълнителен президент на компанията, но решението му да отстъпи крачка назад от преследване на богатството, за да се фокусира върху подобряване на състоянието на света е отражение на дълбоката промяна в китайското общество, която се улеснява и от възхода на интернет. След три десетилетия на двуцифрен икономически растеж, все по-разрастващата се средна класа вече не се задоволява да се взира късогледо в темповете на растеж на БВП.
"В Китай в следващите 10-20 години ще се изправим пред много здравословни проблеми, които благоприятстват развитието на рака - заради проблемите с водата, въздуха, безопасността на храните. Така че това е една област, в която аз ще инвестирам време и пари", казва Ма, цитиран от Forbes. "Втората цел, върху която ще се фокусирам, е образованието и културата. Ако не направим това, младите китайци ще са с дълбоки джобове - и плитък ум".
Той твърди, че Интернет ще направи Китай една по-отворена и прозрачна страна, но в същото време обещава да предаде на властите информация за всеки, който се е осмелил да критикува Китайската комунистическа партия (ККП).
Неговите собствени авторитарни похвати, а понякога и шеметни обрати в бизнес стратегията, са посрещани с негодувание от някои служители в Alibaba. Но никой от недоволните бивши служители не си е позволил да го критикува открито.
"Всеки, който иска да направи нещо в китайската технологична индустрия, трябва много да внимава какво говори за Джек Ма, защото той е могъщ", казва бивш служител, пожелал анонимност. "Но дори и хора като мен, които не вярват в култа към личността му, признават, че той е въплъщение на предприемаческия нов Китай, където един човек от бедно семейство може да успее чрез постоянство и сплотявайки хората около себе си".
Тръгва от семейство на разказвачи на истории
Ма Юн, както е китайското му име, е роден през 1964 г. в Ханджуо, в семейство на пинг тен, т.е. разказвачи на истории с помощта на традиционна музикална техника. Детството му съвсем не е било лесно - по време на Културната революция, мрачен период за китайския народ, "пинг тен" са забранени. Като дете Ма има слаби оценки по математика, но е очарован от английския език. И докато Китай се възстановява от травмите на маоизма и се отваря към света, той решава, че ще се посвети на изучаването на езика.
В продължение на 9 години той се качва на мотора си всяка сутрин и отива до Hangzhou Hotel, където развежда безплатно туристи като гид, за да практикува езика. След като два пъти се проваля на приемните изпити в Китайския национален университет, в крайна сметка той се записва да следва в университет за подготовка на учители в Ханджоу, където се дипломира през 1988 г.
Работи като преподавател по английски език и печели по 12 долара на месец, но през 1994 г. започва да се занимава с бизнес преводи, което го отвежда в САЩ, където се запознава с интернет. По това време в Китай на държавните медии е забранено дори да споменават за съществуването на Интернет.
След неуспешен опит да създаде китайска онлайн версия на Yellow Pages, Ма постъпва на работа в Министерството на външните работи и икономическото сътрудничество. Един ден го изпращат да разведе американец на Великата китайска стена. Посетителят е Джери Янг, един от основатели на Yahoo. Срещата е паметна и за двамата.
През 1999 г. Ма събира 17 свои приятели в един апартамент в Ханджоу и основава Alibaba. "Китайските мозъци са също толкова добри, колкото и техните, и това е причината да се осмелим да се конкурираме с американците", казва Джек на приятелите си в реч, която е заснета с камера. "Ако ние сме добър отбор и знаем какво искаме да правим, тогава един от нас може да победи 10 от тях..."
Абе в главата малко ми прилича на извънземно... Знае ли човек
Споко, за токо пари дофтор Енчеф ше го направи на брат Пит