Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Наоми Осака: Японската машина за пари, която трупа безумно богатство

Осака и екипът й се целят в 25 милиона долара годишно от спонсори. Снимка: Getty Images
Осака и екипът й се целят в 25 милиона долара годишно от спонсори.

В началото на тази седмица списание "Forbes" публикува новата си класация на най-скъпоплатените спортисти в света, която отчита приходите на атлетите от 1 юни 2018 г. до 1 юни 2019 г. Основният пробив в ранглистата на богатите е на японката Наоми Осака, която през изминалата година постигна сериозни успехи и стигна до върха в седмичната класация на WTA.

През въпросния период двукратната шампионка от Големия шлем спечели близо 25 милиона долара. Ако трябва да сме точни - 24.3 милиона. Така тя стана едва четвъртата спортистка в историята, която преминава доход от 20 милиона в рамките на година. Вижте само кои са останалите три - Серина Уилямс (29.2), Мария Шарапова и китайката Ли На.

Според "Forbes", банковата сметка на Осака е набъбнала с 16 милиона от спонсорски договори. Само за година тя и нейните агенти увеличаха приходите от рекламодатели повече от 10 пъти, след като преди това взимаше около 1.5 милиона. Сега само Наоми и Серина печелят над 10 милиона извън корта. Най-близко до тях, но и доста далеч, са Анджелик Кербер (6.5 милиона) и Мария Шарапова (6 милиона).

Като цяло общите приходите на Осака през последната година са се увеличили с около 6.5 пъти!

***

В десетки статии относно маркетинговата привлекателност на Осака, повечето от експерти идентифицират три основни компонента за прогреса й:

• Младостта и характерът. Наоми печели симпатии със скромността си, приятното чувство за хумор, постоянните препратки към поп културата и факта, че е дете на интернет. Всичко това я прави не само свързана с младото поколение, но и с по-старото, което не си пада по звезди от типа на Кристиано и ЛеБрон, да речем, и търси по-скромни атлети за свои любимци.

• Произходът. Тъмнокожа японка, израснала в САЩ, е просто мечта в един глобален и мултикултурен свят. Особено полезна за нея е връзката й с Япония и фактът, че Наоми е едно от лицата на Олимпиадата през 2020 г. в Токио.

Ще дадем за пример японеца Кий Нишикори, който няма нито една титла от Шлема, но печели повече от спонсори от Надал, Джокович, Неймар, Конър Макгрегър и други заради статута си на японска и съответно общоазиатска звезда.

• Резултатите. Двете титли от Големия шлем и първото място в рангликстата правят името на Осака още по-разпознаваемо и само увеличават влиянието на предишните два фактора. Според агентите на Наоми, много договори от миналата година са били подготвени преди победите в Ню Йорк и Мелбърн, но те ускоряват процесите и увеличават сумите.

***

С началото на US Open 2018 Осака се обвърза с осем нови основни спонсора, включително Nissan, ANA, MasterCard и два различни производителя на козметика. Но най-силен е договорът й с Nike, който японката обяви в началото на април. The Times съобщи, че от adidas са били готови да й плащат по 8.5 милиона долара годишно, така че е разумно да се предполага, че американците са дали повече. News.com.au съобщава, че става въпрос за 10 милиона долара. Твърде вероятно е да е така.

Освен това договорът на Наоми с Nike е уникален по това, че тя има право да постави на екипа си три лога на други спонсори - Nissin Foods, ANA и MasterCard.

Обикновено когато Nike плаща такива пари на суперзвездите си, откупува цялото рекламно пространство и от концерна не направиха изключение дори за Федерер, Надал, Серина и Шарапова. Но след китайката Ли На, направиха компромис и за Наоми Осака. Но все пак да позволят цели три други лога е абсолютен прецедент.

"Forbes" също така уточнява, че не е взел предвид договора с Nike в изчислението на приходите на звездата, тъй като е подписан твърде късно за отчетния период. Така през следващата година печалбите от реклама на Осака ще се увеличат значително.

Агенцията IMG, която представлява Наоми, заяви, че иска да я направи най-високоплатената спортистка в света до Олимпиадата следващата година. The Telegraph цитира свои източници, че 25 милиона долара годишно от спонсори ще са минимума за звездата оттук насетне.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените