Провеждането на рали „България" като кръг от световния шампионат - за първи, а най-вероятно и за последен път в 41-годишната история на състезанието извади на бял свят много интересни факти и случки, но най-важното сред тях е едно: че в българския автомобилен спорт почти всичко е толкова сбъркано, че направо не се доближава до истинските и нормални неща.
Да караме поред, за да пробваме да хвърлим поглед върху може би най-големия скандал в историята на родното рали първенство - разправиите за гумите и горивото за рали „България", дисквалификацията на сериозна група български пилоти от това състезание и след финала - появата на две класирания - едното за WRC с едни български имена в него и другото - само на българската версия на сайта на ралито, където е подреждането за нашия шампионат.
Връщаме се в началото на годината, когато Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС) все още умува дали рали „България" да е кръг от нашия шампионат. Общо взето, практиката в част от държавите-домакини на стартове от WRC е тези състезания да не носят точки за местното първенство. Причините са няколко: екипажите не са в равнопоставено положение, тъй като не всички могат да си позволят да стартират, разкарва се „баласта" от стартовия списък и не се залагат „бомби" със спазването на правилата на WRC от местните пилоти.
При нас отново се получи по нашенски, специфичен и объркан начин. След няколко месеца мълчание, от БФАС гръмко обявиха, че противно на очакванията, рали „България" ще е кръг от родното първенство. Неофициално, мотивите звучаха така: Ами, те екипажите искат да карат, и без това стартовия списък май ще е къс, защо да ги спираме, нека участват. Тази тема е била консултирана с АДАС (Асоциацията на действащите автомобилни състезатели), а най-интересната част от кореспонденцията ще а писмата между двете организации (ако има такива) за мнението им от кой шампионат трябва да е кръг „България".
В предстартовата еуфория обаче почти никой не обръща внимание на притесненията на част от българските пилоти (тези с автомобили N/4, за които важат по-голямата част от правилата за WRC), че ако карат по изискванията на световния шампионат, то това ще натовари сериозно бюджета им. Става въпрос за това, че в световния рали шампионат има един доставчик на гуми - Pirelli и екипажите, които са заявени за кръг от първенството на планетата трябва да карат с такива гуми. Подобно е и положението с горивото, но в нашия случай закъснението беше такова, че нямаше какво да се направи и бяха определени бензиностанции, от които може да се зарежда.
Стигаме до последната пресконференция в София преди началото на ралито, на която участваха министърът на спорта Свилен Нейков, шефът на БФАС Георги Янакиев, директорът на ралито Борис Капев, мениджърът на ралито Димитър Агура и т.н. Точно на тази среща с медиите се стигна до въпроса какво ще се случи с българските пилоти, които са подали заявки за участие за рали „България" и дали за тях ще важат правилата за WRC, при условие, че БФАС е обявила, че състезанието ще е кръг от нашия шампионат, но това не е отразено в официалните документи на надпреварата. Объркано, нали?
Тук започна едно омотано обяснение на г-н Капев, от което станаха ясни няколко неща:
- 1. БФАС е пропуснала срока за заявяване на рали „България" като кръг от нашия шампионат, което автоматично означава, че нашите екипажи, които стартират в тази надпревара ще трябва да изпълняват правилата на WRC.
- 2. БФАС преговаря с ФИА и е постигнала „устна договорка", като „проблемите се работи" така, че състезанието да е кръг от нашия шампионат и българските пилоти да си карат по правилата за първенството на България.
Тези изявления трябваше да успокоят българските пилоти, което явно стана до шейкдауна на надпреварата в четвъртък. На старта на отсечката над Момин проход стана ясно, че българските екипажи с гуми, различни от Pirelli нямат право да стартират. Дотук с „устните уговорки" и „разбирането от страна на ФИА". Екипажите с автомобили N/4 започнаха трескаво да купуват гуми в сервизната зона в Долна баня, но тъй като такова търсене не е било предвидено, някои от тях получиха залежала продукция - произведена през 2007 година. А в същото време мениджърите на големите тимове смятаха допълнителното натоварване на бюджета им - 24 гуми по 240 евро, почти 3000 евро допълнителен разход в деня преди старта на състезанието. Разход, който се оказа абсолютно необходим, за да стартираш в надпреварата.
Още в четвъртък между пилотите се чуха реплики, че все пак е постигната договорка с ФИА, че за гумите няма да има компромиси, но българските участници няма да бъдат задължени да карат с бензина, контролиран от ФИА или зареждан на бензиностанции, посочени от ФИА.
По-късно стана ясно, че и това не е така. Още при първите връщания на колите в сервиза в Долна баня техническите комисари започнаха чинно да взимат проби от горивото, използвано от българските екипажи, а резултатите в събота вечерта вече бяха сериозни: дисквалификация за лидера сред българските екипажи Петър Гьошев, а заедно с него от състезанието бяха извадени Игнат Исаев, Екатерина Стратиева, Турал Метков и Тихомир Стратиев.
По това време вече циркулираше и информация за това, че българските тимове били постигнали „джентълменска договорка" ако има дисквалификации заради гуми и гориво в хода след ралито, то те да не се отразяват на класирането за нашия шампионат. Ама за изваждания от състезанието по средата му няма уговорка. А и който е гледал повече от един сезон български автомобилен спорт е наясно, че такова нещо като „джентълменска уговорка" не съществува - няма кой да я изпълни и спази.
След много разправии и обяснения с ФИА, откъдето стана ясно, че ФИА по никакъв начин не се интересува от „устни договорки" с когото и да е било, беше решено извадените от състезанието пилоти да продължат в ралито, но в отделна група, на 5 минути зад колоната.
Така на финала се стигна до две класирания - едното с участниците във WRC, водено от Себастиен Льоб, в което присъстват българските екипажи, карали по правилата на ФИА и стигнали до финала без дисквалификация и второ, в което първото място заема Петър Гьошев, което трябва да важи само за нашия шампионат.
Сега обаче не се знае как точно са класирани нашите пилоти. Дали Славов наистина записа най-доброто представяне на български пилот в световния рали шампионат с 16-ото си място в генералното класиране или пък Гьошев може да се похвали с 2-ото си място в група N и 11-ата позиция в общото подреждане (и двете неофициални и само по времена).
Сега БФАС трябва да реши каква ще е съдбата на рали „България" по отношение на нашия шампионат. Дали то ще важи за нашето първенство или не, ако ще важи - от кой момент от хода му ще се вземат крайните резултати и ако важи - какво ще се случи с екипажите, върнали се по системата „Супер рали"? Става все по-объркано, нали? Ако това рали важи за нашия шампионат, то от класирането би трябвало да изчезне Димитър Илиев, който се върна по системата „Супер рали", въпреки че го има в официалното подреждане, тъй като тази система не се прилага в нашето първенство.
Истински хаос, който сега трябва да бъде решен от Съдийската комисия за това състезание в състав Георги Славейков, Александър Бошнаков и Орлин Шорлопов. Решението трябва да излезе днес, тъй като за четвъртък е насрочена церемония за награждаването на първенците в рали „България".
А г-н Капев, след разразилите се разправии заяви, че нямал ангажимент към провеждането на рали „България" като кръг от нашия шампионат. Той отговарял само за WRC.
Което пък, за да има някаква надежда, трябва да ни накара да поискаме да освободим г-н Капев и още доста хора от БФАС от ангажиментите им към автомобилния спорт у нас. Първо, за да не им тежи и второ, за да има шанс да се оправят нещата. Другото е мазане и затъване, знаете с какво и къде. Оставки и да почваме начисто